۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

چهارشنبه سوري فرصتي براي همبستگي ملي

اگر جنبش سبز سابقه اي 9 ماهه دارد، چهارشنبه سوري 31 سال است که همواره مهمترين رويارويي نيروهاي سرکوبگر پليس با جوانان ايراني بوده است. چهارشنبه سوري امسال نيز همچنان ستيز حکومت با سنتهاي ايرانيان تکرار خواهد شد ولي با اين تفاوت که شدت وحشيگري آنها بسيار بيشتر خواهد بود.
پخش گسترده فيلم جنايات نيروهاي رژيم در حمله به کوي دانشگاه و خشم برافروخته شده مردم از اين جنايت تلخ، سبب خواهد شد که چهارشنبه سوري تبديل به اجتماعي اعتراضي بر ضد خشونت اعمال شده برعليه دانشجويان مظلوم تبديل شده و اراده مردم براي حضور در اين اعتراض ملي راسخ تر شود.
چهارشنبه سوري زمان مناسبي براي شمع روشن کردن و گل به پليس هديه دادن نيست زيرا نيروهاي سرکوبگر با دستورالعمل «برخورد خشن» راهي خيابانها شده و از همراهي اراذل لباس شخصي نيز برخوردار خواهند بود.
اطلاع رساني ناصحيح در مورد چهارشنبه سوري فقط تلفات مردم و آمار دستگيريها را بالا مي برد و از طرفي تبليغ خشونت نيز خدمتي رايگان به کودتاچي ها است. ضرورت دارد که با چهارشنبه سوري واقع گرايانه برخورد شده و به اين ترتيب از آسيب رسيدن به هموطنانمان جلوگيري نمائيم.
پس از مطرح شدن ايده «محله سبز» در فضاي وب با اين تعريف که جوانان در چهارشنبه سوري با در کنترل گرفتن محله خود و تلاش براي برگزاري جشن سبز، محله را براي ساعاتي از آن خود نموده و جشن چهارشنبه سوري را برگزار و با روشهاي سبز، مانع از ورود نيروهاي سرکوبگر به محله اشان شوند، سران نيروهاي سرکوب از ترس چنين اتفاقي اعلام کرده اند که با هرگونه بستن خيابانها با شدت برخورد خواهند کرد.
دليل اين واکنش عصبي نيز وحشتي است که از تجربه روز عاشورا دارند، روزي که بنا به اعتراف فرمانده نيروي انتظامي، تهران براي ساعاتي دچار «گسست امنيتي» شد يا بعبارت ساده تر بدست مردم سقوط کرد. بستن معابر و ايجاد محلات سبز دقيقاً تکرار کابوس «گسست امنيتي» خواهد بود و بهمين دليل تلاش حکومت براي جلوگيري از تکرار آن خواهد بود.
چهارشنبه سوري همواره در تاريخ ما نمادي از همبستگي ملي و يادآور ايراني بودن مردم اين سرزمين بوده است. از خاطر نبريم که جمهوري ولايت فقيه همواره با هويت ايراني بسختي مشکل داشته و آنرا بزرگترين مانع تسلط کامل خود بر مردم مي دانسته است. تلاشهاي نافرجام حکومت براي نابودي هويت ايراني، از طريق حملات تبليغاتي و امنيتي به سنتهاي باستاني ايرانيان، در حکومتهاي گذشته ايران بي سابقه بوده است.

ما در درجه اول ايراني هستيم، با همه سنتها و آداب و رسوم ايراني، و رنگ و مذهب و گويش و قوميت در درجه بعدي قرار دارند.
نقاط ضعف حکومت در چهارشنبه سوري
• کودتاچيان نمي توانند از جمعيت اتوبوسي شهرستانها استفاده کنند زيرا قرار نيست راهپيمائي يا تجمعي برگزار شود
• چهارشنبه سوري در شب برگزار مي شود و نيروهاي گارد نسبت به روشنائي روز ديد و تسلط و برتري بسيار کمتري دارند.
• بدليل پراکندگي چهارشنبه سوري در سطح شهر، نيروي انتظامي مجبور به استفاده از همه نيروهاي وظيفه و کادر اداري خود خواهد شد که تماماً فاقد روحيه و توان سرکوبگري و برخورد هستند.
• چهارشنبه سوري در محلات و نه در خيابانهاي اصلي برگزار مي شود و بهمين دليل سرکوبگران از امتياز دوربينهاي باصطلاح ترافيکي محروم خواهند بود.
• نيروي انتظامي ناچار است که در سطح شهر براي حراست همه بانکها و ادارات و مراکز دولتي و بويژه کلانتري ها نيرو گمارده و دچار پراکندگي سازمان شود
• نيروي انتظامي مجبور به استفاده از خودرو و موتور است که مسلماً در شب هنگام بزرگترين نقطه آسيب پذيري آنها خواهد بود.
ملاحظات مهم
• چهارشنبه سوري يک جشن ملي است و حضور در خيابانها نيازي به مجوز خاص ندارد.
• اگر ساعت شروع و ساعت خاتمه واحدي براي سراسر کشور در نظر گرفته شود توان سرکوب حکومت به حداقل خود مي رسد. آغاز همزمان مراسم سبب پراکندگي شديد نيروهاي سرکوب شده و اتمام همزمان آن نيز از آسيب پذيري جوانانمان جلوگيري خواهد کرد. مثلاً مي توان ساعت شروع را 7 شب و ساعت خاتمه را 10 شب اعلام کرد.
• جواناني که مايل به برگزاري چهارشنبه سوري هستند بايد اين آمادگي ذهني را داشته باشند که باحتمال زياد مورد هجوم نيروي انتظامي قرار خواهند گرفت
• چهارشنبه سوري يکي از بهترين فرصتها براي ديوارنويسي و پخش اعلاميه و سي دي است.
• براي مشارکت افراد مسن تري که مايل هستند در خانه ها بمانند گفتن الله اکبر اعتراضي رأس ساعت 8 شب بمدت 10 دقيقه سبب همراهي و همصدائي عموم مردم مي شود. شعار الله اکبر در جنبش سبز نشانه اي از اعتقاد مردم ايران به ضدمذهبي بودن حکومت و رياکاري حاکمين در پنهان شدن پشت نقاب دين است.
• قاشق زني از سنتهاي چهارشنبه سوري است که مي تواند توسط افرادي که در خانه ها مانده اند با ابزاري که صداي بيشتري توليد کند در ساعت شروع مراسم و در زمان حمله نيروي پليس انجام شود
• اين جشن علاوه بر يکدلي و شادماني جمعي جوانان سبز، مي تواند تمريني براي ايجاد محلات سبز باشد. براي چند ساعت جوانان ما مي توانند با در کنترل گرفتن محله خود و تلاش براي برگزاري جشن سبز، محله را براي ساعاتي از آن خود نموده و جشن چهارشنبه سوري را برگزار و با روشهاي سبز، مانع از ورود نيروهاي سرکوبگر به محله اشان شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر