۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

آمار و ارقام فجايع اجتماعي – اقتصادي

مدير کل فرهنگي- تربيتي سازمان زندان‌ها اعلام کرد بيش از 60 هزار زن در زندان‌ها به سر مي‌برند. به گفته وي، 5 تا 7 در صد ورودي زندان‌ها را زنان و دختران و بقيه را مردان تشکيل مي‌دهند که ميانگين سن آن‌ها 27 تا 29 سال است و مواد مخدر از مهم‌ترين عوامل ارتکاب جرم محسوب مي شود (شهرزاد نيوز – 1/2/88)

دست کم 450 کودک همراه با مادران خود در زندان‌ها به سر مي‌برند و هزار و 500 کودک زير 15 سال به خاطر زنداني بودن مادرانشان در مراکز شبانه روزي بهزيستي زندگي مي کنند. مراکزي که به اعتقاد برخي كارشناسان خود نوع ديگري از زندان براي اين کودکان به حساب مي آيد. (آژانس ايران خبر - 5/1/88)

دکتر مصطفي اقليما رئيس انجمن علمي مددکاري اجتماعي ايران از دستگيري سالانه 300 تا 400 دختر فراري و خياباني توسط پليس خبر داد.
اقليما گفت: هر ساله 300 تا 400 نفر از اين افراد توسط نيروهاي پليس دستگير و با حکم دادگاه به مراکز بهزيستي سپرده مي‌شوند. (شهاب نيوز17/3/88)

دکتر "اميد رضايي " عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي گفت:به طور کلي، ميزان ابتلا به بيماري و اختلالات افسردگي در زنان، دو برابر مردان است. وي گفت كه شيوع اين بيماري در زنان گاه تا 25 درصد هم مي رسد. او دليل اين امر را تفاوت هاي هورموني،اثرات زايمان و تفاوت در فشارهاي رواني اجتماعي ميان زنان و مردان، دانست. (ايرنا – 22/10/88)

براساس نتيجه يك پژوهش توسط اصغر ميرفردي ـ عضو هيات علمي دانشگاه ياسوج ـ و الهه عطايي ـ كارشناس ارشد جامعه‌شناسي ، نبود پشتوانه اقتصادي و اجتماعي منجر به تضعيف روحيه مشاركت در زنان سرپرست خانوار شده و سلامت رواني آن‌ها را مورد تهديد قرار مي‌دهد. اين دسته از زنان از نظر سلامت رواني در وضعيت بدتري نسبت به ديگر زنان قرار دارند.
برخي از زنان سرپرست خانوار به دليل تامين معيشت زندگي خواسته يا ناخواسته به سمت فعاليت غيرقانوني يا رفتار انحرافي تمايل پيدا مي‌كنند. همچنين زنان سرپرست خانواري كه همسرانشان معتاد هستند از يك سو با مشكلات و آسيب‌هاي زنان سرپرست خانوار به معناي عام مواجه بوده و از سويي ديگر با سوءرفتار همسران خود روبرو هستند.
پايين بودن ميزان اعتماد به ويژه در جنبه‌هاي اخلاقي و رفتاري براي مشاركت زنان سرپرست خانوار در محيط بيرون از خانه، كمبود يا نبود برنامه‌هاي ترويجي و آموزشي به منظور توانمند‌سازي زنان سرپرست خانوار است كه به ويژه در مناطق روستايي به عنوان يك مانع مهم در مقابل زنان سرپرست خانوار است.
وجود زمينه‌هاي پدرسالارانه به ويژه در جنبه‌هاي نظارتي و كنترلي در محيط خانواده و تاثير آن بر كيفيت نظارت زنان سرپرست خانوار و مديريت آن‌ها بر جنبه‌هاي ارتباطي و فراغتي فرزندانشان است. (ايونا – 5/11/88)

نتايج يک مطالعه با هدف تعيين رابطة خشونت خانگي در بارداري و افسردگي پس از زايمان در زنان باردار توسط ماهرخ دولتيان كارشناس ارشد مامايي، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و جمعي از همکارانش, حاکي از آن است تأثيرات منفي خشونت خانگي در دوران بارداري باعث افسرد گي پس از زايمان مي شود. يافته‌ها حاکي از آن بود بين خشونت خانگي و افسردگي پس از زايمان رابطة معني‌داري وجود داشت. (سلامت نيوز – 15/10/88)

رويا نوري, پژوهشگر اعتياد, گفت: 82 درصد زنان داراي همسر معتاد با اطلاع همسر خود مواد مخدر مصرف مي‌کنند. مصرف چندگانه مواد در همسر و آزار فيزيکي عوامل مهم عدم تاب‌ آوري در زنان همسر معتادان شناخته شده‌اند.
62 درصد همسران مردان معتاد در کنار شوهران خود مواد مخدر مصرف مي‌کنند. آنچه عامل عدم تاب ‌آوري زنان همسر معتاد مي‌شود رفتارهاي شديد اعتيادي همسر است. عوارض سوء مصرف مواد، خشونت فيزيکي، افت وضعيت اقتصادي، اختلال در عملکرد جنسي و افکار و همچنين اقدام به خودکشي در ميان زنان همسران معتاد با تفاوت معناداري نسبت به زنان شوهر سالم وجود دارد. (سلامت نيوز – 1/11/88)

رئيس انجمن علمي مددکاري اجتماعي ايران گفت كه در حال حاضر مشکلات اقتصادي ناشي از تورم موجود در جامعه آنقدر زياد است که زن و مرد هر دو مجبور به کار کردن هستند به همين دليل کمتر براي يکديگر وقت مي گذراند و اين موضوع مشکلات زيادي را برايشان ايجاد مي کند بنا براين يکي از دلايل افزايش آمار طلاق در جامعه مشکلات اقتصادي است .
هفته گذشته رئيس مجتمع قضايي شماره دو عنوان کرده بود که 6 ميليون زن مطلقه در کشور وجود دارد.
وي گفت كه به دليل اينكه برخورد جامعه با زنان مطلقه بسيار بد است آنها سعي مي کنند به صورت غيررسمي طلاق بگيرند و اين امر فرزندان دراين خانواده ها را آسيب پذير مي كند. (سلامت نيوز – 15/10/88)

معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: گزارشات ما نشان داده که مصرف سيگار و دخانيات ميان دانش‌آموزان دختر در حال افزايش است.
حسن امامي‌رضوي گفت كه سن دخانيان به حدود 12 سال كاهش يافته است (ايلنا – 26/10/88)

شهردار تهران گفت: حدود ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش هيچ سازمان و نهادي که از آنها حمايت کند، قرار ندارند.
اين افراد تحت پوشش هيچ سازمان و يا نهادي که از آنها حمايت کنند نيستند و متأسفانه ۲۰ هزار نفر آنها بي‌سواد هستند. ( خبرگزاري فارس – 29/11/88)

آمارهاي غيررسمي نشانگر آن است که شمار روسپييان رو به گسترش است و طبق آخرين تحقيقي که در رسانه‌هاي رسمي منتشر شد ، سن روسپي گري در ايران به 12سال تقليل يافته است .
امان الله قرايي مقدم، جامعه شناس: در بررسي که در خصوص گروه سني زنان خياباني انجام شد از بين شش هزار و 53 زن خياباني که در کل کشور زنداني بودند، دختران بين 12 تا 25 سال بيشترين تعداد را تشکيل مي‌دهند . او همچنين در سال 1385 گفته است: دست کم 300 هزار زن خياباني در تهران زندگي مي‌کنند . (ايونا – 30/6/88)

سيد حسن موسوي‌چلك مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور، گفت: پيش‌بيني مي‌شود كه بين دو هزار و 500 تا سه هزار دختر فراري در كشور وجود داشته باشد. در نه ماهه اول سال 88 از طريق خط تلفن اورژانس اجتماعي 208 هزار تماس حاصل شد و از اينها نزديك به 30 درصد تماس‌ها مرتبط با حوزه آسيب‌هاي اجتماعي بوده كه 11 درصد كودك‌آزاري، 13 درصد همسرآزاري (زن‌آزاري) و نزديك به 3 درصد سالمند‌آزاري داشته‌ايم .
بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته توسط سازمان بهزيستي در نه ماهه اول سال 88 نسبت به نه ماهه سال گذشته ازدواج 1/2 درصد و طلاق 7/15 درصد رشد مثبت داشته است به طوري‌كه در سال 88، 93 هزار و 769 فقره طلاق و در سال 87 نيز 81 هزار و 33 نفر طلاق گرفته‌اند.
در مورد مسئله خودكشي او گفت كه اين آمار در ايلام، كرمانشاه، خوزستا ن ولرستان بسيار نگران‌كننده است و اكثر افراد زير 30 سال به دلايل نامشخص تن به خودكشي مي‌دهند. (ايلنا – 3/12/88)

يك عضو شوراي اسلامي شهر گچساران در استان كهگيلويه و بويراحمد هشدار داد: ضريب طلاق در اين شهرستان با توجه به زياد شدن همسر آزاري، روز به روز در حال افزايش است. اکثر زناني که اقدام به جدايي از شوهرانشان مي‌كنند، کساني هستند که بي‌رحمانه توسط شوهران خود مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرند. (خبرگزاري دولتي ايسنا – 12/2/88)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر