۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

شرايط زندان: شكنجه, تجاوز, آزار و اذيت جنسي و محدوديت

شرايط زندان

جلوه جواهري, يكي از زناني كه در روز اول ماه مه دستگير شده بود وحدود دوهفته قبل با وثيقه از زندان آزاد شد درباره وضعيت زندان زنان گفت 28 نفر در يك سلول بودند و بسختي ميتوانستند در وسط اتاق بنشينند, آنجا مادران حامله, مادران معتاد همراه با بچه كوچكشان كه جاي بسيار ناامن و ناسالمي برايشان بود. (سايت روز – 18/3/88)

علاوه بر بندهاي 240 و 209و 2 الف زندان اوين ، بند عمومي نسوان اين زندان بعنوان محل ديگري براي نگهداري بازداشت شدگان زن اعتراضات اخير تهران مورد استفاده قرار گرفته است. کمبود فضا و مکان در اين بند عاملي براي افزايش فشار بر زندانيان شده است. حدود شصت تن از زنان بازداشت شده به بند بيماران متادوني اندرزگاه 3 نسوان منتقل شده اند، کمبود جا به حدي است که تعداد زيادي از زنان تازه منتقل شده تنها با يک پتو در راهروهاي اين اندرزگاه, كه بسيار كثيف و غير بهداشتي هستند, اسکان داده شده اند. تعداد زيادي از زنان زنداني زخمي در بهداري مي باشند. (فعالان حقوق بشر در ايران - 8/4/88)

كيفت غذاي بند 209 بسيار پايين است تا حدي كه زنان مبحوس به خوردن بيسكويت اكتفا مي كنند. مادر شيوا نظر آهاري گفت كه دخترش گفته است كه غذاي زندان قابل خوردن نيست و در ايام ماه رمضان وي مجبور بوده است كه با بيسكوييت, خرما و شير كه با پول خودش خريده است خودش را سير كند. (سايت امير كبير - 25/6/88)

زندانيان سياسي زن از لحاظ امكاناتي در زندان اوين تحت فشار هستند. به آنها گفته شده است كه بايد زيرانداز, پتو و حتي لباسهايشان هم خانواده هايشان تهيه كنند. اين زندانيان همچنين بايد مبلغي پول بابت بودن در سلول در زندان پرداخت كنند در حاليكه هزينه تاسيسات دولتي از پول ماليات بودجه سازي مي شود. (سايت فعالين حقوق بشر و دمكراسي - 14/7/88)

فشار ها عليه زندانيان بند زنان زندان اوين افزايش يافته است. يكي از اين فشار ها قطع آب گرم زندان است كه باعث مي شود زندانيان نتوانند استحمام بكنند. اين امر مشكلات فراواني براي مادراني كه كودكان كوچك دارند بوجود آورده است و آنها در امر درست كردن شير براي بچه هاي شيرخوار دچار مشكل شده اند. اين موضوع همچنين كودكان را در معرض انواع بيماريهاي خطرناك در محيط آلوده زندان قرار مي دهد. همچنين به دليل اينكه كيفيت غذاي زندان بسيار پايين است, آثار سوء تغذيه در چهره كودكاني كه با مادران خود زنداني هستند پيدا است. وضعيت بهداشتي اين زندان همچنين بسيار اسفبار است به طوري كه شپش و ساس غوغا مي كند. (سايت فعالين حقوق بشر و دمكراسي در ايران - 1/8/88)

تعداد زيادي از دختران و زنان جواني که در روز 13 آبان دستگير شده اند، به بازداشتگاه وزرا منتقل شده اند. سلولها بسيار کثيف است و بازداشت شدگان به دليل کمبود جا امکان استراحت ندارند. از غروب دسترسي به سرويسهاي بهداشتي ممنوع شده و از دريافت غذا محروم شده اند. در ميان دستگيرشدگان تعدادي مجروح وجود دارد که در اثر ضربات باتوم زخمي شده اند، اين مجروحين بدون درمان به حال خود رها شده اند. سايت (ايران پرس نيوز - 18/8/88)

شكنجه

دو تن از هموطنان مسيحي بنامهاي "مرضيه اميري زاده" ۳۰ ساله و " مريم رستم پور" ۲۷ ساله كه در تاريخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۷ ( ۵ مارچ ۲۰۰۹) توسط ماموران امنيتي و لباس شخصي در تهران بازداشت شده بودند تحت فشار شديد روحي و بازجويي هاي طولاني براي اعتراف كردن قرار داردند. (مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران – 20/1/88)

يك زن بهايي به نام شيوا رجبي, 23 ساله در مشهد بازداشت شد و در زندان مخصوص اتباع خارج شهر مشهد مورد ضرب و شتم شديد قرار گرفت و دو دندان وي شكست. (آژانس ايران خبر - 31/2/88)

روناک صفارزاده, دانشجوي زنداني فعال در حوزه ي زنان که اخيرا از سوي دادگاه انقلاب اسلامي سنندج به جرم اقدام عليه امنيت ملي به 6 سال حبس محکوم شد, از سوي عوامل اطلاعات مورد ضرب و شتم قرار گرفت. (وبلاگ اتحاديه خانواده زندانيان کرد – 2/3/88)

يكي از پسران بازداشتي گفت كه 20 دختر و پسر را با همديگر در يك سلول 5 متري قرار داده بودند. پاسداران به صورت ناگهاني وارد سلول مي شدند و دختر ها را مورد ضرب و شتم قرار مي دادند و بعضي وقت ها هم آنها را براي مدتي بيرون مي بردند. (آژانس ايران خبر – 10/4/88)

يك دختر دانشگاه مازندران به نام سوگند عليخواه ستگير و در يكي از پايگاههاي بسيج سه روز متوالي مورد ضرب و شتم و لگد و شكنجه فيزيكي و روحي قرار گرفت. به طوريكه پس از آزادي, آثار شكنجه بر روي بدن او گويا بود. (خبرنامه بوعلي سينا – 13/4/88)

يك زن زنداني گفت كه در كهريزك در حاليكه مرا كاملا عريان كرده بودند از من خواستند وارد يك بشكه آب شوم و سپس بارها در آن بشكه به من شوك الكتريكي وارد كردند به طوري كه تمام چهار ستون تنم مي لرزيد. (سايت امير كبير - 24/5/88)

مادر هنگامه شهيدي, روزنامه نگار در بند, گفت كه دخترش ازدرد شكنجه در سر و پشت اش رنج مي برد. اين مادر به نقل از هنگامه گفت كه هر روز چند بار به سلولم مي آيند و مي گويند كه مي خواهيم ببريم اعدامت كنيم. (سايت نوروز(رژيم) 25/5/88)

زنداني سياسي زهرا جباري, از ملاقات با پدر و مادر خود منع شد و تنها به فرزند او اجازه دادند كه وي ديدار كند. (خبرگزاري هرانا - 5/8/88)

30 تن از زنان بازداشت شده در تجمع روز 13 آبان به بند متادون زندان اوين كه حالت فرنطينه دارد منتقل شدند. (سايت گزارشگران حقوق بشر - 16/8/88)

مهسا نادري, داشنجوي 19 ساله دانشگاه مفيد قم از ناراحتي شديد سردرد و كليه درد و همچنين عفونت مثانه رنج مي برد. شدت سردرد او به حدي است كه 3 يا 4 بار دچار حالت تهوع و گاهت حالت بيهوشي مي شود اما هيچ مدارايي براي او در نظر گرفته نمي شود و تنها با برخورد غير انساني به او مسكن داده مي شود. وي به دليل شكنجه هاي وارده دچار اين سردردها شده است. (سايت فعالين حقوق بشر و دمكراسي در ايران - 17/8/88)

رئيس بند نسوان زندان اوين، كليه تماسهاي تلفني و ملاقاتهاي حضوري زندانيان سياسي زن را لغو كرده است پس از اينكه اين زنان نسبت به هواخوري اجباري در سرماي هواي صبحگاهي اعتراض كردند. (سايت موج سبز آزادي - 18/8/88)

شبنم مددزاده, نايب دبير شوراي تهران دفتر تحكيم وحدت از سال 78 در بازداشت موقت به سر مي برد. وي اخيرا در زندان دچار حمله قلبي شد كه با بي توجهي بهداري زندان روبه رو شده است. همچنين مسئولين بند 209 با ايجاد محدوديت در زمان استفاده از سرويس بهداشتي براي شبنم مددزاده وي را در شرايط وخيم جسمي قرار داده اند. (سايت امير كبير - - 19/5/88) (تلويزيون صداي آمريكا - 25/8/88)

به زنداني سياسي كبري زاغه دوست گفته شده است كه شرط آزاديش از زندان طلاق همسرش مي باشد. وي گفت كه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و همسر وي را نيز در جلوي چشمانش كتك زدند. (هرانا – 3/9/88)

چهار تن از زنان زنداني سياسي به شعبه 28 دادگاه انقلاب برده شدند و توسط محمد مقيسه اي بر مبناي قانون محاربه مورد محاکمه قرار گرفتند.نام اين زنان زنداني سياسي عبارتند از،خانم آقائي ،خانم کاظمي ،خانم معصومي و خانم زهرا جباري مي باشند.

خانم معصومي هيچ کدام از اتهامات وارده را نپذيرفت و در دادگاه اعلام کرد که اعترافات گرفته شده تحت شکنجه هاي وحشيانه جسمي و روحي بوده است و غير واقعي مي باشد . خانم زهرا جباري به اتهامات نسبت داده شده اعتراض کرد و به مقيسه اي گفت که بازجويان او را مورد شکنجه قرار داده اند و ناخن هاي وي را کشيدند و اثرات کشيدن ناخن خود را در دادگاه به مقيسه اي نشان داد. (فعالين حقوق بشر ودمكراسي در ايران – 16/11/88)

زنان و دختران دستگير شده در روز عاشورا تحت فشار و شرايط طاقت فرسايي در زندان اوين قرار دارند. آنها بعضا 8 ساعت مورد بازجويي قرار مي گيرند كه همراه با اذيت و آزار بازجويان مي باشد. بازجويان آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و تهديد به اعدام كرده اند. (فعالين حقوق بشر ودمكراسي در ايران – 6/11/88)

شيرين علم هوي در نامه اي از زندان نوشته كه به سختي شكنجه شده بود. وي گفت كه وي را باتوم برقي, كابل و مشت و لگد مورد شكنجه قرار دادند و با سيگار سوزاندند تا اعتراف كند كه عضو پژاك است. شكنجه ها تا حدي بود كه حتي بند 209 اوين به دليل شرايط جسمي اش حاضر به پذيرش او نبود. (سايت ايران پرس نيوز - 11/11/88)

آزار و اذيت جنسي, تجاوز

زنان زنداني توسط علي محمدي معاون زندان، ترابي رئيس بازرسي زندان،کرماني رئيس حفاظت و اطلاعات زندان،فرج نژاد معاون حفاظت و اطلاعات زندان و خادم رئيس بند 1 ، از بند زنان به حفاظت و اطلاعات زندان برده مي شوند و توسط اين افراد مورد شکنجه جسمي جنسي وحشتناکي قرار مي گيرند به حدي كه امكان تشريح آنها وجود ندارد. به همين دليل است كه آمار خودكشي ميان زنان زنداني بسيار بالاست اما مسئولين زندان از درز آن به بيرون زندان جلوگيري مي كنند. مسئولين همچنين تلاش مي كنند كه زندانيان را معتاد كنند و به آنها داروهاي اعتياد آور تحت عنوان آرام بخش تجويز مي كنند. (فعالين حقوق بشر ودمکراسي در ايران – 12/3/88)

شرايط زنان زنداني طاقت فرسا و قرون وسطائي است و غير قابل تشريح است و شرايط آنها نسبت به مردان زنداني بسيار دشوارتر است .و از هيچ حقي برخوردار نيستند. تجاوز به زنان زنداني و بي دفاع بخصوص آنهايي که به حفاظت واطلاعات زندان گوهردشت برده مي شوند و يا در سلول انفرادي قرار داده مي شوند از شکنجه معمول کارگزاران زندان و پاسدار بندها مي باشد. (فعالين حقوق بشر ودمکراسي در ايران – 12/3/88)

كروبي در يك نامه به رفسنجاني نوشت: عده‌اى از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند كه برخى افراد با دختران بازداشتى با شدتى تجاوز نموده‌اند كه منجر به ايجاد و پارگى در سيستم تناسلى آنان گرديده است. (سايت سحام نيوز(رژيم) 18/5/88)

ستاره, يك زندانيان سياسي در مورد هم سلولي اش كه مورد تجاوز قرار گرفته است مي گويد كه زماني كه زندانبانها متوجه شدند كه وي حامله شده است او را به سلول انفرادي بردند تازمانيكه بچه اش به دنيا آمد. سپس بچه را ازش گرفتند و او را به شدت تحت فشار قرار دادند كه حق ندارد بگويد كه مورد تجاوز قرار گرفته است. (هرانا – 20/5/88)

فرشته قاضي روزنامه نگار وضعيت خود هنگامي كه در زندان اوين مبحوس بود را شرح مي دهد. او در زندان توسط بازجو تهديد به تجاوز مي شود و بازجو به او مي گويد كه ما مردان زيادي اينجا داريم که سالهاست زني را نديده و تشنه زن هستند و تحت فشار قرار داده مي شود تا در مورد ”رابطه غير اخلاقس“ اش با چهره هاي سياسي اعتراف كند. بازجو او را مورد شكنجه روحي جنسي قرار مي دهد و حرفهاي بسيار ركيك و كثيف به او مي زند. به دليل فشار هاي وارده د زندان او مجبور شد پس از آزادي به روانپزشك مراجعه كند. (سايت امير كبير - 25/5/1388)

مادرِ پسري كه قاضي پرونده, فيلم تجاوز يك مامور قوي جثه را به پسر 16ساله او, نشان داده و از او خواسته, اگر مي خواهي پسرت را نجات بدهي, 10ميليون تومان به من بده, تا با يك تعهد او را آزاد بكنم. ماجراي اين خانواده و اين زنِ ناچار و ناگزير, كه براي نجات پسرش, از زير دست ماموران پليد امنيتي, مجبور شد كه پول را تهيه بكنه و بعد از آن, مجبور شد كه به خواسته كثيف قاضي پرونده هم تن بدهد. (تلويزيون صداي آمريكا - 30/5/88)

جبهه مشاركت در يك بيانيه نوشت: خبرهاي رسيده حاکي است که بخش عمده اي از دستگيري زنان محترم و متعهد سياسي تنها و تنها بدين منظور انجام شده است تا با فشار طاقت فرساي روحي و جسمي به حريم خصوصي و خانوادگي آنها، آنان را مجبور به اعتراف اخلاقي عليه خود و افراد ديگر کنند. (سايت نوروز – 1/6/88)

هنگامه شهيدي، روزنامه نگار و عضو حزب اعتماد ملي به شدت تحت فشار است تا به دروغ به روابط غيراخلاقي اعتراف کند و چون حاضر به چنين اعترافي نشده مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. (سايت روز - - 3/6/88)

مذدوران حكومتي به يك دختر بهايي 18 ساله در جلوي چشم برادر 20 ساله اش وحشيانه تجاوز مي كنند و سپس برادرش را در جلوي چشمان خواهر به قتل مي رسانند. اين دختر رواني شده و روي چهار دست و پا راه مي رود و صدا حيوانات را در مي آورد. (وبلاگ به سوي آزادي - 4/6/88)

مريم صبري: طي دو هفته اي كه زندان بودم چهار يا پنج بار (به من تجاوز كردند). هر بار هم صداها عوض مي‌شد. صداي کسي که نخستين بار به من تجاوز کرد با صداي فرد دومي فرق داشت... (راديو فردا – 2/7/88)

در ميان شاهدان کروبي، نه تنها دختران و پسران جوان، که زن جوان متاهلي نيز وجود دارد که توسط ماموران مورد آزار و اذيت جنسي و تجاوز قرار گرفته است. (سايت راديو آلمان - 3/7/88)

در دفتر پيگيري يكي از ساختمانهاي وزارت اطلاعت مامورين و بازجويان زنان را مورد اذيت و آزار غير اخلاقي قرار مي دهند. دانشجوياني (كه به آنجا احضار شده اند) مي‌گويند در اين احضارها فشار بازجويان بيشتر بر روي دختران دانشجوست و به دلايل مختلف تلاش مي‌کنند تا جلسات بازجويي را تکرار کنند. مثلا كيف شخصي آنها را ضبط مي كنند و بعد براي كشاندن آن دختر به اين دفتر به طور مرحلمه اي وسايل او را پس مي دهند. (روز آنلاين - 22/7/88)

پزشکياري به نام "واشقاني فراهاني" کارمند بهداري زندان رجايي شهر کرج که از مدتي پيش اقدام به برقراري رابطه نامشروع با چند زن زنداني اين زندان کرده بود و از فرصت معاينه و انتقال زندانيان زن به بهداري براي مقاصد خود بهره مي جست پس از غافلگيري توسط چند زنداني و گزارش موضوع مورد برخورد قرار گرفت و به زندان قزلحصار کرج بعنوان تغيير محل خدمت منتقل شد. همچنين در اين رابطه يک مهندس با هويت نامشخص نيز مورد برخورد و تغيير محل خدمت قرار گرفت. (هرانا – 7/8/88)

مقامات زندان گوهردشت به زنان زنداني تجاوز مي كنند و سپس آنها را به قتل مي رسانند. تا به حال نام 9 نفر از اين زنان كه به طرز فجيعي به قتل رسيده اند محرز شده است در حاليكه گفته مي شود آمار كشته شدگان بيشتر از اين است. اين زنان بعنوان بردگان جنسي توسط بازجويان مورد استفاده قرار مي گيرند. زناني كه به قتل رسيده اند شامل مهناز اكبر تهراني, هديه مويدي, شيرين ذوقي فتوت, كاترين صفا كرمانشاهي, مينا ملكي, فرشته رجب زاده, آرزو عبدي, هانيه هاديان و فرشته مي باشند. (فعالين حقوق بشر و دموكراسي در ايران – 23/8/88)

پدر فريبا پژوه, يك روزنامه نگار زنداني گفت كه فريبا در ملاقات آنها ناراحت و آشفته بود كه پشت كابين داد مي زد. او گفت كه بدن او را به نحو زننده اي گشتند و در امر استفاده از سرويس بهداشتي برايش محدوديت ايجاد كرده اند. بازجويان همچنين در مورد امور شخصي زندگي او و زنان ديگر آنها را سئوال پيچ مي كنند. (سايت موج سبز آزادي(رژيم) - 12/8/88)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر