۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

سيلواهاراتونيان همبند علم هولي : از شيرين درس زندگي يادگرفتم



پيك ايران
سيلواهاراتونيان همبند علم هولي : از شيرين درس زندگي يادگرفتم
کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران : سيلواهاراتونيان زنداني که نزديک شش ماه با شيرين علم هولي در زندان عمومي زندان اوين و يک ماه در بند ۲۰۹ هم سلول بود درگفت وگويي با کمپين بين المللي حقوق بشر درايران گفت که از شيرين درس زندگي يادگرفته است واز شنيدن خبراعدامش شوکه است:‌ «بعد ازمرگ پدرم اين بدترين خبري است که تا به حال شنيده ام.»

او با اشاره به وضعيت پرونده خود و شيرين علم هولي گفت: « قاضي که براي شيرين حکم اعدام داد همان قاضي بود که براي من حکم سه سال زندان را داد يعني قاضي صلواتي. صلواتي از اول هم مي گفت که اين پرونده مشکلي ندارد. نه هيچ مشکلي نيست، بعد يک حکم اعدام دادند. واصلا حکم يک حکم بدوي بوده است. حتي تاييد و تجديدنظر هم نشده بود… شيرين محکوميت دو ساله داشت. يعني بايد طبق قوانين محکوميت دوساله اش را مي کشيد بعد اگر دادگاه تجديد نظر تاييدش مي کرد بعد اعدامش مي کردند. شيرين ۶ خرداد ۱۳۸۷ دستگير شده است. يعني يک ماه قبل از من.»

وي با اشاره به ويژگي مرحوم علم هولي که روز يکشنبه اعدام شد گفن: « من چيزي که از شيرين در اين مدتها ديدم و هميشه و همه جا خواهم گفت شيرين دراين مدت ۱۱ ماه اسارت من فرشته نگهبان من بود. آدمي که به من اميدواري مي داد ومي گفت دنيا جاي خوبي است و آدم ها اينقدر بد نيستند واگر اشتباهي شده يک چيزي تغيير خواهد کرد. اميدوار باش و اگر بازجويت نمي فهمد يک کس ديگري مي فهمد. خيلي اميدوار بود. در مدت کم هم سواد ياد گرفت هم به ديگران کمک مي کرد. ما يک ماه بيشتر در ۲۰۹ نبوديم. از هم جدا شديم. يعني من ماندم و شيرين رفت به زندان عمومي. وقتي وارد زندان عمومي شدم باز همان بود. شيرين آدمي بود که همه دوستش داشتند.»

وي با اشاره به وضعيت زندگي شيرين علم هولي گفت: «‌خيلي بچه تو دار وساکتي بود. اين شخص هيچ وقت هيچگاه قبول نمي کرد ومي گفت اينجوري نيست. هيچ وقت راجع اين قضايا صحبت نمي کرد.. منهاي اين وضعيتي که داشت زندگي پر از رنجي داشت. او در منطقه ايي محروم به دنيا آمده بود درشهرستان. جايي که حق وحقوق زنان ضايع مي شود. اگر ازمرز بيرون رفته وبازگشته خيلي اتفاقي بوده است. شيرين يک قرباني است. به وضوح اين را بگويم.»

هاراتونيان درمورد احساس خود پس از شنيدم خبر مرگ شيرين علم هولي گفت: « نمي تونم دقيقا بيان کنم. من ۱۱ سال پيش پدرم رو از دست دادم و دردناک ترين روز زندگي ام بود حتي روزهاي سخت زندانم هم اينقدر تلخ نبود که خبر مرگ شيرين. هنوز هم باور ندارم اين اتفاق اقتاده است.»
او با اشاره به خاطراتي از زمان هم سلولي با علم هولي در زندان گفت: « من خيلي بهش اميدواري مي دادم. پر از انرژي بود. هميشه زندگي را مسخره مي کرد و مي گفت حتما يک جايي عدالتي وجود خواهد داشت واينطور نخواهد ماند. من هم خيلي به او اميدواري مي دادم اما واقعا نمي دانم چه بگويم. خاطره زياد دارم. خيلي درس از او ياد گرفتم. درعين حال دختري بود که سواد اکادميک نداشت اما خيلي خيلي مقاوم بود. خيلي آزاده بود. به همه همان طور که بودند احترام مي گذاشت. من فکر مي کرد که مثلا من دانشگاه درس خواندم و کلي سفر رفته ام و اين دختر ازيک منطقه محروم به من درس زندگي داد. هيچ کس درزندگي به من مثل شيرين درس زندگي نداد. حيف است که يک چنين آدمي که بودنش مي توانست دنيا را جاي بهتري براي زندگي کند امروز نفس نمي کشه. نمي دونم خيلي نااميدم از عدلت الهي. خشم خدايان فرشته هاي نگهبان گريبان گير ادم هاي زميني خواهد شد»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر