۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

كارگردان فيلم ندا


آنتونى توماس كارگردانى كه زندگى ندا آقا سلطان شهيد ملى قيام سراسرى را به تصوير كشيده است، در مصاحبهيى با تلويزيون سى.ان.ان انگيزه خود را از اين كار تشريح كرد:
مصاحبه با آنتونى توماس:
پس از اينكه صحنه دلخراش كشته شدن ندا در سراسر جهان منتشر شد، او به سرعت به چهره يك جنبش تبديل شد. آخرين لحظات زندگى او توسط يك تلفن دستى ثبت شد، و به سرعت بر روى اينترنت در برابر چشم جهانيان قرار گرفت و يك تنفر عمومى را عليه رژيم ايران برانگيخت. اكنون يك كارگردان، داستان شجاعت او را بيان مىكند.
آنتونى توماس، كارگردان، با مردم ايران گفتگو كرد تا زندگى و گذشته ندا را به تصوير بكشد. فيلمى كه توماس ساخته است، علاوه بر داستان ندا، به داستان قيام و مبارزه مردم ايران نيز پرداخته و از سركوب شديدى كه در ايران وجود دارد حكايت مىكند. آنتونى توماس به سى.ان.ان گفت من مىخواهم مطمئن شوم ندا هرگز فراموش نخواهد شد. من ايران را به خوبى مىشناسم. در سال 2007 نيز در ايران بودم. حقيقت را بگويم من عاشق مردم ايران هستم. در غرب، بهخصوص آمريكا و انگلستان اين تصور وجود دارد كه ايران يك كشور 70 ميليونى متعصب و افراطى است. من مىخواستم فيلمى بسازم كه مردم ايران اينگونه در اذهان تصور نشوند. من هم‌چنين مىخواستم كه اين مردان و زنان شجاعى كه به خيابانها مىروند، بدانند كه جهان آنها را فراموش نكرده است. آنتونى توماس افزود: من مىخواستم بدانم انگيزه ندا چه بود. آنچه در مورد ندا بسيار مجذوب كننده است اين است كه او واقعا يك فرد بيطرف نبود كه به‌طور تصادفى كشته شده باشد. بلكه او فعالانه در تظاهرات شركت كرده بود. البته او به هيچ گروهى وابسته نبود. او فقط مانند ميليونها زن جوان ديگر، خواستار آزادى و رفع محروميت از زنان ايران بود. آنچه كه او داشت و ميليونها زن ديگر در جهان شايد نداشته باشند، شهامت، توان و اراده غيرقابل وصف بود. همانطورى كه شاهدان هم در اين فيلم گفتند، ندا در اين تظاهرات فعالانه و پرانرژى شركت داشت. او بهخاطر اعتقاداتش كشته شد… آنتونى توماس با اشاره به بسيج فوقالعاده رژيم آخوندى براى مقابله با قيام كنندگان ايرانى گفت: بيرون رفتن از خانه در يك چنين شرايطى شجاعت فوقالعادهيى مىخواهد. ولى حس مخالفت در ميان مردم وجود دارد. شايد بتوان با خشونت و تهديد و ارعاب مردم را سركوب كرد، ولى آنچه كه اتفاق افتاده را نمىتوان بهحالت اول بازگرداند… آنچه كه من مىخواهم تغيير در تصور و رفتار ما در رابطه با ايران و مردم ايران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر