۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

گزارش يکى از مادران از بزرگداشت سالگرد شهيد مسعود هاشم زاده


۳۰ خرداد بهمناسبت اولين سالگرد شهادت مسعود هاشم زاده جمعى از مادران عزادار تهرن (پارک لاله) مادران عزادار رشت و کرمانشاه همراه با مادر سهراب اعرابى در مراسم گرامىداشت که به همين مناسبت بر سر مزار اين شهيد برگزار شده بود شرکت کردند.
حوالى ساعت ۱۲ به منزل مسعود مىرسيم و خانواده با روى گشاده به استقبالمان مىآيند و ما از ديدار دوبارهشان شادمان مىشويم. کمى بعد با رسيدن مادر سهراب و مادران عزادار رشت جمعمان تکميل مىشود.
در فرصت باقيمانده مادران کرمانشاه، رشت و تهران هريک از ظلمهايى که در حق خود و فرزندان حقطلب و بىقرارشان در هر خطه از اين خاک پهناور و حق پرور، ‌از بيمها و نگرانيها و از اميدها و آرزوهاى خود گفتند و يکبار ديگر دردهاى مشترک خود را يادآور شدند. از اجراى احکام اعدام، از قهقهه مستانه آمران و عاملان جنايات، ‌از دربند بودن زندانيان عقيدتى و سياسى، ‌آنان از دشوارى و در عين حال لزوم راه مبارزه با خشونت افسار گسيخته، ‌با روشهاى بدون خشونت صحبت کردند و اينکه چقدر بايد صبور و در عين حال هوشيار، همواره پيگير، قاطع و خستگىناپذير بود.
حوالى ساعت ۱۶ به قصد حضور بر سر مزار حرکت کرديم. در طول مسير با ديدن مناظر بکر و زيباى شمال با خود فکر مىکردم مسعود با آشنايى و آموختن از اين محيط چه درخواست بهجا و سادهاى داشت اگر مىخواست که زندگى آزاد و زيبا را براى خود و ديگران بسازد و چه کج انديشند آنان که او را به اين جرم به گلوله بستند.
مسعود در بقعه آقا سيد شفيع روستاى خشکبيجار از توابع رشت، ‌در محلى بسيار زيبا و مصفا، ‌ جايى که به گفته پدر مسعود بسيار طبيعتش را دوست مى داشت در خاک آرميده است.
مراسم سالگرد بر سر مزار با يادآورى خاطراتى از مسعود از زبان مادرش و دل نوشتههايى از مادر سهراب آغاز شد
در ادامه برادر مسعود شعرى از سياوش کسرايى که بسيار مورد علاقه مسعود بود خواند:
دلم از مرگ بيزار است
که مرگ اهرمن خو آدمى خوار است
ولى آن دم که ز اندوهان روان زندگى تار است
ولى آن دم که نيکى و بدى را گاه پيکاراست
فرو رفتن به کام مرگ شيرين است
همان بايسته آزادگى اين است
يکى از مادران سخنرانى کوتاهى با ياد تمام شهداى راه آزادى ايراد کرد و در نهايت مراسم با سرود خوانى مادران به ياد تمام شهداى آزادىخواه و جانباختگان راه دمکراسى، با شکوه و آنگونه که بايسته مسعود و مسعودهاى اين سرزمين پهناور است خاتمه يافت.
روحش شاد – يادش گرامى و راهش پر رهرو باد
يک مادر عزادار
۳۰ خرداد ۱۳۸۹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر