۱۳۸۹ اردیبهشت ۶, دوشنبه

قوانين ضد زن و سركوب فعالان زن

سركوب فعالان زن
بيش از ۱۰ نفر از اعضاي کمپين يک ميليون امضا در خيابان سهروردي تهران در حاليكه قصد داشتند براي عرض تبريک سال نو به ديدن خانواده برخي از زندانيان و همچنين خانواده دکتر زهرا بني يعقوب به منزل آنان بروند بازداشت شدند. (خبرنامه اميرکبير - 6/1/88)

بسيج دانشجويي دانشكده فني در آخرين تحرك سياسي خود با نصب تصاوير و درج مطالبي توهين آميز در تابلوي تبليغاتي خود در اين دانشكده, طرفداران حقوق زنان و برابري زنان را طرفدارن بي بندوباري اخلاقي معرفي كرد. (آژانس ايران خبر – 24/1/88)

سخنگوي کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران در باره وضعيت مدافعان حقوق زن در يکسال گذشته گفت: “ابراز حمايت علني از حقوق زن در ايران تبديل به جرم شده است.” وي در ادامه گفت:” وقتي که عاليه اقدام دوست صرفا بخاطر تقاضاي حقوق تضمين شده بين المللي خود به زندان فرستاده مي شود، مي توان تصور کرد که صدها مدافع ديگر حقوق بشر نيز سرنوشت مشابهي دارند.”. (کمپين بين المللي حقوق بشر – 27/1/88)

پرستو به يکسال حبس تعزيري محکوم شد. اين حکم با توجه به عضويت وي در کمپين يک ميليون امضاء، دعوت از افراد در خانه براي جلسات در جهت اهداف و برنامه هاي کمپين، جمع آوري امضاء، و همچنين نوشتن در سايت هاي اينترنتي صادر شده است. (سلام دمكرات - 7/2/88)

ماموران اداره اطلاعات قم، ديروز در کرج، فاطمه مسجدي و غلامرضا سلامي را بازداشت کردند. ساعاتي پيش از آن مآموران به منزل فاطمه مسجدي در قم مراجعه كرده بودند و كتابها و لپتاپ و برخي لوزام شخصي وي از جمله آلبوم عكس خانوادگي اش را با خود برده بودند. (سايت ميدان زنان - 19/2/88)

عاليه اقدام دوست در تماسي با فعالان کمپين خبر داد که تاکنون ۴ بار است که تقاضاي مرخصي کرده است اما هيچ پاسخي به او نداده اند. او در دادگاه بدوي به سه سال و چهار ماه حبس تعزيري و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شد و دادگاه تجديد نظر حکم سه سال حبس او را تاييد کرد.(تغيير براي برابري – 13/2/88)

فاطمه مسجدي و مريم بيدگلي که در زمينه حقوق زنان در قم فعاليت مي کردند، روز گذشته بازداشت شدند. گفتني است، فاطمه مسجدي و مريم بيدگلي سالهاست در زمينه حقوق زنان و توانمندسازي زنان آسيب ديده در شهر قم فعاليت مي کنند. اين دو نفر اخيرا در جريان دفاع از حقوق يک دختر جوان که در معرض قتل ناموسي قرار گرفته بود، با برخي از متنفذين اين شهر، درگير شده بودند. (سايت ميدان زنان - 18/2/88)
در پي بازداشت شادي صدر، توسط لباس شخصي ها چند مأمور كه خود را پليس امنيت معرفي كرده اند، ساعتي پيش خانه و دفتر كار وي را به‌دقت تفتيش كرده و اوراق و اسناد و دو كيس كامپيوتر كه متعلق به‌دختر كوچك او و همسرش بوده است را از خانه خارج كرده اند. (سايت امير كبير- 27/4/88)

حكم روناک صفارزاده" از فعالان جنبش زنان مبني بر 6 سال و نيم زندان " توسط دادگاه تاييد شد. (ايران ب ب ب – 14/5/88)

مسئولين دانشگاه در تماس تلفني با سودابه سعيدي , پروانه رحماني و مهديه عليجاني , از اعضاي شوراي مرکزي واحد زنان انجمن اسلامي به آنان اعلام کرده اند که از اين بعد حق استفاده از خوابگاه و ديگر امکانات رفاهي دانشگاه را ندارند و بايد خوابگاه را تخليه کنند. در حالي که اين دانشجويان هنوز محل جديدي براي سکونت خود پيدا نکرده بودند مسئولين دانشگاه از ورود اين سه دانشجو حتي براي همان شب به خوابگاه جلوگيري کردند. (سايت امير كبير - 16/7/88)

جلوه جواهري، فعال کمپين يک ميليون امضاء، به اتهام ”اجماع و تباني با هدف اقدام عليه امنيت کشور“به شش ماه حبس تعزيري محکوم شد. (سايت امير كبير - 10/7/88)

نيروهاي امنيتي شماري از اعضاي کمپين يک ميليون امضا را در روز 13 آبان دستگير کردند. راحله عسگرزاده (رها) فعال حقوق زنان و عکاس و همچنين وحيده مولوي و ساناز غفوري-از فعالان اجتماعي- از جمله بازداشت شدگان روز 13 آبان هستند که از ميان آنان راحله عسگرزاده به قرنطينه بند 'متادون' منتقل شده‌است. (سايت موج سبز آزادي - 19/8/88)

ژينا مدرس گرجي که از فعالان حقوق زنان در سنندج است صبح روز جمعه در حالي که قصد سفر به خارج از کشور را داشت ممنوع الخروج شد. (خبرگزاري هرانا - 24/8/88)

وزير خارجه نورژ گفت كه ايران جايزه صلح نوبل شيرين عبادي را ضبط كرده است. (خبرگزاري فرانسه - 5/9/88)

وكيل هنگامه شهيدي, مشاور كروبي در امر زنان, گفت كه امروز براي پيگيري پرونده اش به شعبه 26 دادگاه انقلاب مراجعه كرد كه مدير دفتر شعبه حكم شش سال و سه ما حبس تعزيزي هنگامه را به او ابلاغ كرد. (ايلنا – 9/9/88)

صبا واصفي پژوهشگر ،فعال حقوق بشر و فعال جنبش زنان که از سال 1385 تاکنون در دانشگاه شهيد بهشتي مشغول به تدريس بود،صبح امروز، 30 دي ماه، از تدريس محروم و از دانشگاه اخراج شد. (سايت امير كبير - 1/11/88)

روز سه شنبه مورخ 13 بهمن ماه، سما بهمني، فعال حقوق بشر توسط نيروهاي امنيتي در شهر مهاباد بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل شد. (هرانا – 18/11/88)

سميه مومني روزنامه نگار و فعال کمپين يک ميليون امضا بامداد روز 18 بهمن در منزل خود بازداشت شد. (كميته گزارشگران حقوق بشر – 18/11/88)

زينب کاظم خواه خبرنگار يک خبرگزاري دولتي ساعت 3 بامداد امروز يکشنبه با يورش 9 تن از ماموران وزارت اطلاعات به محل سکونت وي بازداشت و به مکان نامعلومي منتقل شد. . (خبرگزاري هرانا - 18/11/88)

ساعت 1.5نيمه شب گذشته مهسا جزيني ، دانشجو ستاره دار در شهر اصفهان بازداشت شد. بنا به اين گزارش نيروهاي امنيتي علت بازداشت اين دانشجوي ستاره دار را فمنيست بودن وي عنوان کرده اند.گفتني است از شب گذشته مهسا جزيني به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده است. (سايت تغيير براي برابري - 18/11/88)

مريم قنبري وکيل دادگستري و از فعالان حقوق زنان امروز در ساعت 3 صبح در منزلش توسط ماموران امنيتي بازداشت شد. (كميته گزارشگران حقوق بشر – 19/11/88)

يك فعال حقوق کودک به نام هاي خانم سعيده ميرزائي 25 ساله فوق ليسانس شيمي از دانشگاه تهران از فعالين ان. جي. او. دنيايي بهتر که در حال کمک کردن به کودکان کار و خياباني بود با يورش مامورين وزارت اطلاعات دستگير و به نقطه نامعلومي منتقل شد. (سايت فعالين حقوق بشر و دمكراسي در ايران - 19/11/88)

در هفته منتهي به 22 بهمن در پي دستگيري هاي گسترده، حداقل 21 زن فعال در حوزه هاي مختلف خبري، هنري، فمينيستي و... بازداشت شده اند. (جرس – 24/11/88)

ژينوس سبحاني شهروند بهايي و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با گذشت بيش از يک ماه از بازداشت و نگهداري نامبرده در سلول انفرادي تا کنون با خانواده اش تماسي نداشته است. (هرانا – 30/11/88)

دستگيري هاي اجتماعي و مجازات و سركوب دختران به دليل ”بد حجابي“
اسماعيل احمدي مقدم», فرمانده نيروي انتظامي گفت كه ارشاد خانم هاي بدحجاب فقط به عهده پليس هاي زن گذاشته شده است. (ايرنا خبرگزاري رژيم – 16/1/88)

طرح «استتار مدارس دخترانه» در برخي از مدرسه‌هاي تهران به اجرا در آمد. بسياري از کارشناسان اين شيوه را رد کرده و آن را برخورد «زنداني‌‌وار» با دختران دانش آموز دانستند. بر اساس اين طرح ديوار‌هاي مدرسه بايد به قدري مرتفع مي‌شد تا اشراف بناهاي مجاور کاملاً منتفي شود. (خبرنامه اميركبير – 23/1/88)

صفارهرندي وزير ارشاد ضمن حمايت از طرح مبارزه با پوشش نامناسب دختران و پسران جوان با ابراز انتقاد از برخي رسانه ها که با ايجاد تفرقه باعث اخلال در کار نيروي انتظامي مي شوند گفت؛ اين قبيل رسانه ها مطمئن باشند تا حدي قابل تحمل هستند ولي در صورت ادامه آن با اقتدار با آنها برخورد مي شود.(روزنامه اعتماد – 25/1/88)

ماموران پليس امنيت تهران اقدام به دستگيري يک دختر به علت بد حجابي مي كنند اما دختر شروع به مقاومت ميكند , ماموران با ضرب و شتم او را سوار ماشين كرده وبا خود بردند, سپس ماموران به ميان جمعيت آمده و تمامي گوشي هاي همراه را گشته و کل گوشي ها را فرمت کردند که هيچگونه عکس يا فيلمي از آن محل خارج نشود. (آژانس ايران خبر – 2/2/88)

عزيزالله رجب زاده فرمانده انتظامي تهران گفت كه بناست كلانتري ويژه زنان تا پايان سال 88 به صورت آزمايشي در تهران راه‌اندازي شود كه بر اساس آن تمام كاركنان اين كلانتري را زنان تشكيل خواهند داد. وي كرد: در طرح امنيت اجتماعي 10 درصد از ماموريت‌ها مربوط به موضوع بدحجابي بود. (عصر ايران – 2/2/88)

يکي از دانشجويان دختر دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه رازي کرمانشاه بدون دليل و فقط به خاطر رعايت نکردن آنچه که آن استاد، حجاب اسلامي مي خواند مورد هتک حرمت يکي از اساتيد گروه ادبيات عرب قرار گرفت. اين استاد با به کار بردن الفاظي و نيز تهديد به ضرب و شتم اين دانشجوي دختر پافشاري بر گرفتن کارت دانشجويي اين دانشجو را داشت. (خبرنامه اميرکبير – 3/2/88)

مامورين گشت ارشاد مستقر در ميدان ونک دختر 20 ساله اي را به جرم بد حجابي در حضور مردم مورد ضرب و شتم قرار دادند ,ابتدا مامور زن او را صدا کرد و او را به سمت کيوسک پليس برد, دختر كه به شدت ترسيده بود التماس ميكرد كه با او كاري نداشته باشند اما مامورين با ضرب وشتم او را با خود بردند . (آژانس ايران خبر - 23/2/88)

يك روزنامه نگار زن را به بهانه مانتوي كوتاه مورد ضرب و شتم و رفتار غير انساني قرار دادند و به بازداشتگاه وزرا منتقل كردند. (روزنامه اعتماد - 26/2/88)

در مدارس دخترانه پوشيدن جوراب کوتاه و لباس هاي جين و آرايش و ممنوع شد. اينها از مصاديقي محسوب مي شوند که والدين به مدرسه احضار مي شوند. گفته مي شود همه مدارس دبيرستان در سطح شهرها کاملا پوشيده مي باشند و در مقابل پنجره نرده نصب شده و بر روي شيشه پنجره ها هم رنگ تيره کشيده شده است تا امکان ديد آن از بيرون وجود نداشته باشد. (ايران پرس نيوز 26/2/88)

حراست دانشگاه آزاد كاشان به بهانه سركوبگرانه نپوشيدن چادر مانع از رفتن يك دختر دانشجو به جلسه امتحان شد . حراست به او گفت كه بايد مثل يه دختر نجيب چادر سرت کني!! (آژانس ايران خبر – 30/2/88 )

مديران برخي از مدارس شهرستان تهران، اقدام به نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس خود کرده‌اند.
دانش‌آموز يکي از اين مدارس در اين باره مي‌گويد: اين دوربين‌ها را مديران مدرسه از دو ماه پيش در مدرسه مان نصب کرده‌اند تا بتوانند هم دانش آموزان را کنترل کرده و هم بچه‌هايي را که تلفن همراه دارند شناسايي کنند! (خبرگزاري مهر - 9/2/88)

حكم 100 ضربه شلاق براي يك دختر 13 ساله در يك دادگاه اجراء شد. وي 10 روز بعد به دليل درد شديد به دكتر مراجعه كرده بود. (وبلاگ روز از نو - 10/3/88)

مامورين گشت انتظامي در اطراف ميدان ونك يک خودرو با 3 سر نشين دختر را پس از سيلي به گوش يكي از دختران به بازداشتگاه وزرا منتقل كردند. (آژانس ايران خبر – 14/3/88)

دهها تن از جوانان در مناطق شمالي ايران به بهانه بد حجابي و مبارزه با مفاسد اجتماعي از سوي نيروهاي سرکوبگر انتظامي رژيم بازداشت شده اند.
بر اساس اين گزارش ماموران رژيم مستقر در پليس راه محمود آباد در استان مازندران تنها در يک نوبت 4 پسر و 8 دختر جوان را به بهانه بدحجابي و عدم رعايت موازين اخلاق اسلامي دستگير و راهي بازداشتگاه نموده اند. (آژانس ايران خبر – 3/6/88)

خواجه سروي قائم مقام معاونت فرهنگي وزارت علوم از ابلاغ مصوبات و مراحل اجرايي راهکارهاي اجرايي گسترش عفاف و حجاب به دانشگاهها خبر داد.
کميته تخصصي در مورد حجاب و مسائل اخلاقي توسط وزارت علوم تشکيل شده که اين کميته وضعيت فعلي حجاب در دانشگاه‌ها را مورد بررسي و آسيب‌شناسي قرار داده است. (سايت امير كبير - 21/6/88)

ساعت 8 شب در تهران يك مامور گشت کلانتري 147 بنام ستوان دوم علي کياني به دختري که با اتومبيل پرايدي در خيابان 150 در حال تردد بود دستور ايست داد و اين دختر 20 ساله را با ضربات باتوم مورد ضرب و شتم قرار داد. وي علت ضرب وشتم دختر جوان را بدحجابي او عنوان كرد . (آژانس ايران خبر – 31/6/88)

در فلکه اول تهرانپارس, سه دختررا به جرم بدحجابي دستگير كردند و آنها را به کانکسي در فلکه اول تهرانپارس بردند ,سپس به خانواده هاي آنها زنگ زدند , خانواده هاي آنها مجبورشدند شناسنامه فرزندانشان را تحويل بدهند تا روزشنبه به ” مفاسد” واقع در خيابان وزرا بروند. (آژانس ايران خبر – 4/7/88)

زناني با پوشش چادر در گروههاي سه نفره در محوطه ي دانشگاه صنعتي شريف راه مي روند و به نحوه ي پوشش، آرايش، لاك ناخن، شكل مانتو، و مدل و رنگ موي دختران دانشجو تذكر مي دهند و از آنها تعهد كتبي مي گيرند كه ديگر با چنين ظاهري وارد دانشگاه نشوند. (خبرنامه امير كبير - 25/7/88)

دانشكده علوم سياسي واحد تهران مركزي اقدام به جدا كردن كلاس‌هاي دانشجويان دختر و پسر كرده است كه اين امر برنامه‌هاي كلاس‌ها را نيز با مشكل مواجه ساخته است. (سايت نوروز(رژيم) - 5/8/88)

در پي برگزاري پارتي مختلط در خيابان زعفرانيه طرقبه مشهد، نيروي انتظامي 50 دختر و پسر را در اين مراسم دستگير کرد. (سايت خبر آنلاين(رژيم)- 19/8/88)

رئيس پليس اطلاعات و امنيت عمومي يزد تصريح كرد: نيروي انتظامي با هرگونه مصاديق بي‌حجابي و بد پوششي زنان و مردان در كشور بويژه در استان دارالعباده يزد به شدت و به شکلهاي مختلفي ازجمله تذكر و ارشاد، دستگيري و انتقال به مقرهاي انتظامي، و ارجاع به مقام قضايي برخورد ميكند. اين مقام مسوول در پايان متذكر شد: در صورت مشاهده تكرار هنجارشكني با شما وفق رسيدگي به جرائم مشهود برخورد قانوني وشديدتري خواهد شد. (خبرگزاري هرانا 21/9/88)

قوانين ضد زن
مردي كه دختر 27 ساله اش را زنده زنده سوزانده بود به 10 سال زندان محكوم شد. مطابق ماده 220 قانون مجازات اسلا‌مي، پدر يا جد پدري در صورت كشتن فرزند از مجازات مرگ (قصاص نفس) معاف است. (روزنامه سياست روز - 20/1/88)

هتلها همچنان از پذيرش زنان خودداري مي کنند. مسئول پذيرش هتل جهان نماي تبريز نيز در پاسخ به همين سوال مي گويد: براي پذيرش زنِ تنها آوردن نامه از اداره اماکن شرط است. وي ادامه مي دهد: اين دستور اداره اماکن است و بايد وقتي دختر تنهايي در هتل پذيرش مي شود قبل از آن اداره اماکن از اين موضوع مطلع شود. (خبرگزاري ايلنا - 21/1/88)

يکي از اساتيد دانشگاه آزاد تبريز در گفتگو با خبرنگار آژانس ايران خبر،اظهار داشت: بر اساس بخشنامه سازمان مرکزي دانشگاه آزاد به کليه اساتيدابلاغ شده است که در کلاس هاي درس دانشجويان دختر و پسر را ازهم تفکيک کنند. (آژانس ايران خبر – 20/2/88)

نيره اخوان بي طرف يکي از نمايندگان زن در مجلس هشتم از اصفهان در رابطه با حضور زنان ايراني درشبکه هاي غير اخلاقي کشورهاي عربي گفت كه چنيني مسايلي در لايه هاي پنهان هر کشوري وجود دارد. اين که در چنين موقعيتي چنين اخباري منتشر مي شود براي آن است که بگويند در کشوري اسلامي که ادعاي اخلاقيات دارد، چنين اتفاقاتي مي افتد .
او هم مانند بقيه مسوولان از خريد و فروش زنان ايراني در امارات اظهار بي اطلاعي مي کند و مي گويد: بايد مسئولان و متوليان در اين رابطه پاسخگو باشند... (سايت هم ميهن – 21/2/88)

يکي از حاضرين در جلسه مشترک سپاه و نيروي انتظامي در اين رشتخوار با اعلام اين خبر گفت : از ابتداي سال جاري تا کنون بالغ بر هشتاد مورد تجاوز به عنف از سوي مردم گزارش شده است که در همين راستا نيز بيش از هفتاد نفر از نيروهاي درجه دار نظامي مرتکب اين عمل شده بودند .
در همين رابطه مدتي قبل در جلسه اي خصوصي در شهر بيرجند نيز يکي از حاضرين اعلام نموده بود که بيشترين تجاوزات جنسي نامشروع از نهاد نظاميان برميخيزد که نشانگر کم اعتقادي آنان است .(آژانس ايران خبر – 6/3/88)

دبير ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر استان اصفهان گفت: از نظر ما بدحجابي نخستين منكر و از قتل هم بدتر است چرا كه آلودگي كه از طريق بدحجابي صورت مي‌گيرد، فكري است. (خبرگزاري فارس - 10/3/88)

ري دهقان، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده در يزد گفت كه صدا و سيما با سريال‌ها و فيلم‌هاي خود فرهنگ خشونت عليه زن را در خانواده ترويج و تشديد مي‌کند. (شهرزادنيوز – 13/3/88)

زهره طبيب زاده نوري رئيس مرکز امور زنان رياست جمهوري چند ماه پيش از حضور زنان در عرصه هاي اجتماعي به شدت ابراز نگراني کرده و به مسوولان هشدار داده بود ”در حالي که ۷۰ درصد کرسي هاي پزشکي در دانشگاه ها را دختران اشغال کرده اند، فکر نمي کنيد آينده کشور چگونه تامين خواهد شد؟”
طبيب زاده پيوستن ايران کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان را زير سوال برد. (روزنامه دولتي اعتماد – 13/3/88)

يک زن زنداني پس از 9 سال تحمل زندان حکم قطعي اعدام خود را در زندان اروميه دريافت کرد.محبت محمودي زني متاهل داراي دو فرزند است که در سال 1379 براي دفاع از خويش در برابر مردي که قصد تجاوز به وي را داشت مرتکب قتل شد (فعالان حقوق بشر در ايران - 21/4/88)

زن جواني به اسم 'شراره' که متهم به قتل پسري جوان به نام 'کامران' مي باشد؛ در دادگاه کيفري خراسان شمالي به قصاص نفس (اعدام) محکوم شد.
شراره به دليل انتقام جويي از شاگرد مغازه اش، که پس از بيهوش کردنش به وي تجاوز کرده و مدت ها نيز او را تهديد به رسوايي مي کرده؛ کامران را کشته است. (خبرگزاري هرانا - 12/8/88)

يك دختر طراح به نام ريحانه, به دليل كشتن مردي كه قصد بيهوش كردن و تجاوز به او را داشت به اعدام محكوم شد. (روزنامه اعتماد – 6/9/88)

حميده نجفي, يك زن مسيحي در يك دادگاه در شهر مشهد به 3 ماه حبس خانگي و سلب سرپرستي از كودك از والدين به سازمان بهزيستي محكوم شد. وي تحت فشار و پس از اينكه همسرش را در مقابلش كتك زدند برگه اي را امضاء كرد مبني بر اينكه فاقد تعادل فكري و روحي مي باشد. دادگاه از همين موضوع سوء استفاده كرده و به دليل عدم تعادل روحي و عدم صلاحيت والدين سرپرستي كودك 10 ساله ايشان را به سازمان بهزيستي كشور سپرد. (خبرگزاري هرانا - 14/10/88)

پس از اينكه فرشته سموعي قائم مقام باشگاه ذوب آهن و مسئول امور بانوان اين باشگاه در ورزشگاه فولادشهر حضور پيدا كرده و به تماشاي بازي پرداخت, جانشين مدير حوزه علميه اصفهان گفت كه حضور يك خانم در ورزشگاه فولادشهر جاي تاسف و تاثر دارد، مسئولان باشگاه ذوب آهن بايد نسبت به اين اقدام خود پاسخگو باشند. (خبرگزاري حکومتي فارس – 28/10/88)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر