۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

گزارش كامل از کارخانه فارسيت دورود

گزارشی از کارخانه فارسيت دورود که در طول سالهای فعاليت خود به اندازه زلزله سال 85 شهرستان دورود تلفات جانی در پی داشته است

لرنا :آذر سالاروند- صديقه حسينی: کارخانه فارسيت شهرستان دورود که هنوز از ماده سرطان زا ”آزبست“ در توليدات خود استفاده می کند امروز بر اساس برخی آمار غير رسمی با گرفتن 67 قربانی هراسی در دل مردم اين شهرستان کاشته است تا هر روز منتظر قربانی جديد اين صنعت آلوده باشند. آزبست بعد از سرب و جيوه به عنوان خطرناک ترين ماده برای محيط زيست و سلامت انسان محسوب شده است. کارخانه فارسيت پرونده پزشکی کارگران را ارائه نمی کند

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، کارخانه فارسيت شهرستان دورود در برخی گزارشها از آن به نام ”زلزله آزبست“ نام برده شده است در طول سالهای فعاليت خود به اندازه زلزله سال 85 شهرستان دورود تلفات جانی در پی داشته است.

در حاليکه به دليل اثبات خطرات ”آزبست“ به لحاظ علمي، ٤٠ کشور دنيا آن را به طور کامل از محصولات خود حذف کرده اند ولی هنوز اين ماده خطرناک و سرطان زا همچنان در برخی صنايع ايران در توليد بسياری از محصولات استفاده می شود که کارخانه فارسيت شهرستان دورود يکی از اين صنايع است.

اين در حاليست که انتشار گزارشهای علمی مستند در مورد عوارض جبران ناپذير آزبست سبب تدوين مصوبه ای لازم الاجرا توسط شورای عالی محيط زيست در سال ١٣٧٩ به منظور حذف آزبست از ترکيبات و توليدات صنعتی و ساختمانی و جايگزينی ترکيبات کم خطر به جای آزبست شد ولی متاسفانه پس از گذشت نه سال، هنوز برخی صنايع ايران همچنان از آزبست استفاده می کنند.

بيماريهای خطرناک ناشی از تنفس آزبست

آزبست دارای الياف کوتاه، بلند و متوسط است که از الياف کوتاه در انواع مواد پلاستيکي، رنگها، آسفالت، گريس و روکش الکترودهای جوشکاری استفاده می شود.

از الياف متوسط در انواع ورقه ها، لوله های آزبست سيماني، لوله های فشارقوی به همراه الياف بلند، کف پوشها، کاغذها، لنت ترمز، روکش کلاج، عايقهای حرارتی در ترکيب با سيليکات کلسيم و منيزيم و عايق های آکوستيکی استفاده می شود

الياف بلند نيز در تهيه توليدات ضدآتش و محصولات مقاوم در برابر حرارت از قبيل پرده های تئاتر، لباس مأموران نجات و آتش نشاني، مأموران اطفای حريق چاههای نفت، انواع پيش بند، دستکش، لباسهای يکسره، کفش، مواد بسته بندي، واشر، درزگير، عايقهای حرارتی (مثل پوشش های ديگ بخار، لوله) عايق های الکتريکي، لنت ترمز و غشاء پيل های الکتريکی مورد استفاده قرار می گيرد.

امروز حتی در بعضی مراجع علمي، آزبست بعد از سرب و جيوه به عنوان خطرناک ترين ماده برای محيط زيست و سلامت انسان محسوب شده است.

”آزبستوس“ سرطان ريه و ”مزوتليوم“ از جمله بيماری های خطرناکی است که در نتيجه تأثيرات آزبست در انسان بروز می کند. آزبستوس نوعی بيماری ريوی است که در نتيجه تنفس الياف بسيار نازک آزبستی به وجود می آيد.

الياف آزبست بسيار پايدار است، بنابراين به آسانی حل نمی شود و تا ساليان متمادی در بافت ريه باقی می ماند و به مرور زمان منتهی به فيبروز ريه يعنی سفت شدن بافت ريه و تنگی نفس می شود.

بيماری آزبستوس قابل علاج نيست ولی با جلوگيری از تنفس بيشتر گرد و غبار آزبستی می توان سرعت پيشرفت اين بيماری را تا حدودی کند کرد.

غير از آزبستوس و سرطان ريه يکی ديگر از بيماريهايی که به دليل تنفس گرد وغبار آزبست به وجود می آيد، مزوتليوم است.

مزوتليوم نوعی سرطان بدخيم است که فقط از طريق تماس و تنفس آزبست به وجود می آيد. متأسفانه هنوز نحوه شکل گيری اين بيماری مشخص نشده ولی واضح است که الياف بسيار نازک آزبستي، به لايه نازک ريه می چسبد و سپس به مرور زمان در ريه پخش و به اين طريق باعث ايجاد سرطان می شود.

الياف آزبست مي‌تواند به ذرات بسيار ريز و غيرقابل رويتی تبديل شود. اين ذرات نامرئی که قطر آنها کمتر از 0.5 ميکرون است، در هنگام تنفس به اعماق ريه نفوذ مي‌کنند و برای هميشه در آن جا می مانند.

مصرف آزبست در دنيا متوقف شد/ ايران و ادامه مصرف آزبست

مصرف آزبست از حدود سال 1980 ميلادی در کشورهای صنعتی جهان به شدت کاهش پيدا کرده است. اين در حالی است که در بسياری از کشورهای در حال توسعه مصرف آن در حال افزايش است.

در سال ۱۹۹۶ نخست وزير فرانسه، فرمانی مبنی بر قدغن کردن استفاده از آزبست صادر کرد. اين فرمان شش ماده‌ای مقرر کرده بود که استفاده از آزبست در کليه محصولات تا سال ۲۰۰۱ محدود و سپس به طور کامل قطع شود تا از آلودگی زيست محيطی ناشی آزبست جلوگيری شود.

به طور کلی اروپائيان معتقدند که آزبست سمی است و اثرات مخرب آن کاملاً شناسايی شده‌است ولی کانادايي‌ها اعتقاد دارند که به صورت کنترل شده و با احتياط مي‌توان از آن استفاده کرد.

اين در حاليست که در برخی آمارهای منتشر شده غير رسمی ايران هفتمين کشور دنيا در زمينه استفاده از ماده ”آزبست“ محسوب می شود.

بر طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محيط زيست در دوم مرداد 1379، مصرف آزبست در ايران از اول مرداد 1386ممنوع اعلام شده است.

در تبصره اين مصوبه آمده است که در صورتی که پس از چهار سال محرز شود که برای توليد لوله‌های آزبست سيمانی از نظر فني، اقتصادی و زيست محيطی جايگزين مناسبی برای آزبست يافت نشده است، اين تصميم در مورد لوله‌های آزبست سيمانی قابل تجديد نظر خواهد بود.

به گفته تعدادی از کارگران کارخانه فارسيت دورود، با استناد به مدارک پزشکی قانونی تاکنون بيش از 67 نفر از کارگران اين کارخانه در اثر ابتلا به سرطان آزبستود جان باخته اند.

اعتراضات پی در پی شهروندان دورودی از وضعيت آلودگی کارخانه های سيمان و فارسيت اين شهر و وجود معضلات و سهل انگاريهای متعدد در کارخانه فارسيت و آلودگيهای زيست محيطی و آسيبهای جانی کارگران اين کارخانه در سخنان برخی قربانيان اين کارخانه در ذيل می آيد.

فرزند يک قربانی کارخانه فارسيت: پدرم بعد از 9 جلسه شيمی درمانی دوام نياورد

فرزند شفيع سالاروند، کارگر بازنشسته کارخانه فارسيت دورود و از جمله قربانيان اين کارخانه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حوادث رخ داده برای پدرش گفت: پدرم از سال 53 فعاليت خود را در کارخانه فارسيت آغاز کرد و سال 71 نيز بازنشسته شدند. در تيرماه سال 76 به دليل تنگی نفس به بيمارستان مراجعه کردند.حدود يکسال از تنگی نفس رنج می بردند.چهره وپوست صورتشان کبود شده بود و حال خوبی نداشتند.

وی افزود: يکی از پزشکان دورود علت بيماری را آب آوردن ريه تشخيص داده بودند. پدرم را به تهران منتقل و در بيمارستان امام خمينی (ره) بستری کرديم. پس از نمونه برداری از آب ريه نتيجه سرطان ريه را نشان داد. سه بار در آزمايشگاه پاتوبيولوژی مورد تست قرار گرفت و هرسه بار سرطان آزبستوس مورد تاييد قرار گرفت. پرونده بيماری پدرم را به 14فوق تخصص در داخل و خارج از کشور نشان دادم حتی برای پزشک ايرانی مقيم آمريکا نيز فرستادم اما همه قطع اميد کرده بودند.

سالاروند ادامه داد: پزشکان تصميم به جراحی گرفتند،هر چنداز بهبودی قطع اميد کرده بودند به ما اعلام کرده بودند در صورت جراحی نيز تنها يکسال زنده خواهند بود. جراحی روی پدرم انجام شد ولی بدليل اينکه ريه کاملا سرطانی شده وغدد لنفاوی نيز درگير شده بودند نتيجه ای بدنبال نداشت و پس از مدتی کوتاه ريه سمت راست نيز دچار مشکل شد و پس از 9جلسه شيمی درمانی پدرم در گذشتند.

وی با اعلام اينکه کليه مدارک و مستندات لازم از بيمارستان، پزشکان معالج، پزشکی قانونی ودر خصوص بيماری پدرم موجود است، گفت: مقالاتی از کشورهای مختلف به دست من رسيده که نشان می دهد آزبست تا 35 سال می تواند در بدن نهفته بماند وتا شعاع 5کيلومتری کارخانه را تحت تاثير قرار دهد؛ پس احتمال اينکه افراد بيشتری حتی از شهروندان دورودی به اين بيماری مبتلا باشند وجود دارد.

وی در پاسخ به صحت مدعايش به چند مورد اتفاق رخ داده در ميان کارگران بازنشسته، افراد ساکن حوالی کارخانه و همسران برخی از کارگران اشاره می کند که در اثر ابتلا به سرطان ريه در گذشته اند.

سالاروند تاکيد کرد: بدليل مشکلی که برای خانواده خودم پيش آمد اين موضوع را سالهاست که پيگيری می کنم و تاکنون اسامی 67نفر را که به سرطان ريه از نوع آزبستود مبتلا شده اند را يادداشت کرده ام.

برادر يک قربانی: اغلب افرادی که در کارخانه بودند دچار بيماريهای ريوی و تنفسی شدند

همچنين در اين رابطه غلامرضا لک نيز که برادرش را بر اثر همين سرطان از دست داده است گفت: برادرم حسن 30 سال در کارخانه فعاليت کرد که بدليل آلوده شدن به مواد سرطانی آزبست در سن 52 سالگی درگذشتند.

وی افزود: تائيديه های پزشکی وی موجود است و دادگاه بر اساس آنها 26ميليون تومان در سال 86 به خانواده اش پرداخت کرد.

لک که خود نيز 20سال در کارخانه فعاليت داشته است می گويد: تا چند سال گذشته به هيچ وجه مسائل ايمنی رعايت نميشد ولی الان نمی دانم در چه وضعيتی است.

وی تصريح کرد: اغلب افرادی که در کارخانه يا در اطراف آن بودند دچار بيماريهای ريوی و تنفسی بودند.

وی افزود: انسانها در مقابله با بيماريها شبيه هم نيستند چرا که برخی افراد 6 ماهه دوام نياوردند و فوت کردند و برخيها نيز سالها با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

يک کارگر اخراج شده کارخانه فارسيت دورود: هر اقدامی در جهت احقاق حق کارگران از ابتدا محکوم به شکست است

يک کارگر اخراج شده اين کارخانه نيز با انتقاد شديد از وضعيت کارخانه فارسيت اظهار داشت: متاسفانه وجود دو کارخانه سيمان و فارسيت در شهر دورود باعث ايجاد مشکلات و آلودگيهای زياد شده و بی توجهی و سهل انگاری مديران اين کارخانجات طی سالهای گذشته نيز به اين مشکلات افزوده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات زيست محيطی اين کارخانه افزود: عليرغم پيشرفت علوم در بخشهای مختلف متاسفانه اين کارخانه اززمان تاسيس آن در سال 47 تا کنون از مواد سمی آزبست در چرخه توليد استفاده می کند و مديران شرکت هيچگونه توجهی به آلودگی و اثرات منفی اين مواد نداشته اند.

وی يادآور شد: بر اساس آمار موجود تا کنون تعداد 52 نفر از کارگران و بازنشستگان اين کارخانه در اثر ابتلا به سرطان آزبست فوت کرده اند و قريب 30 نفر نيز دچار مشکلات تنفسی و ريوی هستند.

ين شهروند دورودی ادامه داد: کمی يايينتر از محل رها سازی فاضلاب آزبست در رودخانه مکان تفريح و شنا کردند تعداد زيادی از کودکان و جوانان دورودی است و بر سر راه اين رودخانه نيز روستاهای زيادی وجود دارد که در معرض آلودگی اين مواد قرار دارند.

اين کارگر کارخانه فارسيت دورود در ادامه تصريح کرد: کارگران اين کارخانه در سالهای گذشته به دليل اينکه تماس مستقيم با مواد آزبست داشته اند و عدم استفاده از امکاناتی از قبيل حمام، ماسک، لباسهای مخصوص و . با بدن و لباسهای آلوده به آزبست وارد شهر و منزل خود می شده و ديگران را نيز در خطر آلودگی به اين مواد قرار داده اند .

کارگر کارخانه فارسيت دورود :

کارگران کارخانه فارسيت در واقع بهای خونشان را هر ماهه دريافت می کنند

يکی ديگر از کارگران کارخانه فارسيت دورود نيز با تائيد موارد ياد شده عنوان کرد: محيط کارخانه فارسيت آلوده است و همواره طی سالهای گذشته و تاکنون شاهد مرگ تعداد زيادی از بازنشستگان اين کارخانه در اثر سرطان آزبست بوده ايم.

وی ادامه داد: تعداد زيادی از کارگران اين کارخانه بيمار هستند و دارو مصرف می کنند و هر ماهه شاهد بستری شدن چند نفر از آنها در بيمارستانهای استانهای همجوار يا تهران هستيم.

اين کارگر افزود: کارگران اين کارخانه حقوق نمی گيرند بلکه بهای خون و جانشان را هر ماهه دريافت می کنند!

وی يادآور شد: به دليل بالا بودن آمار بيکاری و نبود کار در شهر مجبور به کار در اين کارخانه و تن دادن به شرايط نامناسب کاری و حقوقی هستيم.

شهردار دورود: متاسفيم که توجيه جان انسانها، اشتغال شده است

شهردار دورود نيز در اين رابطه گفت: در دنيای امروز جای بسی تاسف است که به خاطر مسائل زيست محيطی جان انسانها در خطر می افتد و توجيه اين موضوع اشتغال شده است.

منوچهر حاجيوند افزود: به عنوان شهردار دورود نسبت به اين موضوع انتقاد دارم و خواستار توجه جدی تر مسئولان ذيربط هستم.

وی عنوان داشت: در حال حاضر بحث استفاده از آزبست در هيچ جای دنيا مطرح نيست و هر چه سريعتر بايد اين کارخانه به خارج از شهر منتقل شود.

مديرکل محيط زيست: در صورت عدم رعايت موازين زيست محيطی فارسيت پلمپ می شود

مديرکل حفاظت محيط زيست استان لرستان نيز در اين رابطه به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: متاسفانه کارخانه فارسيت دورود در حال حاضر از آزبست جهت توليد ورق و لوله‌های استوانه‌ای استفاده مي‌کنند که اين ماده سرطان زاست.

علی رحيم کاکاوند با تاکيد بر اينکه کارخانه فارسيت بايد استفاده از آزبست را متوقف کند، عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محيط زيست در سال 79 کارخانجاتی که از ماده آزبست استفاده مي‌کنند بايد آن را حذف و ماده جديد جايگزين آن کنند.

وی با بيان اينکه پرونده اين موضوع در دادگاه مفتوح است و پيگيرهای در اين زمينه ادامه دارد، خاطر نشان کرد: ما در سالهای اخير مدت زيادی به مسئولان کارخانه فارسيت مهلت داديم تا يا کارخانه را به خارج از شهر منتقل کند و يا استفاده از آزبست را متوقف کند.

مديرکل حفاظت محيط زيست استان لرستان عنوان کرد: ما در اين سالها با توجه به نرخ بالای بيکاری در استان لرستان و شهرستان دورود به منظور عدم بيکاری کارگران اين کارخانه اقدام به تعطيلی اين واحد صنعتی نکرده ايم ولی متاسفانه مسئولان اين کارخانه نيز تاکنون اقدامی در راستای حذف آزبست انجام نداده اند.

کاکاوند با تاکيد بر اينکه اگر مسئولان کارخانه نسبت به حکم محيط زيست تمکين نکنند اين واحد صنعتی پلمپ خواهد شد، يادآور شد: مسئولان اين کارخانه اعلام کرده اند که در حال انتقال فارسيت به خارج از شهر هستند ولی هنوز ما حرکت قابل قبولی در اين زمينه نديده ايم.

وی با تشريح مخاطرات اين صنعت برای مردم شهرستان دورود، افزود: اداره حفاظت محيط زيست استان مسئول سلامتی مردم است و هر اقدامی را در جهت تامين سلامت مردم انجام خواهم داد.

مدير کل حفاظت محيط زيست استان لرستان ادامه داد: اين کارخانه در صورتيکه اقدام به انتقال مکان به خارج شهر و حذف ماده آزبست از مراحل توليد خود نکند ما نيز عليرغم ميل باطنی مجبور به تعطيلی آن خواهيم بود.

کاکاوند با تاکيد بر اينکه نمی توان با سلامت مردم معامله کرد، ادامه داد: با توجه به وضعيت آزبست اين کارخانه و شهل انگاريهای صورت گرفته از سوی اين صنعت ما وظيفه داريم در جهت سلامت مردم اقدام به تعطيلی اين کارخانه کنيم.

ظهور علائم بيماری حتی در همسران برخی کارگران کارخانه!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان نيز در اين رابطه اظهار داشت: آزبست اثرات خطرناکی دارد که می تواند سالهای بعد اين اثرات در افراد پديدار شود.

علی اکبر ياراحمدی ادامه داد: به عنوان مثال کسی که شش ماه با آزبست سر و کار داشته باشد ممکن است 10 سال بعد اين خطرات خود را نشان دهد که انواع سرطانهای ريه از جمله تبعات آن است.

وی با بيان اينکه در دنيا بيش از 40 سال است روی محيط عاری از آزبست کار می شود، خاطر نشان کرد: در ايران نيز بيش از هشت سال است روی اين موضوع دارد تاکيد می شود.

ياراحمدی با تاکيد بر اينکه تاکنون به دليل اقتصاد استان از کنار اين موضوع گذشته ايم، بيان داشت: ولی متاسفانه در اين مدت ما موارد قابل تاملی از ابتلا به بيماری در حتی ”همسران“ کارگران هم داشته ايم.

کارخانه فارسيت پرونده پزشکی کارگران را ارائه نمی کند!

وی با تاکيد بر اينکه اين کارخانه يک پرونده سنگين در شبکه بهداشت و درمان دارد، عنوان کرد: متاسفانه عملکرد اين کارخانه به گونه ای است که حتی پرونده های پزشکی کارگران کارخانه در اختيار دانشگاه علوم پزشکی قرار نمی دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان با تاکيد بر اينکه ايمنی کارگران در اين کارخانه بايد تضمين شود، خواستار اقدام استاندار لرستان در راستای در اختيار گذاشتن پرونده پزشکی کارگران شد.

9 بند اصلاحی که کارخانه فارسيت عمل نکرد

مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان دورود نيز در اين زمينه عنوان کرد: کارخانه فارسيت در طول چند سال اخير تغييراتی در سيستم خود داده است ولی هنوز اين تغييرات کافی نيست.

سالاروند با اشاره به بحث اشتغال اين کارخانه، گفت: ما نيز علاقه ای به تعطيلی کارخانه نداريم و در اين راستا 9 بند اصلاحی را به کارخانه ارائه کرده ايم که بخشی از آنها را انجام نداده است.

وی يکی از مباحث مورد نظر را ضرورت بحث الياف سنجی در اين کارخانه عنوان کرد و گفت: چند سال پيش اين کار در کارخانه انجام شد که عدد الياف سنجی بين 2.5 تا 8 برآورد شد که اين ميانگين در مقايسه با متوسط کشوری که 0.2 است بسيار خطرناک محسوب می شود.

کارخانه فارسيت با 700 نفر کارگر کارشناس بهداشت ندارد

مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان دورود با بيان اينکه در سالهای اخير اجازه آزمايش الياف سنجی از سوی کارخانه داده نشده است، افزود: از سوی ديگر کارخانه فارسيت شهرستان دورود با بيش از 700 کارگر بايد يک کارشناس بهداشتی داشته باشد که تاکنون مسئولان کارخانه اقدام به جذب يک متخصص در اين زمينه نکرده اند.

سالاروند با اشاره به عدم استفاده از ماسک مناسب در اين کارخانه، افزود: همچنين عدم وجود رختکن برای تعويض لباس کار در کارخانه موجب انتقال الياف آزبست به خانه های کارگران و بيماری اطرافيان آنها شده است.

وی با اشاره به مشکل دفع فاضلاب و نخاله های اين کارخانه، افزود: بايد زباله های کارخانه به صورت اصولی دفع شود چرا که هر عدد از الياف آزبست می تواند تا چند کيلومتر را درگير کند.

مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان دورود در پاسخ به سوال مهر در مورد پرونده های پزشکی بيماران مرتبط با فارسيت، عنوان کرد: ما نمی توانيم رقمی را در اين زمينه اعلام کنيم چرا که به پرونده پزشکی کارگران دسترسی نداريم.

سالاروند در زمينه رقم 67 نفر قربانی در طول سالهای فعاليت کارخانه، گفت: ما نه اين رقم را تاييد می کنيم و نه تکذيب.

54 کارخانه کوچک و بزرگ کشور از آزبست استفاده می کنند

معاون شرکت فارسيت شهرستان دورود و مسئول فنی اين کارخانه نيز در اين رابطه با تشريح اقدامات انجام شده برای حذف آزبست در محصولات اين کارخانه، اظهار داشت: تاکنون آزبست از قسمت توليد لوله چهار گوش و تيزه سقفی اين کارخانه که 10 درصد توليد کارخانه را تشکيل می دهد حذف شده است.

حميد رضا بهزاديان با بيان اينکه پيش از اين ميزان آزبست در توليد ورق های اين شرکت 16 درصد بوده است، گفت: اين در حالی است که اکنون اين مقدار با کاهش 81 درصدی به 3 درصد رسيده است.

وی تصريح کرد: کاهش آزبست مصرفی در برخی محصولات اين شرکت موجب بالا رفتن هزينه توليد و آسيب پذيری شرکت فارسيت در بازار رقابت شده است.

معاون شرکت فارسيت شهرستان دورود و مسئول فنی اين کارخانه با تاکيد بر اينکه اين کارخانه تنها کارخانه ای نيست که هم اکنون در کشور از آزبست استفاده می کند، يادآور شد: در حال حاضر 43 کارخانه کوچک و 11 شرکت بزرگ در توليدات خود از آزبست استفاده می کنند.

بهزاديان با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای حفظ سلامت کارگران، خاطر نشان کرد: تمام سعی و تلاش ما در اين راستا است که آزبست را از کليه مراحل توليد محصولاتمان حذف کنيم.

مهلت سه ماهه استاندار لرستان به کارخانه فارسيت دورود

استاندار لرستان نيز در زمينه تعطيلی کارخانه فارسيت به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: ما هرگز خواستار تعطيلی کارخانه فارسيت در حال حاضر نيستيم ولی در صورت عدم عمل به تعهدات مجبور به اين کار خواهيم شد.

سيد حسين صابری با تاکيد بر بکار گيری کارشناس بهداشت حرفه ای در محل کارخانه، بيان داشت: کارخانه فارسيت بيشترين ضربه را به کارگران شاغل در کارخانه می زند که بايد مسئولان کارخانه در زمينه تهيه ماسک و لباس مخصوص برای کارگران اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به احتمال آلوده شدن محيط های دور از کارخانه توسط زباله ها و فاضلاب کارخانه، عنوان کرد: به اين کارخانه فرصت داده می شود حداکثر ظرف سه ماه آينده در زمينه رعايت ملاحظات زيست محيطی به تعهدات خود عمل کند.

استاندار لرستان با تاکيد بر ضرورت ارائه پرونده پزشکی کارگران کارخانه به دانشگاه علوم پزشکي، افزود: اگر کارخانه فارسيت تا آخر خردادماه سال آينده به موارد اصلاحی مورد تاکيد دانشگاه علوم پزشکی و محيط زيست عمل نکند تعيين تکليف نهايی در مورد آن انجام خواهد شد.

به هر حال آنچه جای تامل دارد اين است که تعطيلی اين صنعت با صدها کارگر در بيکارترين استان کشور دردی را دوا نخواهد کرد چرا که کارگران اين کارخانه با وجود آگاهی از مخاطرات آن برای اينکه شرمنده خانواده هايشان نشوند خود را به دستان مرگ سپرده اند.

پس به نظر می رسد مسئولان بايد راهکاری اتخاذ نمايند که با حذف اين ماده سرطان زا از مراحل توليد کارخانه آرامش به قلبهای مردم شهرستان دورود به عنوان ”پايتخت طبيعت ايران“ بازگردد و کارگران نيز با اطمينان خاطر در اين صنعت مشغول به کار باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر