۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

فجايع اجتماعي (قتل هاي ناموسي, خودكشي)

اعتاد

يك دختر جوان در زندان رجايي شهر كرج دست به خودكشي زد و جان باخت. بنا به گفته وكيلش, هديه مويدي در حاليكه 14 سال بيشتر نداشت به دليل اينكه در خانه دوستش مقداري مشروب كشف شد به زندان اوين برده شد. اين درحاليست كه اين دختر 14 سال بيشتر نداشت و سختي هاي خيلي زيادي را در اين زندان متحمل شد. به طوريكه مجبور بود روزانه از قرص هاي خواب آور و مسكن استفاده كند و همچنين در زندان گوهردشت كرج به اعتياد نيز آلوده شد. (روزنامه سرمايه , آژانس ايران خبر- 23/4/88)

فقر

سهيلا قديري که به اتهام قتل فرزند 5 روزه اش به اعدام محکوم شده بود روز چهارشنبه 29 مهرماه در زندان اوين اعدام شد. او در 16 سالگي به دليل ازدواج اجباري از خانه پدري اش فرار كرد و به دليل فقر مالي مجبور به تن فروشي شد و بارها, حتي به صورت جمعي مورد تجاوز قرار گرفت. در لايحه تجديد نظر خواهي وكيل وي اشاره كرده بود كه او دچار جنون پس از زايمان است اما پزشك قانوني روي اين كه از سلامت كامل برخوردار است تاكيد داشت. (خبرگزاري هرانا - 27/7/88)

يك زن در آستانه اعدام قرار دارد. وي كبري بابايي نام دارد كه به اتهام زناي محصنه به سنگسار محكوم شده است. او مجبور بود به دليل فقر مالي با كمك همسر خودش كه اعدام شده است تن به خودفروشي بدهد. (سايت روشنگري – 29/2/88 )

نيروي انتظامي به زنان دستفروش در مترو حمله مي كنند. آنها مقال درب هاي خروجي مترو در قسمت خانمها مي ايستند و آنها را كنترل مي كنند و كيف هركس كه بزرگ باشد را بازرسي مي كنند. در صورتيكه پيدا كردن هر نوع اجناس فروشي آن را ضبط كرده و زنان را نيز دستگير مي كنند. (فعالين حقوق بشر و دمكراسي در ايران - 28/7/88)

كارگري كه به منظور كندن چاه در مزرعه‌اي واقع در حاشيه جنوب ، ناگهان با جسد اين زن 46 ساله به نام مينا در داخل آلونك وي در حالي مواجه شد كه اين جسد به دار آويخته شده بود. بازپرس شعبه دوم بازپرسي گفت كه بررسي‌هاي ابتدايي، اثر لگد خوردگي بر پشت لباس مقتول مشاهده مي‌شد و نظر پزشكي قانوني در مورد جــســــد ايـــن زن، مشخص شد كه وي دچار شكستگي جمجمه و بازوي راست شده و علت مرگ نيز همان به دار آويختگي بوده است. (ايسنا – 31/1/88)

قتل هاي ناموسي

دختر جوان که منيژه نام داشت به دليل خفگي در بيمارستان درگذشت. وي توسط برادرش كشته شد به دليل اينكه حاضر نشد براي او چايي بياورد. (تغيير براي برابري – 16/1/88)

سارا, 17 ساله, از خانوادهايي فقير بود واز 15 سالگي مجبور به كارشد بعد از مدتي باشخصي آشنا شد وتصميم به ازد واج با او گرفت اما با مخالفت شديد برادرش روبرو شد و برادر سنگدل يكروز كه كسي در خانه نبود بعد از مشاجره اي سخت با سارا با بيرحمي برويش نفت ميريزد و بدنش را به آتش ميكشد واين نو جوان بي گناه به علت سوختگي شديد بعداز چندروز در گذشت .(سايت امير كبير - 28/1/1388)در بامداد دوشنبه هفتم ارديبهشت، ماموران كلانتري 17 غياث‌آباد قزوين جسد زن ميانسالي را در شهرك مينودر اين شهر يافتند كه بنظر مي‌رسيد ساعاتي قبل به قتل رسيده است. (نيروهاي مقاومت در قزوين – 9/2/88)

يک زنداني 46 ساله که در اتاق ملاقات زندان عادل آباد شيراز همسر 27 ساله خود را به قتل رسانده بود در دادگاه کيفري استان فارس به اعدام محکوم شد. اين فرد چندي پيش پس از مشاجره لفظي با همسر خود در اتاق ملاقات زندان وي را با روسري خفه کرده بود. (روزنامه دولتي كيهان - 15/2/88)

روز شنبه 19 ارديبهشت زن جوان 17 ساله اي به نام "بنفشه" در منطقه "هفت چنار" تهران توسط همسر خود با ضربات کارد تحت نام دفاع از ناموس به قتل رسيد. (سايت پيام – 20/2/88)

زني جوان به نام "سحر بگي" ساکن شهرستان نقده در تاريخ 9 ارديبهشت ماه توسط پدر و برادرش به قتل رسيده است. اين زن به دليل آن که بدون کسب اجازه از خانواده اش تصميم به ازداوج مي گيرد، به قتل رسيده است. (سايت پيام – 20/2/88)

يك مرد 23 ساله دست و پاي همسر 20 ساله اش به نام ندا را بست و دهان وي را نيز چسب زد و براي بيش از 3 ساعت او را مورد ضرب و شتم قرار داد. سپس با چاقو روي بدن او خط انداخت و او را رها كرد. بعد از چند ساعت متوجه شد كه ندا كشته شده است. (خبرگزاري فارس – 5 خرداد 88)

خشونت عليه زنان

از چند روز مانده به عيد تا روز ششم فروردين در اراك 24 دختر مفقود شده اند وتاكنون هيچگونه اطلاع رساني در اين رابطه صورت نگرفته است تا خانواده ها نسبت به اين موضوع هوشيار باشند. (آژانس ايران خبر 8/1/88)

عارفه يك دختر 7 ساله توسط نامادري اش شكنجه مي شود. پدر و مادر او هنگامي كه 4 سال بيشتر نداشت به دليل عدم ثبات رواني پدر از همديگر طلاق گرفتند و اين دختر به پدر سپرده شد. حال آنكه نامادري او وي را شكنجه مي كرد تا حدي كه دادگاه خودش راي به حضانت مادر داد. اما مادر به دليل فقر مالي مجبور شد كودك را به شيرخارگاه آمنه بسپارد. پس از اين بود كه پدرش دوباره از طريق دادگاه توانست از طريق دادگاه حضانت عارفه را به دست بياورد. (اعتماد – 22/1/88)

بين جاده مشهد-طوس يک مرکز تربيتي ويژه بانوان وجود دارد که در ماههاي اخير با مشکوک بودن فعاليتش موجب کنجکاوي اهالي آن منطقه شده بود. پس از پيگيري هاي مردمي مشخص شد اين مرکز ندامتگاه زنان خياباني مي باشد و در آن حدود 500 زن و دختر در شرايط غير انساني محبوس مي باشند. (آژانس ايران خبر – 7/2/88)

اكرم مهدوي زني است كه به اعدام محكوم شده. او مادر يك دختر 17 ساله است كه عليرغم وضعيت تحصيلي بسيار خوب و تحصيل در مدرسه نمونه در دليل دعم حضور مادر, پدر وي او را مجبور به ازدواج اجباري و ترك تحصيل كرده است. خود اكرم نيز در 20 سالگي به اجبار و با سيلي پدر مجبور شد با مردي ازدواج كند كه 50 سال از خودش بزرگتر بود. اکرم در هشت سال زندگي با همسرش دو بار تقاضاي طلاق داد که هر دوبار رد شد و در نهايت روزي با همدستي مرد ديگري دستش به خون شوهر آلوده شد. (روزآنلاين– 27/2/88)

چهار زن زنداني به طور مشكوكي در يكي از زندانهاي تهران به قتل رسيدند . ليلا, 17 ساله بود که چند ماه قبل از حادثه به جرم مصرف مواد مخدر زنداني شده بود. ليلا كه به مواد مخدر آلوده شده و براي باز پروري به ماموران مراجعه کرده بود به جاي انتقال به مرکز بازپروري او را به زندان فرستاده بودند و بعد از مدتي به قتل رسيد.

نفر ديگر زن جواني به نام هديه بود که بعد از جدايي از شوهرش و عدم موفقيت براي به دست آوردن فرزندش به مواد مخدر آلوده شده بود. اين زن به سه سال زندان محکوم شده بود. شيرين زن ديگري بود که به اتهام سرقت در زندان به سر مي برد ، و آخرين نفر دختري به نام پريسا بود که به جرم اعتياد دستگير شده بود. (روزنامه اعتماد – 19/3/88)


خودسوزي و خودكشي

بنا بر خبر دريافتي ساعت 6 صبح امروز5 فروردين , دختر 18 ساله اي به نام مهسا در اسلامشهر به دليل مشكلات اقتصادي و بدرفتاري هاي نامادري خود را به آتش كشيد و خودسوزي كرد. (آژانس ايران خبر – 5/1/88)

سميرا جمالي دختر 16 ساله ساكن روستاي قازانچي كرمانشاه به دليل جلوگيري پدر وي از ادامه تحصيلش, روز سه شنبه 4 فروردين دست به خود سوزي زده و متاسفانه پس از چند ساعت در بيمارستان طالقاني كرمانشاه جان سپرد. (خبرنامه امير كبير – 9/1/88)

دختري ۳۰ ساله به نام عدالت.خ در شهر دهگلان در استان كردستان با گذشت تنها چند روز از آغاز سال نو اقدام به خودكشي نمود و در نتيجه جان سپرد. انگيزه وي در اقدام به خودكشي نگراني از بالا رفتن سن خود و از دست دادن شرايط سني براي ازدواج بوده است. (خبرنامه اميركبير - 15/1/88)

سندس محمدي, يك دختر دانشجوي دانشگاه تهران اهل شهر پاوه استان كرمانشانه به دليل فشار خانواده اش براي ازدواج و اذيت و آزار دانشگاه و گير دادن به مدل پوشش او در خوابگاه دست به خودكشي زد. در 20 اسفند نيز يك دختر دانشجوي ديگر كه 23 سال داشت دست به خودكشي زد كه البته به اورژانس منتقل شد و نجات يافت. (آژانس ايران خبر – 26/1/88)

هنوز چند ماه از قتل فرشته نجاتي به دست پدرش نگذشته است كه دختر عموي 14 ساله او جسم نحيفش را به آتش كشيد. رقيه نجاتي در شهرك كاني ومتاسفانه به علت سوختگي شديد بعد از چند ساعت جانسپرد. دليل خود سوزي او در اعتراض به رفتار نادرست وآزار و اذيت خانواده ذكر شده است. (اميركبير – 28/1/88)

دختري 17 ساله با نام اسرين.ر در مدرسه پروين اعتصامي درشهر سنندج به دليل برخورد نا مناسب مسئولين مدرسه با خوردن تعداد زيادي قرص دست به خود کشي زد و هم ا كنون در وضعيت نامناسبي به سر ميبرد. ( آژانس ايران خبر - 7/2/88)

"اسکه خاکي" 20 ساله و "هلاله فاتمه کردي" 21 ساله در روزهاي گذشته به دليل اختلافات خانوادگي دست به خود سوزي زدند...هر دوي آنان داراي کودکان 1 ساله بوده اند. ( – 8/2/88)

حكم يك زن به نام سريمه عبادي, 30 اسله داراي 2 فرزند به اتهام زنان محصنه در دادگاه تجديد نظر آذربايجان غربي تاييد شد. (هرانا - 25/10/88)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر