۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده در محيط کار را گرامي ميداريم

سايت سنديكاي شركت واحد
28 آوريل (8 ارديبهشت) روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده در محيط کار را گرامي ميداريم
28 آوريل برابر با هشتم ارديبهشت ماه روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده است. امسال نيز سازمانهاي کارگري همانند ديگر سالها در بيش از صد کشور در سراسر جهان با برپايي مراسم هاي همدردي با کارگران کشته شده و آسيب ديده در محيط کار، خواهان بهتر شدن قوانين ايمني کار و مجازات صاحب کاراني خواهند شد که مسبب مرگ و يا نقص عضو کارگران در محيط کار شده اند.
28 آوريل (8 ارديبهشت) روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده در محيط کار را گرامي ميداريم
28 آوريل برابر با هشتم ارديبهشت ماه روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده است. امسال نيز سازمانهاي کارگري همانند ديگر سالها در بيش از صد کشور در سراسر جهان با برپايي مراسم هاي همدردي با کارگران کشته شده و آسيب ديده در محيط کار، خواهان بهتر شدن قوانين ايمني کار و مجازات صاحب کاراني خواهند شد که مسبب مرگ و يا نقص عضو کارگران در محيط کار شده اند.
کارگران در اين روز در سراسر دنيا به ياد همکاران قرباني خود، کارزار همبستگي و گرامي‌داشت و همدردي با خانواده‌هاي کارگران قرباني را به راه خواهند انداخت و برنامه‌هاي آموزشي و اعتراضي گوناگوني را عليه سياست‌ها و قوانيني که باعث قرباني شدن ميليون‌ها کارگر در سال مي‌شود سازمان خواهند داد.
کارگران ايران در شرايطي اين روز را گرامي ميدارند که وضعيت ايمني در محيط هاي کار در بدترين شرايط در طي چند دهه گذشته قرار دارد. راننده اي که در پشت فرمان اتوبوس در هواي بسيار آلوده کار ميکند، کارگران معادن، پالايشگاه، پتروشيمي، ماشين سازي، معلمي که تدريس ميکند تا کارگر کشاورزي و همه و همه از اين قاعده متثني نيستند و زنان و کودکان کارگر جدا از اين که به دليل انجام کارهاي سخت و زيان‌آور قرباني حوادث شغلي مي‌شوند، همچنين قرباني آزار و اذيت جنسي برخي کارفرمايان و همکاران مرد خود نيز مي‌گردند.
وجود ميليونها کارگر بيکار، تحميل قرار دادهاي موقت بر کارگران، نبود امنيت شغلي و بختک اخراج سازي و تعطيلي يکي پس از ديگري شرکت ها و کارخانجات آنچنان سايه شوم خود را بر سر کارگران انداحته است که امروزه پيدا کردن شغل، حفظ آن و تلاش براي بدست آوردن لقمه ناني به اولويت اول زيست کارگران در ايران تبديل شده است، بطوريکه در اين ميان مطالبات مربوط به بهداشت و ايمني کار در رده فراموش شده ترين و آخرين مطالبات کارگران ايران قرار گرفته است.
افزون بر غيرايمني بودن محيط کار که سالانه هزاران کارگر در ايران را قرباني خود ميکند از ديگر سو وجود دستگاه‌هاي گوناگون انتظامي و امنيتي و حراستي و اطلاعاتي در محيط‌هاي کار، امنيت روحي و رواني کارگران ايران را پيوسته به مخاطره انداخته است. تحت چنين شرايطي کارگري که مي‌خواهد براي پيش‌برد مطالبات خود و بهبود شرايط کار و ايمني اش قدمي بردارد بلافاصله مورد تهديد، بازجويي و ضرب و شتم نيروهاي حراست و انتظامي و امنيتي قرار ميگيرد و کم نيستند کارگراني که در طول سالهاي گذشته و هم اکنون به دليل طرح مطالبات خود اخراج و روانه‌ي زندان‌ها شده اند و آسيب‌هاي روحي و رواني غير قابل جبراني بر آنان و خانواده هايشان وارد آمده است.
آمارهاي تکان‌دهنده‌ و روند رو به افزايش حوادث ناشي از نبود اطلاعات و آموزش ايمني در محيط کار در طي سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که اساسا صيانت و حفاظت از جان کارگران و زحمتکشان و پاسخگويي به مطالبات عادلانه آنان و بهبود شرايط کار در دستور کار سيستم موجود قرار ندارد و روند چاره‌جويي و پيشگيري براي کاهش حوادث شغلي براي مجموعه سيستم مديريت و قانون‌گذار از ذره اي اهميت برخوردار نيست.
در اين ميان محروميت کارگران ايران از تشکلهاي مستقل خود، يکي از حلقه هاي اصلي مجموعه عواملي است که امروزه کارگران ايران را در چنين موقعيت آسيب پذيري در رابطه با وجود ايمني در محيط کار قرار داده است. وجود تشکلهاي مستقل کارگري و آموزش در محيط کار يکي از حياتي ترين ابزارها جهت بهبود شرايط کار و کاهش حوادث شغلي است که از ديگر سو ميتواند باعث تغييراتي بنيادي در وضعيت کنوني طبقه کارگر ايران بشود.
ما همراه و همگام با کارگران جهان 28 آوريل روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده و روز اعتراض به نبود ايمني در محيط کار را گرامي ميداريم و با اعتراض به شرايط وخيم نبود ايمني در محيطهاي کار ضمن اعلام همدردي با عموم کارگران آسيب ديده و خانواده هايشان در ايران و سراسر جهان، خواهان بکار گيري بالاترين استانداردهاي ايمني در محيط کار هستيم و سيستم موجود را مسئول بلاواسطه قربانيان حوادث ناشي از کار ميدانيم.
سنديکاي کارگران شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
سنديکاي کارگران شرکت نيشکر هفت تپه
اتحاديه آزاد کارگران ايران
هيئت بازگشائي سنديکاي فلز کار و مکانيک
هيئت بازگشايي سنديکاي کارگران نقاش
انجمن صنفي کارگران برق و فلز کار کرمانشاه
کميته پيگيري ايجاد تشکلهاي آزاد کارگري
کميته هماهنگي براي کمک به ايجاد تشکلهاي کارگري
انجمن دفاع از کارگران اخراجي و بيکار سقز
شوراي زنان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر