۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

قتل خودسرانه, دستگيري و مقاومت

قتل خودسرانه

هفته گذشته در تجمع اعتراضي مردم بندرعباس ، تعداد زيادي از دانشجويان و جوانان كه دراثر ضربات متعدد باتوم به سرو صورت مضروب و دستگير شدند به گفته برخي از دانشجوبان، ماموران به سر4 دانشجوي دختر ريخته و به قدري با باتوم به آنها ضربه زدند که در خيابان از حال رفته بودند. وقتي مردم براي کمک به آنها ميروند وانت پليس هر چهار نفر را به طرز وحشيانه اي به پشت وانت مي اندازد. دو دختر دانشجو در دم جان مي سپارند. (آژانس ايران خبر – 4/4/88)

رضا يك دانشجوي فارغ التحصيل دانشگاه تهران گفت كه حداقل يك زن در درگيري هاي ديروز كشته شد.

بهناز دانشجوي دانشگاه اصفهان گزارش كرد كه نيروهاي حكومتي تظاهر كنندگان را به طرز وحشيانه ميزنند و گفته مي شود كه به يك زن باردار شليك شده است و او در خيابان وضع حمل كرد. (گاردين 4/4/88)

يك دكتر ايراني كه مدعي است تلاش كرد، ندا آقا سلطان را كه قتلش در خيابانهاي تهران او را تبديل به تمثال و سمبل مخالفان كرد , مي گويد او ظاهراً توسط يك شبه نظامي بسيجي مورد اصابت گلوله قرار گرفت . (خبرگزاري فرانسه 5/4/88)

خانواده ندا آقا سلطان - تحت فشار مقامات- مجبور به ترک آپارتمان مسکوني خود در خيابان مشکيني تهران شدند. (سايت امير كبير 6/4/88)

دختر جواني به نام ترانه موسوي توسط عيادي رژيم به طرز وحشيانه اي تجاوز و سپس سوزانده شد. وي در مسجد قبا دستگير شده بود. (وبلاگ زيرزمين – 25/4/88)

بر اثر حمله نيروهاي امنيتي لباس شخصي به كوي دانشگاه تهران يك دانشجوي دختر به نام فاطمه براتي, كشته شد. پيكر دانشجويان كشته شده بدون اطلاع خانواده هايشان بصورت مخفيانه دفن شده است. (خبرنامه اميركبير – 26/6/88)

نيروهاي لباس شخصي دو دانشجوي بوعلي سيناي همداي را از طبقه دوم يك ساختمان اين دانشگاه به پايين پرت كردند كه يكي از آنها يك دختر دانشجو بود. آنها به شدت مصدوم شدند. (سايت فرارو - 16/9/88)

گزارشات تاييد نشدهاي در تويتر آمده است كه يك زن در تهران كشته شده است و دو زن نيز به صورت وحشيانه توسط پليس كتك زده شدند. (نيويورك پست - 22/11/88)

زهرا جعفري, يک زن زنداني سياسي در زندان اروميه پس از تحمل پنج ماه زندان به طرز مشکوکي جان باخت. جسد اين زن زنداني که متهم به ارتباط با يکي از گروههاي اپوزيسيون بود و نزديک به 5 ماه را در اين زندان به سر برده بود روز گذشته به بهداري زندان اروميه و سپس به خارج زندان منتقل شده است. (خبرگزاري هرانا – 17/10/88)

دختري با نام کوچک الهه .24 ساله, كه يتيم بود, پس از اينكه بازجويي در بازداشتگاه عشرت آباد به سر او صندلي پرت كرد دچار خونريزي مغزي شده و بلافاصله به شهادت رسيد. ( ايران پرس نيوز - 20/10/88)

دستگيري

مامورين وزارت اطلاعات با يورش وحشيانه به محل کار خانم خديجه نبوي و با برخوردي به غايت غير انساني او را مورد مورد ضرب وشتم و اهانت قرار دادند و سپس دستگير کردند . خانم خديجه نبوي علاوه بر سپرستي فرزندش صمد نبوي ،سپرستي روياي 5 ساله دختر زنداني سياسي حميده نبوي را به عهده داشت . (فعالين حقوق بشر و دمكراسي – 21/1/88)

بيش از 20 نفر از زناني که روز گذشته، ششم تيرماه در اعتراض به بازداشت‌هاي اخير و خشونت‌هاي اعمال شده عليه معترضان، در پارک لاله تهران گرد هم آمده بودند، از سوي نيروي انتظامي دستگير شدند. تعدادي از دستگيرشدگان به بازداشتگاه شاپور منتقل شدند. (سايت امير كبير - 7/4/88)

مامورين وزارت اطلاعات در سمنان به منزل آقاي نبوي يورش بردند و خانم طيبه نبوي همسر او را ربوده و به نقطه نامعلومي منتقل کردند.

(فعالين حقوق بشر و دموكراسي – 28/5/88)

آذر منصوري, معاون سياسي دبيرکل جبهه مشارکت شب گذشته به هنگام بازگشت از منزل خواهرش در خيابان متوقف و بازداشت شده است. ( خبرگزاري هرانا – 1/7/88)

ندا اسکندري دانشجوي رشته علوم سياسي و خديجه قهرماني دانشجوي رشته کشاورزي دانشگاه شيراز که به کميته انضباطي دانشگاه براي پيگيري احکام صادر شده براي خود مراجعه کرده بودند، توسط مامورين وزارت اطلاعات بازداشت شدند. (خبرنامه اميرکبير - 28/8/88)

سميه عالمي پسند از اعضاي سابق جبهه مشاركت همراه با همسرش در شهرستان ساوه توسط نيروهاي وزارت اطلاعات دستگير شد و به تهران منتقل شد. (کميته گزارشگران حقوق بشر - 29/10/88)

تعداي از دانشجويان كه اكثرا دانشجويان دختر بودند دستگير شدند. از جمله اين افراد نازنين حسن نيا و سحر قاسمي نژاد بودند. پدر سحر در دهه 60 در قتل عام ها اعدام شده است. (سايت جرس - 14/11/88)

ماموران وزارت اطلاعت الهام احسني, فعال كودك و بيماران اچ. آي. وي را در خانه اش دستگير كردند. خانم ژيلا اکرم زاده 49 ساله يکي از حاميان مادران عزادار نيز در خانه اش دستگير و به زندان اوين منتقل شد. همچنين خانم گلي, 49 ساله از حاميان مادران عذارا در خانه اش دستگير و به بند 209 منتقل شد. (سايت فعالين حقوق بشر و دمكراسي در ايران- 20/11/88)

نقش زنان در قيام و مقاومت

در خيزش اخير در تبريز دانشجويان دختر و پسر زخمي و دستگير شدند. در بين دستگير شدگان 6 دانشجوي دختر هست. طرفداران احمدي نژاد در پياده روها دخترها و پسرها را به باد ناسزا و کتک گرفتند. (سايت آفتاب- 24/3/88)

به دنبال تجمع مردم درخيابان قائم مقام تهران ماموران سركوبگر انتظامي به مردم حمله كرده و جواني را مورد ضرب و شتم قرار دادند , اين مزدوران با زدن گاز اشك آور در ميدان و ضرب و شتم يك زن تلاش در متوقف كردن و ممانعت از شكل گيري تجمع را داشتند. (آژانس ايران خبر – 7/7/88)

زهرا جباري كه در راهپيمايي روز قدس دستگير شد 5 روز است كه در اعتراض به بلاتكليفي اش در زندان دست به اعتصاد غذا زده است. (سايت موج سبز آزادي - 13/7/88)

هنگامه شهيدي, روزنامه نگار زنداني, در اعتراض به رفتارهاي غيرقانوني و نقض حقوق‌شان دست به اعتصاب غذا زدند. وي به مدت 120 روز زير شديدترين فشارهاي روحي و رواني بود. (خبرگزاري هرانا - 4/8/88)

طي تجمع اعتراضي كارگران شركت صنايع اراك در جلوي استانداري 4 نفر از زنان كارگر توسط گارد ضد شورش مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. (آژانس ايران خبر – 20/8/88)

مادر يکي از کشته شدگان اخير در کرمانشاه بازداشت شده و هيچ اطلاعي از سرنوشت وي در دست نيست.

زهرا (بهجت) نوذري ، مادر پويا مقصود بيگي دانشجوي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه که براي اعتراض و دادخواهي به کشته شدن فرزندش بدن خود را گل گرفته و در مقابل اداره اطلاعات کرمانشاه به تنهايي تحصن کرده بود، در ساعت 10 شب اولين روز تحصن خود دستگير شده است. (سايت امير كبير - 11/5/88)

زناني که به تازگي ازبند 209 زندان اوين آزاد شده‌اند، مي‌گويند هنوز سلول هاي اين بند مملو از زنان و دختراني است که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، اما اسامي بسياري از اين زنان رسانه‌اي نشده است. (سايت امير كبير - 25/6/88)

بر اساس شواهد موجود و پي گيريهاي انجام شده صدها تن در جريان تظاهرات ۱٣ آبان بازداشت شده اند که اکثريت آنان را زنان و دختران تشکيل مي دهند.

بر اساس برخي گزارش ها، تقريبا تمامي زنان و دختران دستگير شده را به زندان مخوف و بدون کنترل خورين در اطراف ورامين منتقل نموده اند. (اخبار روز -16/8/88)

نيروهاي انتظامي و لباس شخصي به تجمع مادران عزادار پارک لاله حمله كردند و تعدادي از مادران دچار ناراحتي تنفسي شدند. (سايت فعالين حقوق بشر و دمكراسي در ايران - 7/9/88)

مامورين وزارت اطلاعات به منزل خانواده جوشن يورش بردندو با شکستن درب منزل آنها وارد منزل شدند و خانم زهرا اسدپور گرجي 51 ساله دستگير و به نقطه نامعلومي منتقل گرديد. وي از بيماري قلبي رنج مي برد و قبل از دستگيري مورد عمل جراحي قرار گرفته بود. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران – 17/9/88)

حاميان دولت به مزار ندا آقا سلطان شليك كردند و مزار او را مورد بي حرمتي قرار دادند. نامزد او گفت كه هنگامي كه در زندان بود, ماموران دولتي به او گفتند كه مرگ ندا به شدت به رژيم آسيب رسانده است“. (تايمز - 18/10/88)

نيروهاي امنيتي ايران 30 نفر از ”مادران سوگوار” كه بخاطر كشته شدن يا ناپديد شدن فرزندانشان در ناآراميهاي بعد از انتخابات در پارك تهران, در حال تظاهرات بودند را دستگير كرده است. (خبرگزاري فرانسه – 20/10/88)

پس دستگيري هاي ديروز در پارک لاله و دستگيري سي نفر از مادران عزادار، آنها را به دادسرا برده اند. ده نفر از مادران به دليل ضرب و شتم روانه ي بيمارستان شده اند. بقيه نيز از وضعيت جسماني مناسب برخوردار نيستند. (سايت امير كبير - 20/10/88)

شيرين علم هوي، يك زنداني سياسي كرد 28 ساله و اهل شهر ماکو در زندان اوين تهران به اعدام محکوم شد. وي متهم به محاربه از طريق همکاري با يک حزب اپوزيسيون کردستان مي باشد. (خبرگزاري ديده بان حقوق بشر کردستان - 26/10/88)

سه عكاس خبري كه همگي زند بودند و براي آژانس هاي خارجي كار مي كردند در مراسم تشيع پيكر مسعود علي محمدي توسط پليس زن دستگير شدند. (سايت كلمه – 24/10/88)

خانم فرزانه زينالي, 53 ساله و داراي 2 فرزند, يكي از حاميان مادران عذادار بيش از چهار هفته است كه توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگير و به نقطه نامعلومي منتقل شده است. وي درحالي دستگير شد كه قصد داشت در مراسم اعتراضي مادران عذادار شركت كند. (سايت فعالين حقوق بشر و دمكراسي در ايران - 14/11/88)

مامورين وزارت اطلاعات رشت به منزل زنداني سياسي هادي عابد با خدا يورش برده وبعدازبازرسي منزل ايشان همسر وي را براي چندين ساعت مورد بازجوئي قرار دادند که منجر به بستري شدن او در بيمارستان گرديد . بازجوئيهاي او پيرامون مصاحبه با رسانه هاي بين المللي خارج ازكشور و تشريح و ضعيت خطرناک جسمي همسرش، پاسخگويي به فعالين حقوق بشر و تشريح آخرين وضعيت همسرش مورد سئوال و جواب قرار دادند. (فعالين حقوق بشر ودمكراسي در ايران – 7/11/88)

بهاره هدايت, عضو دفتر تحكيم وحدت, تحت فشار شديد در زندان است كه از انحلال اين تشكل دانشجويي سخن بگويد و همچنين مصاحبه تلويزيوني كند. اما بهاره هدايت تا كنون تن به اين كار نداده است. وي همچنين متهم به تبليغ و سياه نمايي عليه نظام، شرکت فعال در تجمعات بعد از انتخابات، مصاحبه و خبر رساني با خبرگزاريهاي بيگانه، توهين به رهبري، توهين به رئيس جمهور، تباني و تجمع و اقدام عليه امنيت ملي شده است كه همه آنها را رد كرده است. (کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران – 30/11/88)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر