۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

پرونده کهريزک و «معضل نقش قاضى مرتضوى»


دادگاه پرونده کهريزک رئيس پليس تهران را تبرئه، سه سرهنگ نيروى انتظامى را مجموعا به ۶۶ ماه زندان و دو نفر درجه‌دار جزء را به اعدام محکوم کرده است. آيا ماجراى کهريزک متهم ديگرى نداشته است؟
در پرونده دادگاه کهريزک، از بين دوازده متهم پرونده، رئيس پليس تهران سرتيپ عزيزالله رجب‌زاده از اتهامات وارده تبرئه شده است. سه سرهنگ نيروى انتظامى، مجموعا به شصتو شش ماه زندان محکوم شده‌اند و دو نفر با درجه استوار دومى و سمت افسر نگهبان بازداشت‌گاه کهريزک به علت ضربات منجر به فوتى که به بازداشت‌شدگان وارد کرده‌اند به قصاص يا همان اعدام محکوم شده‌اند.
صالح نيکبخت: اين که حکم قطعى متهمان بهزودى قطعى خواهد شد قانونى نيست
آخرين اخبار از طى شدن مراحل نهايى دادگاه در مرحله تجديدنظر حکايت دارد. محمدکاظم بهرامى، رئيس سازمان نيروهاى مسلح ايران در گفت و گو با خبرگزاريهاى داخل ايران گفته است: «به‌زودى حکم قطعى متهمان اجرايى مى‌شود».
محمد صالح نيک‌بخت، وکيل خانوادهامير جوادى‌فر، از جانباختگان بازداشت‌گاه کهريزک در گفت و گو با دويچه‌وله معتقد است اين که حکم قطعى متهمان بهزودى قطعى خواهد شد قانونى نيست.
وکيل خانوادهامير جوادى‌فر درباره دلايل غيرقانونى بودن اين امر به دويچه‌وله مى‌گويد: «اين احکام هم از طرف متهمان و هم از طرف اصحاب دعوا قابل تجديدنظر است. حکم صادره در پانزدهم تيرماه سال جارى به من ابلاغ شده و من تا ششم مرداد براى تجديدنظر خواهى وقت دارم. از اين جهت فرستادن پرونده قبل از اين‌که فرصت تجديد نظرخواهى طرفين دعوا منقضى شود قانونى نيست. تعجب مى‌کنم که پرونده را به صرف تجديد نظرخواهى محکومان به ديوان عالى کشور فرستاده‌اند».
علت فوت بازداشت‌شدگان در کيفرخواست مطرح شده در دادگاه
در کيفرخواست دادگاه متهمان کهريزک، درباره علت فوت بازداشت‌شدگان چنين نوشته شده است: «وضعيت اسفناک قرنطينه محل نگهدارى بازداشت‌شدگان، از جمله سه نفر از متوفيان از جهت بهداشت، تغذيه، فضاى نگهدارى، عدم تهويه هوا در گرماى تابستان، آب آشاميدنى آلوده، نبود امکانات دارويى و عوامل متعدد ديگرى که حداقل نيازهاى اوليه انسان را بايد تامين کند موجب تحليل قواى جسمانى، ضعف مفرط بدنى و کاهش مقاومت بازداشت‌شدگان مقابل جراحات ناشى از ضرب و جرح شده است».
نقش قاضى مرتضوى در پرونده متهمان کهريزک
صالح نيک‌بخت درباره نقاط ضعف پرونده متهمان کهريزک به دويچه‌وله مى‌گويد: «ما معتقديم اگر قرار باشد کسانى که فقط ضربه و صدمه به بازداشت‌شدگان وارد کرده‌اند تحت تعقيب قرار بگيرند، بدون اين که کسانى که موجب به‌وجود آمدن اين شرايط شده‌اند مورد تعقيب قرار نگيرند، ضعفى است که در اين پرونده وجود دارد».
اما نقش قاضى مرتضوى، دادستان سابق تهران در پرونده متهمان کهريزک از ديگر زواياى پنهان اين پرونده است. دادگاه اعلام کرده به علت مقام قضايى قاضى مرتضوى صلاحيت رسيدگى به اتهامات او را ندارد. بازداشت شدگان کهريزک همگى به دستور مستقيم او به کهريزک فرستاده شده‌اند، اما اين همه ماجرا نيست. وکيل خانوادهامير جوادى‌فر درباره نقش ديگر قاضى مرتضوى در پرونده متهمان کهريزک مى‌گويد: «آن نامه جعلى، مبنى بر اين که جوادى‌فر، روح‌الامينى و کامرانى به علت ابتلاى قبلى به بيمارى مننژيت فوت کرده‌اند را ايشان ديکته کرده است به دو نفر از افسران نيروى انتظامى. افسران نيروى انتظامى مى‌گويند ما به توصيه و سفارش قاضى مرتضوى و حتى با ديکته ايشان اين نامه رانوشتيم. همين نامه در گزارش مجلس شوراى اسلامى ايران درباره بازداشت‌گاه کهريزک بهطور مبسوط منعکس شده است. يکى ديگر از نقاط ضعف اين پرونده همين موضوع است. معضلى است در تاريخ قضايى ايران، اساسا چرا چنين شخصى که اين کارها را انجام داده است، تحت تعقيب قرار نمى‌گيرد».
محمد صالح ‌نيک‌بخت درباره حضور نيافتن قاضى مرتضوى حتى بهعنوان شاهد در دادگاه متهمان کهريزک به دويچه، وله مى‌گويد: «هم من و هم وکلاى ساير خانواده‌هاى شهدا در جلسه دادگاه از رئيس دادگاه تقاضا کرديم حال که شما از لحاظ قانونى نمى‌توانيد سعيد مرتضوى را محاکمه بکنيد و يا تحت تعقيب قرار بدهيد و با توجه به اين‌که بر اساس گزارش مجلس شوراى اسلامى ايران بازداشت‌شدگان به دستور سعيد مرتضوى به بازداشتگاه کهريزک فرستاده شده‌اند، لااقل ايشان را بهعنوان شاهد به دادگاه بياوريد. چون شاهد بودن که ديگر مشکلى ندارد، هر کس را مى‌توان به‌‌عنوان شاهد در دادگاه حاضر کرد حتى اگر عالى‌ترين مقام از قواى سه‌گانه باشد. متاسفانه ما نمى‌دانيم به چه علت اين درخواست ما مورد پذيرش قرار نگرفت».
تبرئه رئيس بازداشتگاه کهريزک
صالح نيک‌بخت درباره آخرين روز زندگى موکلش مى‌گويد. وقتى امير جوادى‌فر در آستانه مرگ بوده است: «در ماجراى کهريزک افرادى وجود داشته‌اند که شرافتمندانه عمل کرده‌اند، هم‌چنان که افرادى وجود داشته‌اند که شرافتمندانه عمل نکرده‌اند و دقيقا برخلاف قوانين کشور و مقررات عمل کردند. در ميان افرادى که به‌صورت شرافتمندانه عمل کردند، عدهيى از پزشکان بوده‌اند که به فاجعه رسيدگى کرده‌اند و آنها در اظهارنظر خودشان گفته‌اند که مرگ اين سه نفربر اثر ضربات و صدمات وارده بر اين افراد در فاصله هفتادو دو ساعت قبل از فوتشان بوده است. از طرف ديگر کسى که رئيس بازداشتگاه کهريزک بوده با لگد مرحوم جوادى‌فر را مورد ضرب و شتم قرار داده در حالىکه ايشان در آستانه مرگ بوده اما در نهايت دادگاه اين فرد مشخص را از اتهام ضرب و جرم امير جوادى‌فر تبرئه کرد».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر