۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۶, یکشنبه

پنج کشته و بيست و دو زخمي در درگيري با نيروهاي امنيتي در اهواز

هرانا
پنج کشته و بيست و دو زخمي در درگيري با نيروهاي امنيتي در اهواز
شنبه 25 ارديبهشت 1389 ساعت 07:37
خبرگزاري هرانا -در يک درگيري در اهواز بين اعضاي قبيله ي العمور و نيروهاي بسيج 5 تن کشته و 22 تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش العربيه، تلاش براي متفرق کردن تشييع جنازه يکي از فعالان سياسي اهوازي از اعضاي قبيله عرب العمور در شرق اهواز که پيش تر به دست نيروهاي بسيج کشته شده بود منجر به تظاهرات تشييع کنندگان و درگيري مسلحانه عرب ها، که معمولا در چنين مراسمي اسلحه با خود حمل مي کنند، با نيروهاي بسيج شد.
پس از آن که مراسم تشييع جنازه در منطقه "البو رومي" به تظاهرات کشيده شد، نيروهاي امنيتي وبسيج و لباس شخصي ها سعي کردند تظاهرکنندگان عرب از قبيله العمور را متفرق کنند اما اين تلاش ها به درگيري مسلحانه کشيده شد که در نتيجه آن 5 تن از طرفين کشته و 22 تن ديگر زخمي شدند.
به گفته اين منابع نيروهاي دولتي تعداد زيادي از شهروندان عرب ايراني شرکت کننده در اين مراسم را دستگير کردند و نيروهاي کمکي بسيج وسپاه به منطقه سرازير شدند.
نيروهاي بسيج در آغاز هفته جاري علي عموري، فعال سياسي اهوازي را که تحت تعقيب دستگاه اطلاعاتي بود و خود را از آنها پنهان کرده بود ترور کردند.
گفته مي شود استان خوزستان که مرکز آن شهر اهواز است و در مجاورت عراق قرار دارد، بيش ترين جمعيت عرب هاي ايراني را در خود جاي داده است که تبار آنان به قبايل بني کعب، بني اسد، ربيعه، بني تميم، آل کثير وبني طي باز مي گردد.
فعالان سياسي عرب در اين استان مقامات دولت مرکزي را متهم مي کنند که ضمن منع آموزش زبان مادري، دست به تبعيض عليه آنان زده واز بسياري از حقوق خود که در قانون اساسي اين کشور آمده محروم هستند.
ايران از هفت قوميت اساسي شامل فارس ها، ترک هاي آذربايجاني، کردها، عرب ها، ترکمن ها، بلوچ ها و لرها تشکيل شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر