۱۳۸۹ فروردین ۹, دوشنبه

صف آرايي ظلمت و نور در شب چهارشنبه سوري

در چهارشنبه سوري امسال از هر گوشه اين ميهن ، به همراه آتشي كه نمادي از خشم يك ملت بر عليه ديكتاتوري حاكم بود، رقص و پايكوبي ، شعارهاي ضد حكومتي و مرگ بر خامنه اي بگوش ميرسيد. و اين بيانگر عزم و اراده جوانان و زناني است كه قيام را تا به انتها و رسيدن به پيروزي ادامه خواهند داد.
در اين روز تاريخي، بعد از اينكه خامنه اي فتواي حرام بودن آنرا اعلام كرد، حتي اگر فقط مردم ايران به خيابانهاي مي آمدند و آتش بازي معمول هر ساله را نيز ميكردند ، باز هم برنده اين جنگ رو در رو با دژخيم حاكم ما بوديم . چرا كه به او و اعوان و انصارش و به جهانيان اين ندا را مي رسانديم كه ما براي فتوا و دستورات ولي فقيه جنايت پيشه ارزشي قائل نيستيم و ما درست همان كاري را ميكنيم كه تو مزدورانت از آن بيزاريد و در هراس ... به همين دليل اين جشن ملي ، مثل هر سال نبود، بلكه يك حركت نمادين و اعتراضي بر عليه ولي فقيه رو به موت بود و از هر حيث مايه پيروزي و شادي و اميد به آينده اي درخشان كه آزادي را براي ما براي ما به ارمغان خواهد آورد . در اين روز هزاران عكس خامنه اي و احمدي نژاد را در آتش سوزانديم و شعار هاي ضد حكومتي سر داديم، نشان داديم كه اين حاكميت در تماميتش نامشروع است و نشان داديم كه با همه بوق و كرنايي كه نيروهاي سركوبگر سر داده بودند مزدوران توان مقابله با ما را ندارند و ما كاري را خواهيم كرد كه بايد بكنيم ، يعني مقاومت و استقامت و ”نــــه” گفتن به دژخيمان حاكم و اين پاسخي بود كوبنده و قاطع كه از جانب جوانان و زنان آزاده ايران به دشمنان اين مرز و بوم داده شد.
همه مردم ايران در سراسر ميهن و همچنين در سراسر دنيا نظاره گر اين صحنه حماسي بودند كه در شهرهاى مختلف ايران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب كشور و در تهران بزرگ از تهرانپارس، نظام آباد، تهراننو تا آرياشهر، شهرك غرب، پل گيشا، اكباتان، ستارخان و آذربايجان و از شوش، جواديه، نازىآباد و خزانه و خانى آباد، تا ميدان ونك و وليعصر، مردم و جوانان دلير ايران با شعارهاى مرگ بر ديكتاتور و مرگ بر خامنهاى، تصاوير ولىفقيه و فتواى مسخرهاش را با هم در آتش سوزاندند.
در واقع شعله ور شدن خيزش چهارشنبهسورى در سراسر ايران از اصفهان و شيراز و اهواز و مشهد و كرمانشاه و اروميه و نجف آباد، شهركرد و ايلام، لاهيجان و كرج و بروجرد و ايرانشهر و قم و ساير شهرهاى ميهنمان، ظرفيت انقلابى جامعه و عزم مردم و جوانان بهپاخاسته را براى به زير كشيدن حكام يزيدي و تغيير دموكراتيك به همگان نشان داد.
قيام كنندگان با به آتش كشيدن عكسهاى خامنهاى و خمينى و مراكز و خودروهاى سركوب، پاسخى دندان شكن به اطلاعيه ها و بيانيه هاي تسليم طلبانه از سوى جناح مغلوب حاكميت دادند كه خواستار عدم برگزارى چهارشنبهسورى و خيزش مردم شده بودند. و از مردم ميخواستند كه نه تنها ”ساختار” ولايت فقيه را نشكنند و از شعارهايي بر عليه اصل ولايت پرهيز كنند ، بلكه اساسا بيرون آمدن و بر افروختن آتش را نيز منع ميكردند و مردم را تشويق به درخت كاري و خانه نشيني كرده و سكوت و انفعال و به قول خودشان نپرداختن هزينه را ترويج ميكردند!!
خيزش ملي و قهرمانانه در حالى شكل گرفت كه مزدوران و سركردگان سپاه و انتظامي با همه تدابير و اقدامات سركوبگرانه، صدور حكم اعدام براى دستگيرشدگان قيام عاشورا، دستگيريهاى گسترده و جنگ روانى مىخواستند از آن جلوگيرى كنند.
حال به تعداد اندكي از خبرهاي شب چهارشنبه سوري كه لحظه به لحظه به دستمان ميرسيد توجه كنيد :
با نزديك شدن شب، حدود 1000نفر از مردم نظام آباد، در خيابان مجاور پادگان عشرت آباد در تهران، تجمع كرده و شعارهاى «مرگ بر خامنهاى» و «خامنهاى رفوزه توى آتيش ميسوزه» سر دادند.
در ضلع شمالى ميدان آزادى، مردم پرشور عكس خامنهاى، ولىفقيه و خمينى دژخيم را آتش زدند.
در منطقه گيشا، جوانان با يك مزدور بسيجى كه به ارعاب مردم دستزده بود، درگير شده و موتور وى را به آتش كشيدند.
در خيابان آيت در منطقه رسالت، درگيرى بين مردم و نيروهاى سركوبگر ادامه دارد.
صداى انفجارها ناشى از پرتاب نارنجك دستى و ترقه، مناطق شهرك غرب، ولنجك، خيابانهاى كارون، رودكى و بوستان دوم در خيابان «پاسداران» را فراگرفته است.
در پارك بهارستان، واقع در وحيديه تهران جوانان يك مركز بسيج را به آتش كشيدند. درگيرى شديدى بين مردم و نيروهاى سركوبگر و عوامل نيروى انتظامى و مزدوران لباس شخصى در اين منطقه صورت گرفته است. دود برخاسته از آتشهاى برافروخته شده توسط جوانان دلير اين منطقه را فراگرفته است.
عوامل شهردارى چراغهاى برق اين منطقه را خاموش كرده و مزدوران خيابان منتهى به پارك بهارستان به نام سليمى افضل را مسدود كردند و مردمى كه براى برپا كردن چهارشنبهسورى در پارك جمع شده بودند را محاصره كردند. ولى عدهيى از جوانان با پرتاب ترقه و بمبهاى صوتى به سمت مزدوران، توانستند حلقه اين محاصره را بشكنند.
مردم با طنين شعارهاى «مرگ بر خامنهاى» و ساير شعارهاى ضدحكومتى و با صداى ترقهها انزجار خود از نظام ولايتفقيه را ابراز مىكنند.
در ديگر مناطق تهران، در گيشا، سطلهاى زباله به آتش كشيده شد. در ستارخان نيز درگيرى مردم با مزدوران ادامه داشته است.
در ابتداى خيابان ”گل بانو“ در منطقه وليعصر مردم با سردادن شعار «مرگ بر ديكتاتور» و با پرتاب نارنجك انبوه نيروهاى سركوبگر رژيم را فلج كردند.
در جنوب تهران، در مناطق نازى آباد و هزار دستگاه، خزانه، و خيابان شوش- خانى آباد درگيرى شديد و جنگ و گريز بين جوانان و مزدوران رژيم جريان دارد. شمارى از جوانان بر اثر ضربات باتون مزدوران زخمى و تعدادى از آنان مفقود شدهاند.
در منطقه سعادت آباد، بهرغم گستردگى حضور عوامل نيروى انتظامى، مردم جشن چهارشنبهسورى را برپا كردند
در سراسر منطقه تهرانپارس به ويژه فلكه اول، ميدانهاى هفت حوض، سمنگان، تسليحات و خيابانهاى 150، كرمان و نظام انبوه جمعيت رودرروى رژيم آخوندها چهارشنبهسورى را برپاداشتند.
در اهواز ، ماشين نيروي انتظامي را جوانان به آتش كشيدند و مزدوران را از همان روشنايي هوا دچار ترس و وحشت كرده بودند.
در رشت ، جوانان دانشجو و زنان با شعار خامنه اي حيا كن كشورمو رها كن نفر تماميت نظام را فرياد ميكشيدند .
در اصفهان، جوانان كيوسك نيروى بسيج سپاه پاسداران را در خيابان هاتف، در چهارراه عبدالرزاق، به آتش كشيدند.
در كرمانشاه، بهرغم حضور واحدهاى نيروى انتظامى، جوانان تعداد زيادى لاستيك را آتش زده و به تظاهرات پرداختند.
در ايلام، صدها تن از مردم در مقابل مجتمع فرهنگى رژيم در بولوار موسوم به بهشتى تجمع كرده و شعارهاى ضدحكومتى سر دادهاند.
در اهواز، بهرغم حضور گسترده نيروهاى لباس شخصى، جوانان با ترقه و بمبهاى صوتى، دست به تظاهراتزده و در محلههاى مختلف، از جمله كيانپارس، زيتون و لشگرآباد گردهم آمدهاند. رژيم آخوندى براى جلوگيرى از پيوستن مردم به جوانان، كيان پارس و پارك ساحلى را مسدود كرده تا از ورود خودروها جلوگيرى نمايد.
در لاهيجان جوانان با ترقه و روشن كردن آتش حركات اعتراضى خود را شروع كردهاند.
در مشهد، بهرغم بستن خيابانها توسط نيروهاى سركوبگر، جوانان در خيابانهاى سجاد و آزادشهر و ميدان آزادى، به پرتاب ترقه و فشفشه پرداختند و تصاوير خامنهاى و احمدىنژاد را به آتش كشيدند.
در اصفهان، مردم خشمگين شمارى از مراكز نيروى انتظامى را با پرتاب سنگ مورد حمله قرار دادند. آنها با روشن كردن آتش، نيروهاى سركوبگر را وادار به عقبنشينى كردند. در ساعت20، در منطقه ارغوانيه اصفهان، جوانان ضمن برافروختن آتش به پرتاب پياپى ترقهها پرداختند.
در ساعت 1930 به وقت محلى، در نجف آباد، بيش از 500نفر از مردم ضمن سردادن شعارهاى «مرگ بر خامنهاى»، «مرگ بر ديكتاتور» با نيروى انتظامى درگير شدند و با پرتاب ترقه و فشفشه با آنها كه گاز اشكآور شليك مىكردند، مقابله كردند. بسيجيان و عوامل اطلاعاتى آخوندها با استقرار در چهارراهها، يك حكومت نظامى اعلام شده را برقرار كردهاند، اما قادر به مهار خيزش مردم نيستند.
در ساعت 1945، در شيراز، صدها تن از مردم با شعارهاى ضدحكومتى، عكسهاى خامنهاى را در منطقه ملاصدرا به آتش كشيدند. صداى انفجار ترقهها در سراسر شهر به گوش مىرسد.
در گچساران، صدها تن از مردم در مناطق سه راهى، طالقانى، فنى و حرفهاى، گلزار شهدا چهارشنبهسورى را جشن گرفته و آتش روشن كردهاند.
در ساعت20 در شهريار كرج، انفجار ترقه و آتشبازى همراه با شعارهاى «مرگ بر خامنهاى» و «مرگ بر ديكتاتور» ادامه دارد. مردم با گوشمالى دادن شمارى از مزدوران بسيجى، موتورسيكلتهاى آنها را آتش زدند.
در شهر كرد، شمار زيادى از جوانان گردهم آمده و با شعارهاى «مرگ بر ديكتاتور»، از روى آتش مىپرند. بسيارى از مردم نيز به آنها پيوستند.
همزمان با قيام سراسرى و بزرگ چهارشنبهسورى، خانوادههاى دستگيرشدگان قيام بهرغم حضور گسترده مأموران سركوبگر نيروى انتظامى و محدوديتهاى اعمال شده و كشيدن حصار براى محدود كردن آنها، در مقابل شكنجهگاه اوين تجمع كردند و بر آزادى اسيران در بند خود پافشارى نمودند.
آنها چهارشنبهسورى را در پست ديوارهاى زندان بهسر بردند و بر عزم خود براى آزادى فرزندانشان اصرار ورزيدند.
ديكتاتورى حاكم در مقابل اين پافشارى مجبور به آزادى چند تن از زندانيان سياسى شد. زندانيان آزاد شده به شدت مورد استقبال خانوادهها قرار گرفتند.
تعداد انعكاسات خبرگزاري هاي مهم جهان از مراسم اعتراضي و بزرگ چهارشنبه سوري به صدها انعكاس ميرسيد كه به 3 نمونه ازآنها بسنده ميكنيم :
گاردين انگلستان : به نقل ازشاهدان در غرب تهران اعلام كرد انفجارهاى بسيارى به گوش مىرسد. جشن امسال بزرگتر از سالهاى پيش بود. به نوشته گاردين چون مردم از مواد منفجره پيشرفته در اين جشن استفاده مىكردند نيروهاى پليس جرأت نزديك شدن به آنها را نداشتند و صداي شعارهاي ضد حكومتي از هر طرف بگوش ميرسد .
تايمز لندن: از غروب سهشنبه، تهران مملو از صداى انفجارات كوچك و بوى دود شده بود. حضور شديد پليس و نيروى بسيج در سراسر شهر مشهود بود. تايمز به ترفندهاى مختلف نظام براى نگاه داشتن مردم در خانهها اشاره كرد و نوشت:
بهرغم اينكه دولت با پخش فيلمهاى تلويزيونى بسيار معروف هاليوود تلاش كرد مردم را در خانه نگاه دارد، ولى انفجارها تا پاسى از نيمهشب به خوبى ادامه داشت. و شعارهاي ضد حكومتي از بعضي مناطق تهران بگوش ميرسيد . هيچ يك از اين تاكتيكها كارايى نداشت، خيابانها آكنده از مردمى بود كه دستورات نظام مذهبى حاكم را ناديده گرفتند.
تايمز به خشم و استيصال رژيم از برگزارى چهارشنبهسورى اشاره كرد و نوشت: مرتضى تمدن، فرماندار تهران اعلام كرد كه 500نفر كه مرتكب داد و ستد مواد محترقه شده بودند را دستگير كرده است. وى گفت آيين پرستش آتش، چيزى جز زشتى، ترس و نگرانى را به نمايش نمىگذارد. ما با اَعمالى قاطعانه تلاش خواهيم كرد ظرف 2سال آينده چهارشنبهسورى را از ذهن جامعه پاك‌كنيم.
روزنامه السياسه چاپ كويت : خيزش مردم ايران در شب چهارشنبهسورى را منعكس كرد و نوشت: تصاوير خامنه‌اى و خمينى، در ميدان آزادى در مركز تهران به آتش كشيده شد و درگيريهايى بين مردم و نيروهاى امنيتى روى داد.
السياسه نوشت: ايران شبى سراسر از آتش و انفجار ترقه‌ها، و كانونى از شعله‌ها و پريدن از روى آتش در خيابانها و كوچه‌ها را شاهد بود. كه با صداي شعارهاي مرگ بر ديكتاتور در هم آميخته شده بود.
صدها تن از افراد پليس و شبهنظاميان بسيجى، در ميدانها و جاده‌هاى اصلى پايتخت مستقر شدند، با اينحال در تهران تراكتهايى كه روى آن نوشته بود مرگ بر ديكتاتور توزيع شد.
تلويزيون سى.ان.ان: در حالى كه مأموران انتظامى در آمادهباش بودند و خامنهاى تلاش كرد مردم را از برگزارى جشن برحذر دارد، ولى مردم مراسم خود را برگزار كردند و از هر سال ديگر بيشتر به خيابانها ريختند و اين بيانگر اين حقيقت است كه مردم ايران پشيزي براي حرف رژيم حاكم ارزشي قائل نيستند و براي مقابله با آن عكس عمل ميكنند. مردم در اين تجمعات شعار مىدهند مرگ بر ديكتاتور
ديكتاتورى حاكم به گوشه كوچكى از خشم مردم تهران عليه فاشيسم مذهبى در چهارشنبهسورى اعتراف كرد، به چند انعكاس در اين رابطه توجه كنيد:
خبرگزارى فارس(در انحصار سپاه پاسداران) به در آتش سوختن اماكن و خودروهاى دولتى و سطلهاى زباله در شب چهارشنبهسورى اذعان كرد و در حالى كه از اماكن به آتش كشيده شده تحت عنوانن منازل مسكونى نام مىبرد، نوشت: 53 مورد آتش‌سوزى در فضاى سبز، 34 مورد آتش‌سوزى سطل زباله، 46 مورد آتش‌سوزى ضايعات، 48 مورد آتش‌سوزى در حياط منازل مسكونى؛ 9 مورد آتش سوزى در نزديكى فروشگاهها و 15 مورد وسايل نقليه رخ داد.
روزنامه جوان (در انحصار سپاه پاسداران) : از گستردگى ابعاد قيام چهارشنبهسورى ابراز نگرانى كرد و نوشت: برخى سايتهاى مخالف نظام مستقر در خارج کشور که از چند هفته قبل به دنبال تبديل اين شب به شورش آتشين عليه نظام بودند، از نزديک ظهر ديروز اقدام به خبرسازيها دروغ مبنى بر درگيريهاى شديد و حتى فتح شهرها و مناطق به دست مردم کردند.
در تمامي رسانههاى خبرى مانند ايرنا و ايسنا و جوان و.... كه متعلق به ديكتاتوري حاكم است، به 224 مورد به آتش كشيده شدن مراكز، خودروها و وسايل نقليه متعلق به ارگارنهاى سركوبگر و هم‌چنين تصاوير منحوس ولىفقيه ارتجاع، در خيزش چهارشنبهسورى در تهران اعتراف كردند.
خبرگزاريهاى حكومتى كه بنابه دستور مقامات امنيتى دولت از ذكر نام مراكز و ارگارنها دولتى كه به آتش كشيده شد، امنتاع مىكنند، از جمله نوشتند: «اين حوادث شامل يك مورد انفجار مواد محترقه، 56 مورد آتش‌سوزى در فضاى سبز، 40 مورد آتش‌سوزى سطل زباله، 49 مورد آتش‌سوزى ضايعات، 51 مورد آتش‌سوزى در حياط منازل مسكونى، 12 مورد آتشسوزى در نزديك فروشگاه و 15 مورد آتشسوزى وسايل نقليه است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر