۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

پول نفت چي شده خرج بسيجي شده













روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده در محيط کار را گرامي ميداريم

سايت سنديكاي شركت واحد
28 آوريل (8 ارديبهشت) روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده در محيط کار را گرامي ميداريم
28 آوريل برابر با هشتم ارديبهشت ماه روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده است. امسال نيز سازمانهاي کارگري همانند ديگر سالها در بيش از صد کشور در سراسر جهان با برپايي مراسم هاي همدردي با کارگران کشته شده و آسيب ديده در محيط کار، خواهان بهتر شدن قوانين ايمني کار و مجازات صاحب کاراني خواهند شد که مسبب مرگ و يا نقص عضو کارگران در محيط کار شده اند.
28 آوريل (8 ارديبهشت) روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده در محيط کار را گرامي ميداريم
28 آوريل برابر با هشتم ارديبهشت ماه روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده است. امسال نيز سازمانهاي کارگري همانند ديگر سالها در بيش از صد کشور در سراسر جهان با برپايي مراسم هاي همدردي با کارگران کشته شده و آسيب ديده در محيط کار، خواهان بهتر شدن قوانين ايمني کار و مجازات صاحب کاراني خواهند شد که مسبب مرگ و يا نقص عضو کارگران در محيط کار شده اند.
کارگران در اين روز در سراسر دنيا به ياد همکاران قرباني خود، کارزار همبستگي و گرامي‌داشت و همدردي با خانواده‌هاي کارگران قرباني را به راه خواهند انداخت و برنامه‌هاي آموزشي و اعتراضي گوناگوني را عليه سياست‌ها و قوانيني که باعث قرباني شدن ميليون‌ها کارگر در سال مي‌شود سازمان خواهند داد.
کارگران ايران در شرايطي اين روز را گرامي ميدارند که وضعيت ايمني در محيط هاي کار در بدترين شرايط در طي چند دهه گذشته قرار دارد. راننده اي که در پشت فرمان اتوبوس در هواي بسيار آلوده کار ميکند، کارگران معادن، پالايشگاه، پتروشيمي، ماشين سازي، معلمي که تدريس ميکند تا کارگر کشاورزي و همه و همه از اين قاعده متثني نيستند و زنان و کودکان کارگر جدا از اين که به دليل انجام کارهاي سخت و زيان‌آور قرباني حوادث شغلي مي‌شوند، همچنين قرباني آزار و اذيت جنسي برخي کارفرمايان و همکاران مرد خود نيز مي‌گردند.
وجود ميليونها کارگر بيکار، تحميل قرار دادهاي موقت بر کارگران، نبود امنيت شغلي و بختک اخراج سازي و تعطيلي يکي پس از ديگري شرکت ها و کارخانجات آنچنان سايه شوم خود را بر سر کارگران انداحته است که امروزه پيدا کردن شغل، حفظ آن و تلاش براي بدست آوردن لقمه ناني به اولويت اول زيست کارگران در ايران تبديل شده است، بطوريکه در اين ميان مطالبات مربوط به بهداشت و ايمني کار در رده فراموش شده ترين و آخرين مطالبات کارگران ايران قرار گرفته است.
افزون بر غيرايمني بودن محيط کار که سالانه هزاران کارگر در ايران را قرباني خود ميکند از ديگر سو وجود دستگاه‌هاي گوناگون انتظامي و امنيتي و حراستي و اطلاعاتي در محيط‌هاي کار، امنيت روحي و رواني کارگران ايران را پيوسته به مخاطره انداخته است. تحت چنين شرايطي کارگري که مي‌خواهد براي پيش‌برد مطالبات خود و بهبود شرايط کار و ايمني اش قدمي بردارد بلافاصله مورد تهديد، بازجويي و ضرب و شتم نيروهاي حراست و انتظامي و امنيتي قرار ميگيرد و کم نيستند کارگراني که در طول سالهاي گذشته و هم اکنون به دليل طرح مطالبات خود اخراج و روانه‌ي زندان‌ها شده اند و آسيب‌هاي روحي و رواني غير قابل جبراني بر آنان و خانواده هايشان وارد آمده است.
آمارهاي تکان‌دهنده‌ و روند رو به افزايش حوادث ناشي از نبود اطلاعات و آموزش ايمني در محيط کار در طي سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که اساسا صيانت و حفاظت از جان کارگران و زحمتکشان و پاسخگويي به مطالبات عادلانه آنان و بهبود شرايط کار در دستور کار سيستم موجود قرار ندارد و روند چاره‌جويي و پيشگيري براي کاهش حوادث شغلي براي مجموعه سيستم مديريت و قانون‌گذار از ذره اي اهميت برخوردار نيست.
در اين ميان محروميت کارگران ايران از تشکلهاي مستقل خود، يکي از حلقه هاي اصلي مجموعه عواملي است که امروزه کارگران ايران را در چنين موقعيت آسيب پذيري در رابطه با وجود ايمني در محيط کار قرار داده است. وجود تشکلهاي مستقل کارگري و آموزش در محيط کار يکي از حياتي ترين ابزارها جهت بهبود شرايط کار و کاهش حوادث شغلي است که از ديگر سو ميتواند باعث تغييراتي بنيادي در وضعيت کنوني طبقه کارگر ايران بشود.
ما همراه و همگام با کارگران جهان 28 آوريل روز جهاني همدردي با کارگران آسيب ديده و روز اعتراض به نبود ايمني در محيط کار را گرامي ميداريم و با اعتراض به شرايط وخيم نبود ايمني در محيطهاي کار ضمن اعلام همدردي با عموم کارگران آسيب ديده و خانواده هايشان در ايران و سراسر جهان، خواهان بکار گيري بالاترين استانداردهاي ايمني در محيط کار هستيم و سيستم موجود را مسئول بلاواسطه قربانيان حوادث ناشي از کار ميدانيم.
سنديکاي کارگران شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
سنديکاي کارگران شرکت نيشکر هفت تپه
اتحاديه آزاد کارگران ايران
هيئت بازگشائي سنديکاي فلز کار و مکانيک
هيئت بازگشايي سنديکاي کارگران نقاش
انجمن صنفي کارگران برق و فلز کار کرمانشاه
کميته پيگيري ايجاد تشکلهاي آزاد کارگري
کميته هماهنگي براي کمک به ايجاد تشکلهاي کارگري
انجمن دفاع از کارگران اخراجي و بيکار سقز
شوراي زنان

حمايت دانشجويان دانشگاه آزاد خرم آباد از كارگران و زحمتكشان ميهن در روز جهاني كارگر

جمعي از دانشجويان دانشگاه آزاد خرم آباد با صدور بيانيه اي به مناسبت روز جهاني کارگر همبستگي خود را با کارگران ميهن اعلام کرده اند. متن بيانيه ارسال شده به دانشجونيوز به شرح زير است:
چو عضوي به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
ديربازيست كه كارگران ميهن در دو نظام شاه و ولايت , در برابر خواسته هاي عادله خود يعني حقوق و مزايا و بازنشستگي و بيمه ي حوادث و غيره... قد علم ميكنند ولي حق مسلم آنان به هيچ گرفته شده و پاسخ آنها را با اخراج و توهين و در نهايت بازداشت و زندان داده اند. در همين رابطه خوب است در اينجا از مبارز قهرمان منصور اسانلو ياد كنيم, مردي كه بخاطر اعاده حقوق همكارانش و كارگران سراسر ميهن به عنوان نماينده كارگران , به شكنجه گاه برده شد و هنوزهم متاسفانه در اسارت بسر ميبرد و مورد هجوم اوباشان داخل زندان قرار ميگرد تا سر تسليم در برابر ستم و نا برابري فرود آورد, ولي ”هيهات منه الذله“ او نه بلند خويش را بر حاكمان زر و زور گفته است و تا به آخر ايستاده...
هرگز دل او زخصم در بيم نشد
تسليم به حاكمان دژخيم نشد
اي جان به فداي آنكه پيش دشمن
تسليم نمود جان و تسليم نشد
در نظام كنوني اما!
وضعيت ما دانشجويان و كارگران محروم ميهن شباهت هاي زيادي به يكديگر دارد,از جمله شهرستان خرم آباد و استان لرستان که موفق به کسب رتبه اسف بار اول بيکاري در کشور مي باشد.استاني که امروز با تعطيلي کامل کارخانجات پارسيلون / چرم و پوست/ کشت و صنعت و ده ها کارخانه کوچک و بزرگ ديگر عملا با صنعتي بي جان و رو برو است و امروز کارگران بيکار اين کارخانه دستفروشي کرده/واي بر ما که هنوز مشغول تحصيل هستيم/با چه اميدي به آينده بنگريم؟ كما اينكه پاسخ خواسته هاي بحق ما نيز به همانند كارگران, با بر خوردهاي غير اصولي و سركوبگرانه داده ميشود و با تعليق و اخراج و زندان رو برو هستيم.
بنا بر اين كارگران و دانشجويي در مسيري قرار گرفته اند كه ميتوانند در همبستگي و وحدت بيشتر اين مسير را با سر بلندي و پيروزي به انتها برسانند و اگر كارگران ميهن اين حقيقت را در يابند كه ما دانشجويان پشتوانه قوي براي آنان محسوب مي شويم و فرياد ما با آنها يكي است , با دلگرمي بيشتري خواسته هايشان را طلب خواهند كرد و دستانشان را به ما پيوند مي زنند
ضمن تبريك به مناسبت روز جهاني كارگر ما دانشجويان اعلام مي داريم كه :ما نيز همراه كارگران غيرتمندمان در روز كارگر به خيابانها خواهيم آمد و با تجمع اعتراض آميز خود و حظور پرشور خود در تاريخ 11 ارديبهشت در مقابل استانداري لرستان واقع در چهار راه بانک ساعت 9 صبح فرياد آزاديخوانه مان و حقوق مسلم خويش را طلب خواهيم كرد
هر كجا مشتي گره شد , مشت من
زخمي هر تازيانه مشت من
هر كجا فرياد آزادي منم
من در اين فريادها , دم مي زنم
جمعي از دانشجويان دانشگاه آزاد خرم آباد

با هدفمند کردن يارانه ها وضعيت کارگران وخيم تر مي شود

عضو پيشين شوراي عالي کار معتقد است در سال ۸۹ کارگران و حقوق‌بگيران حداقلي بيش از هر چيز ديگري نگران تامين نان شب خود هستند.
به گزارش ايلنا، دبير اجرايي خانه کارگر استان اصفهان گفت: با توجه به اجراي قطعي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، جامعه به‌ويژه کارگران در انتظار يک شوک بي‌سابقه توري در التهاب به سر مي‌برند.
وي افزود: احتمالاتي مبني براينکه هدفمند کردن يارانه‌ها حداقل ۳۷ درصد بار تورمي به همراه دارد باعث شده است تا کارگران نگران موقعيت اقتصادي، اجتماعي خود در سال پيشرو باشند.
به اعتقاد برشان اين حقيقت که با آزادسازي قيمت‌ها، فعاليت واحدهاي توليدي هرچند براي مدتي کوتاه دچار اشکال مي‌شود؛ باعث نگراني کارگران است؛ زيرا در سال‌هاي گذشته مشاهده شده که در صورت وارد آمدن آسيب به بنگاه‌هاي اقتصادي کارگران قرباني مي‌شدند.
اين فعال کارگري افزود: در بحران‌هاي مالي هرچند زودگذر، کارفرمايان و صاحبان سرمايه به دليل تمکين مالي که دارند مي‌توانند دوران سختي را به نحوي سپري کنند. اما کارگران که با تعطيلي کارخانه هيچ محل درآمد ديگري ندارند با بروز بحران‌هاي مالي در معرض خطر قرار مي‌گيرند

اعتراض کارگران شرکت کننده در اولين روز مراسم هفته کارگر

کارگران شرکت کننده در اولين روز مراسم گراميداشت هفته کارگر به پيامدهاي سياست هاي اقتصادي دولت، از جمله افزايش واردات و رشد بيکاري اعتراض کردند.
به گزارش ايلنا، کارگران، پارچه‌نوشته‌هايي با موضوعات صنفي کارگري در دست داشتند که به درخواست براي بيمه اجباري کارگران ساختماني، اعتراض به اصلاح قانون کار و تعطيلي کارخانه‌ها اختصاص داشت.
براساس اين گزارش، اعتراض به واردات و قاچاق گسترده کالاهاي خارجي، رشد بيکاري و پايين بودن دستمردها و مستمري‌ها از ديگر موضوعاتي بود که در پارچه‌نوشته‌هاي کارگران حاضر در مراسم نخستين روز هفته کارگر نوشته شده بود.
عليرضا محجوب، دبيرکل خانه کارگر، در اين مراسم بر لزوم اجراي بيمه اجباري کارگران ساختماني تاکيد کرد.
گفتني است، اين مراسم از سوي خانه کارگر برگزار شده بود

آدرس تجمعات در 11 ارديبهشت

دوستان گرامي در تمامي نقاط روز 11 ارديبهشت راس ساعت 16 در ماکنهايي که در ذيل آمده است با حضور خود از زحمتکشان جامعه خود دفاع کنيد . در تهران محل تجمع اول مقابل وزارت کار است که در صورت درگيري با ماموران و عدم امکان ادامه تجمع به سمت وزارت کشور حرکت خواهيم کرد آدرس وزارت کار : آدرس:

- تهران، خيابان آزادي، نرسيده به خيابان بهبودي
آدرس وزارت کشور :خيابان فاطمي در شهرستانها در خانه کارگر تجمع خواهيم کرد و در صورت درگيري نيروي انتظامي و عدم امکان برگزري مراسم به سمت استانداريها در مراکز استان حرکت خواهيم کرد .

آدرس خانه کارگر در شهرستانها در زير آمده است . اين مطلب را در اختيار دوستان و آشنايان خود قرار دهيد و در محل کار خود اعلام کنيد . رسانه شماييد .

شعارهاي پيشنهادي :

آزادي عدالت اين است شعار ملت

استقلال آزادي عدالت اجتماعي

هيهات من الذله

پول نفت چي شده ؟ ؟؟؟ خرج بسيجي شده



- خانه کارگر کردستان : سنندج ميدان مهر(مادر)اول بلوار بعثت

- خانه کارگر تبريز :خ آذربايجان ـ اول خ آخوني ـ روبروي مسجد طالقان

- خانه کارگر شيراز :بلوار سرد خانه فلکه فرصت شيرازي جنب اتحاديه اماکن

- خانه کارگر اصفهان: خ بلوار دانشگاه رو بروي دژباني ارتش

- خانه کارگر مشهد :بلوار شهيد قرني بالاتر از تقاطع ابوطالب خ انقلاب

- خانه کارگر اهواز: اتوبان قدس(بلوار لشگر) جنب بيمارستان آپادانا

- خانه کارگر بروجرد : خ مدرس خصبا کوي شهيد روح الله گودرزي پلاک 20

- خانه کارگر رشت :بلوار شهيد بهشتي فلکه گاز جنب خبرگزاري

- خانه کارگر اراک : دروازه تهران خ شيخ فضل الله نوري دروازه شهر بروجرد روبروي پارک شهر

- خانه کارگر بندرعباس : بلوار شهيد حقاني خ شهيد حمايتي روبروي مسجد اصغريه

- خانه کارگر زاهدان : خ امام خميني خ کامبوزيا پشت شهرداري مرکزي پلاک 10

- خانه کارگر زنجان : دانشسرا اول بي سيم خ جمهوري روبروي بيمارستان حکيم هيدجي

- خانه کارگر سمنان : ميدان ابوذر خ ابوذر نرسيده به سه راه ابوذر روبروي شومينه آتش افروز

- خانه کارگر شهر کرد : خ 17 شهريور نبش کوي 12

- خانه کارگ قم : خ انقلاب نبش کوچه عشق علي ساختمان شيوا طبقه دوم .

- خانه کارگر کرمانشاه : شهرک تعاون ايستگاه 6-18 متري جهاد

- خانه کارگر گلستان: ميدان 15 خرداد سر خواجه يکم

- خانه کارگر لارستان : روبروي دارالرحمه

- خانه کارگر يزد: تقاطع بلوار جمهوري خ انقلاب جنب مسجد ابوالفضل

- خانه کارگر مهاباد :خ جام جم فلکه صدا و سيما مدرسه سابق صلاح الدين ايوبي

- خانه کارگر ياسوج :ابتداي خ ارتش روبروي گلستان يک

- خانه کارگر بيرجند :خ مدرس مدرس 57 پلاک 9

- خانه کارگر همدان :خ طالقاني چهار راه امير کبير اول خ 20 متري، سنگ شير

- خانه کارگر قزوين : شهر صنعتي البرز خ جابر ابن حيان جنب گاراژ کازوييان

- خانه کارگر قائم شهر : خ ساري روبروي بيمه آسيا

- خانه کارگر خرم آباد : ميدان امام حسين سه راه گلدشت خ ايران زمين جنب ايستگاه 115

- خانه کارگر بوشهر : خ گمرک روبروي عباس علي جنب مدرسه گلستان کوچه جنب دبستان

- خانه کارگر اروميه :پايين تر از سه راه دخانيات محله قاسميه بعد از مسجد

- خانه کارگر آبادان : اول ايستگاه هشت ميدان گاز صندوق پستي

۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

نصب تراكت 11 ارديبهشت شماره 1

نصب تراكت 11 ارديبهشت 2

شعارنويسي 2

شعارنويسي1

وضعيت كارخانه روغن نباتي شيراز

يك كارگر هموطن از درد و رنج حاكم بر اين طبقه شرافتمند جامعه چنين گفت:
حقوق اسفند را هنوز ندادند چه رسد به فروردين, عيدي را هم هنوز نداده اند. در مجموع حقوق 3 ماه را نداده اند. هر كسي بازنشست مي شود بايد 5 جفت كفش بخرد تا حق سنواتش تمام بشود. حق سنوات در جا به ما نمي دهند. هر دو ماهي يك 500 توماني مي دهند. كارگران بدبخت شدند, علتش هم اينه كه توليد كم است. روغن خيلي كم مي آيد براي كارخانه. كسي جرات نداره مطرح بكنه, چه اوني كه رسمي است وچه اوني كه قراردادي است. سرمايه دار پدرش رو در مي آره. بايد بروند گدايي كنند كه خرج خانه را در بياورند يا بايد بروند 100 تومان 200 تومان قرض كنند. بايد برود كرايه كشي بكند بدبختي بكشد تا اموراتش بگذرد. اونهايي كه مستاجر هستند اگر نداشته باشند بايد بيايند كف خيابان. وضع خودمان كه صفر است, بچه كه سرش نميشود كه پول نيست, غذاي ما شده سنگ پلو, الان تو كارخانه نوشابه را قطع كردند, 2 ساله ديگه نوشابه نمي دهند. يا عدس پلو است يا يخمي است, يا سالاد الويه ... من مستاجر نيستم و هر دومان حقوق بگير هستيم ولي اموراتمان نمي گذرد, تازه ما وضعمان خوب است ولي اون بدبختي كه نداره چيكار بكند. 11 ارديبهشت دوزار به كارگر مي دن. يعني كارگر را با خر عوض مي كنند ولي خر را بياوري كارگر عوض آن نمي دهند. 11 ارديبهشت چيه ديگه, 2 يا 3 سال است كه مي گذرد يك پياز هم به كارگر نداده اند. كسي هم صدايش در بيايد مي گويند ديگر راهش ندهيد. چه 11 ارديبهشتي, روي ما فشار است, قبلا گوني 50 كيلويي برنج مي دادند, تخم مرغ مي دادند, رب گوجه, همه چيز مي دادند, ول شد, يكسري مزايا بود ولي ول شد. اين وسط كارگر نيروي بازو و حمايت مملكت است, كارگر يعني مفت , كارگر مُرد.
يك دوست ديگر هموطنمان هم از وضعيت كارخانه صنايع مخابرات راه دور شيراز ميگفت :
به بازنشسته ها حق سنوات نمي دهند. كارخانه پولي ندارد كه بدهد. كارمان در حدي است كه بتوانيم خرج روزمره كارخانه را در بياوريم. كسي از نظر حقوق راضي نيست.

وضعيت بحراني كارخانه آونگان اراك

يكي از كارگران اين كارخانه در مورد كارخانه آونگان ميگفت تعداد زيادي از كارگران اين كارخانه را بيرون كرده اند و هرروز كارگران تجمع و راهپيمايي دارند ولي تا آلان نتيجه اي نگرفتند .
خريد سهام كارخانه توسط عوامل سپاه
يكي از كارگران اين كارخانه ميگفت كه 50 درصد از سهام اصلي كارخانه آلومينيم سازي اراك را سپاه پاسداران خريداري كرده وازطرف سپاه تمام امورات كارخانه بدست فردي بنام عسگري سپرده شده ووضعيت كارخانه به لحاظ توليد افت كيفي پيدا كرده است . در رابطه با حقوق كارگران استخدامي هم ميزان حقوق 4500000 تومان است كه فوق العاده ناچيز است وجوابگوي امورات زندگي كارگران نيست ونصف خط فقر تعيين شده توسط نظام است.

ورشكستگي كارخانه روغن نباتي پارس و اعتراض كارگران

كارخانه روغن نباتي پارس ازجمله كارخانه هايي است كه بعلت سياستهاي ضد كارگري چپاولگرانه عوامل دولت احمدي نژاد درآستانه ورشكستگي قرار گرفته است . اين كارخانه در محل ترمينال جنوب تهران واقع شده است وتا بحال بخش عمده اي ازكارگران قراردادي كارخانه و پيمانكاران را اخراج كرده اند واكنون كارگران استخدامي هم درمعرض اخراج به بهانه هاي مختلف هستند واموال و زمين وامكانات اين كارخانه هم توسط عوامل مديريت وابسته به دولت به غارت رفته است وتا بحال كارگران اين كارخانه درچند نوبت نسبت به اين سياستهاي ضد كارگري دست به تجمعاتي در داخل كارخانه زده اند ولي دولت مطلقا به خواسته هاي كارگران توجهي نكرده است,

وحشت از آينده نظام و فشار بر دانشجويان دانشگاه اميركبير

رئيس دانشگاه امير كبير اعلام كرده كه 300نفر به كميته انضباطي احضار شدند.كليه اين دانشجويان 1 يا 2 ترم حكم گرفتند. 4الي 5 نفر از بچه ها حكم زندان 3الي 4 سال گرفتند.تعدادي از دانشجويان نيز هنوز وضعيتشان تعيين تكليف ناشده است.
يكي از اين دانشجويان صرفاً بعلت چسانيدن عكس مجيد توكلي در سايت دانشگاه بازداشت شده و به وزارت اطلاعات فراخوانده شده و دو ترم تعليق از تحصيل گرفته است.
كليه دانشكده هاي اين دانشگاه توسط دوربينهاي منصوب در محلهاي مختلف ، كنترل ميشوند.

نزديك شدن به روز جهاني كارگر و گسترش شعار نويسي در دانشگاه كرج

در دانشگاه آزاد كرج يكي از دانشجويان گفت : اين روزها با نزديك شدن به 11 ارديبهشت در سراسر سطح دانشگاه شعارنويسي بسيار گسترده شده است , از روي ميزهاي كلاسها گرفته تا صندلي ها و درب و ديوارها وكتابخانه و حتي وايت برد كلاس در مورد زمان و مكان محل تجمع شعارنويسي و اطلاع رساني ميشود, اوگفت ما با دوستاتمان در همبستگي با كارگران به تهران خواهيم آمد

گزارشي از وضعيت كارخانه پرتو باف شيراز

يكي از كاركنان كارخانه پرتو باف شيراز چنين گفت :
كارخانه اينجا تعطيل است. كارگران رفتند اداره كار شكايت كنند, از برج 12 نه حقوق گرفتند و نه عيدي. چند كارگر حقوق بگير فقط براي نگهباني مانده اند. رفتند كه بيمه بيكاري بگيرند. حدود 3 ماه است كه كارخانه تعطيل است. مواد براي توليد نيست. كارگران بدبخت شدند هيچي ندارند. كارخانه ما فقط نيست كارخانه برژنگتون هم همين وضعيت است. مشكل كارخانه هاي شيراز زياد است. مخابرات راه دور و برژنگتون.
كارگران مي روند قرض مي كنند كه يك ناني در بياورند. اكثرا اجاره نشين هستند, خودم هم فقط قرض مي كنم. راه ديگه اي نداريم نميشود كه دزدي كنيم. مجبوريم صبر كنيم ببينيم حقوقها چه ميشود. در مورد كرايه هم رفتيم مهلت اضافه گرفتيم. گفتيم بجاي 100 تومان كمي ديرتر 120 تومان مي دهيم.
همان يارانه ها كه آمده قبلا برق خانه كه مي آمد ما 10 تومان مي داديم الان شده 20 تومان. مگه يارانه نيامده است, ولي برق شده 2 برابر.

گزارشي از وضعيت اقتصادي و اجتماعي بازار تهران

همه رقم مشكل هست از نظر بيكاري از نظر گروني از نظر بيجايي و دستمزد كم.
الان كارخانه داران و رستورانداران و دكان داران نميتونن به كارگر دستمزد بالا بدن و تامينش كنن چون بازار خرابه و وضعيت مردم دگرگونه و كارفرما هم نميتونه مزد آنچناني به كارگر بدهد و كارگر هم مجبور با اين مزد كم بسازه تا بتونه زندگيش رو بچرخونه . علتش هم اينه كه بخور بخور زياده
به كي اعتراض كنيم ؟! كسي اعتراض آدم رو قبول نميكنه حتي جواب سر بالا هم به آدم نميدهند!
هر ارگاني كه بري,به شما جواب درست و حسابي نميدن . وضعيت نابساماني مملكت و گرفتاريها و درگيريها و گروني ها , بي پوليا و وضعيت آشفته اقتصادي رو به كي بگيم؟!
اين بازارآشفته اقتصادي مملكت رو اگه به كسي بگيم ,همه چي بهت ميبندن !
همه مردم گرفتارن و درگيرن ,همه مردم ميگن چه كنم چه كنم ؟!
شما اگه چهره مردم رو كه صبح ميان سر كار ببينيد,آيا شما يه قيافه شاد ميبينيد ؟! همه عبوس هستن و هم در خودن ,همه مردم از دم اينطوري هستن

گزارشي از چگونگي تجمع اعتراضي كارگران در محل قبر خميني

روز يكشنبه 5 ارديبهشت در هواي سرد و باد و طوفان جمعيتي بالغ بر سه هزار نفر از كارگران زحمتكش ميهنمان سر قبر خميني دست به تجمع اعتراضي زدند و بر حقوق حقه خود پاي فشردند. كارگران به عدم داشتن بيمه ، كاهش حقوق بازنشستگان و عدم تامين امنيت شغلي شان اعتراض داشتند. دراين تجمع عليرضا محجوب به قانون گريزي دولت اعتراض داشت.
قابل توجه اين كه تمامي محيط تجمع با كنترل شديد نيروهاي انتظامي و لباس شخصي ها همراه بود. قرار بود اين تجمع در داخل محل قبر خميني انجام گيرد. عليرغم هواي نامساعد كارگران در بيرون محوطه تجمع كردند و نيروي انتظامي نيز مانع تجمع در داخل گرديد.
نيرو هاي امنيتي از ورود گوشي هاي موبايل به داخل محوطه قبر خميني ممانعت مي كردند.

قراردادي که ملزم به موافقت بدون قيد وشرط كارگر است

کارگران شهرستان نائين با مشکل قرداد هاي کوتاه مدت مواجه هستند فراردادي که ملزم به موافقت بدون قيد وشرط آنها است درغير اين صورت اخراج ازکار وعلت اين امر زياده خواهي سهام داران که همه آنها رابطه اي مستقيم ويا غير مستقيم با آقازاده ها دارند واما درباره جنبش کارگري اينجا فعاليت هاي زير زميني توسط يک سري از مهندسين بعد ازانتخابات شروع شده وجسته وگريخته اطلاع رساني در داخل کارخانه صورت مي گيرد وگاهي بحث هاي علني برگزار ميشود .
حالا مي خواهم شهرهاي جديدي رابراي فعاليت هاي جنبشي معرفي کنم شهرهايي که تا چندين سال گذشته با داشتن کارخانه هاي فعال ازجمله شهرهاي صنعتي بودند اما به دليل فعاليت ها ومبارزات سياسي جوان هااز جمله شهر هاي مورد غضب نظام قرار گرفته اند
قائم شهر(شاهي)با خوابيدن دوکارخانه نساجي ويک کارخانه گوني بافي
زيراب -با از رونق انداختن کارخانه زغال شوئي
بهشهر-با ازکارانداختن کارخانه نساجي
نکا-با ازکارانداختن کارخانه روغن
همه اين کارخانه ها طبق سياست هاي از پيش تعين شده ورشکسته ايست که منجر به اخراج کارگر ها شده است.

در ازاي روزي 14 ساعت كار تنها 130 هزارتومان در ماه

در ازاي روزي 14 ساعت كار تنها 130 هزارتومان در ماه
برخي ازكارگران اخراج شده از كارخانه هاي قزوين به ناچار در ازاي روزي 14 ساعت كار تنها 130 هزارتومان در ماه ميگيرند
يكي از كارگران اخراج شده از شركت كاشي البرز گفت كه براي امرار معاش يوميه ناچاريم به هر كاري كه پيش بيايد تن بدهيم . ما تعداد زيادي از كارگران اخراج شده سرنوشت مشترك و البته دردناك داريم . زن و بچه هايمان گرسنه اند , در شركت ها و كارخانجات مختلف حتي با برگه هاي سفيد امضا حاضريم كار كنيم ولي بازهم كار پيدا نميشود .از همه شركتها و كارخانه ها هر روز كارگران اخراج ميشوند و به اين زخم ما نمك بيشتر پاشيده ميشود . بعنوان مثال من خودم در يك پمپ بنزين كار ميكنم. همسر و دو بچه دارم روزانه در ازاي 12 ساعت كا ر رسمي و دوساعت اضافه يعني 14 ساعت كار , تنها ماهي 130 هزارتومان دريافت ميكنم . اگر هر حرفي سر همين حقوق داشته باشم , همانروز خواهند گفت خوش آمدي !!!!!
معلوم نيست كه آن مقاماتي كه دم از اسلام ميزنند و آن بالا نشسته اند ميدانند كه درد و فقر يعني چي ؟ آيا وقتي بخواهيم كرايه خانه بدهيم , پول كرايه خانه را از كجا بايدبياوريم و يا حتي براي خريد نان خالي چه خاكي بايد به سرمان بريزيم؟؟

اينبار كارگران بردسير كرمان با خانواده هاي خود تجمع كردند

اينبار كارگران بردسير كرمان با خانواده هاي خود تجمع كردند


نزديك به 50 نفر از كارگران كارخانه قند بردسير كه برخي از آنها با خانواده هاي خود بودند در مقابل كارخانه قند بردسير تجمع كرده و خواستاراحقاق حقوق معوقه و اشتغال خود شدند .
يكي از اين كارگران كه معترض بود گفت معلوم نيست كه ديگر چكار با يد بكنيم , به هر اداره و ارگان مقامي در اين مملكت اعتراض و خواسته و مشكلاتمان را گفتم و نوشتيم و فرياد كرديم . در اين چندماه روزي نبود كه كارگران كارخانه قند بردسير تجمع نداشته باشند , اما جز وعده هاي سرخرمن چيزي عايد ما نشد.

اعتراض براي اخراج 90 كارگر با 15 تا 23 سال سابقه

اعتراض براي اخراج 90 كارگر با 15 تا 23 سال سابقه

روز شنبه 89.2.4 بازهم كارگران مجتمع گوشت فارس مقابل اداره كار اين شهر تجمع كردند و به بسته شدن درب كارخانه و اخراج 90 كارگر با هركدام 15 تا 230 سال سابقه كا ر , اعتراض كردند . اما اين اعتراض ها در زمانيكه يكي از مامورين اداره كار به كارگران گفت مقصر ورشكستگي و تعطيل شدن شركت مجتمع گوشت , خود شما كارگران بوديد و .....و ديگر چه طلبي داريد و ... كارگران كه اين حرفها اهانت و نمكي بر زخمشان بود تحمل نكرده و كار به مشاجره كشيده شد .
امروز هم جمعي از كارگران در مقابل اداره كار و همچنين اداره بيمه اين شهر تجمع كردند ولي هيچ پاسخي به آنها داده نشد .

اخراج 40 نفر از كارگران شركت هادي رنگ

اخراج 40 نفر از كارگران شركت هادي رنگ
در آستانه روز جهاني كارگر , در تهران تنها از يك كارخانه 40 نفر از كارگران شركت هادي رنگ واقع در جاده مخصوص اخراج شده و به خيل بيكاران كشور پيوستند .
اين در شرايطي است كه قانون هيچ حمايتي از كارگران نميكند و سيستماتيك همه راهها به سمت اخراج كارگران از كارخانه ها ختم ميشود . اين كارگران همه بيش از 30-35 سال سن دارند و جايي بكارگرفته نميشوند و از طرفي هيچ جايي براي كار و تامين مايحتاج يوميه زندگي اين خانواده هاي كا رگري وجود ندارد و ا عتراضات و شكايتهاي كارگران نيز مطابق قانون,موضوعيت ندارد .

۱۳۸۹ اردیبهشت ۶, دوشنبه

تحصن زنان زندانی در زندان اوین نتیجه داد

تحصن زنان زندانی در زندان اوین پس از گذشت دو روز نتیجه داد.

رهانا: تحصن دو روزه توسط زنان زندانی سیاسی و درگیری و تهدید به اعتصاب غذا موجب شد مسولان زندان اوین به اجرای قانون تن در دهند و بند مربوط به تفکیک مجرمین را اجرا کنند.

به گزارش خبرنگار رهانا، گفتنی است این اجرای قانون نیز کامل نیست چرا که تنها اتاقی جدا به زندانیان زن سیاسی در بند اختصاص داده شده و اتاق اختصاص داده شده همان اتاق شماره ۵ و از بدترین اتاقهای بند زنان اوین است، اما زندانیان متحصن از حصول نتیجه و تفکیک نسبی خود از دیگر زندانیان راضی هستند.

زندانیان زن سیاسی در بند زنان اوین از روز گذشته در اعتراض به عدم رعایت آیین نامه زندان ها مبنی بر تفکیک جرایم در مقابل در اتاق رییس این بند (خانم رضایی) تحصن کرده بودند و خواستار اجرای این بند از آیین نامه زندان ها شده بودند.

11 ارديبهشت بايد پشت كارگرا باشيم










قوانين ضد زن و سركوب فعالان زن

سركوب فعالان زن
بيش از ۱۰ نفر از اعضاي کمپين يک ميليون امضا در خيابان سهروردي تهران در حاليكه قصد داشتند براي عرض تبريک سال نو به ديدن خانواده برخي از زندانيان و همچنين خانواده دکتر زهرا بني يعقوب به منزل آنان بروند بازداشت شدند. (خبرنامه اميرکبير - 6/1/88)

بسيج دانشجويي دانشكده فني در آخرين تحرك سياسي خود با نصب تصاوير و درج مطالبي توهين آميز در تابلوي تبليغاتي خود در اين دانشكده, طرفداران حقوق زنان و برابري زنان را طرفدارن بي بندوباري اخلاقي معرفي كرد. (آژانس ايران خبر – 24/1/88)

سخنگوي کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران در باره وضعيت مدافعان حقوق زن در يکسال گذشته گفت: “ابراز حمايت علني از حقوق زن در ايران تبديل به جرم شده است.” وي در ادامه گفت:” وقتي که عاليه اقدام دوست صرفا بخاطر تقاضاي حقوق تضمين شده بين المللي خود به زندان فرستاده مي شود، مي توان تصور کرد که صدها مدافع ديگر حقوق بشر نيز سرنوشت مشابهي دارند.”. (کمپين بين المللي حقوق بشر – 27/1/88)

پرستو به يکسال حبس تعزيري محکوم شد. اين حکم با توجه به عضويت وي در کمپين يک ميليون امضاء، دعوت از افراد در خانه براي جلسات در جهت اهداف و برنامه هاي کمپين، جمع آوري امضاء، و همچنين نوشتن در سايت هاي اينترنتي صادر شده است. (سلام دمكرات - 7/2/88)

ماموران اداره اطلاعات قم، ديروز در کرج، فاطمه مسجدي و غلامرضا سلامي را بازداشت کردند. ساعاتي پيش از آن مآموران به منزل فاطمه مسجدي در قم مراجعه كرده بودند و كتابها و لپتاپ و برخي لوزام شخصي وي از جمله آلبوم عكس خانوادگي اش را با خود برده بودند. (سايت ميدان زنان - 19/2/88)

عاليه اقدام دوست در تماسي با فعالان کمپين خبر داد که تاکنون ۴ بار است که تقاضاي مرخصي کرده است اما هيچ پاسخي به او نداده اند. او در دادگاه بدوي به سه سال و چهار ماه حبس تعزيري و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شد و دادگاه تجديد نظر حکم سه سال حبس او را تاييد کرد.(تغيير براي برابري – 13/2/88)

فاطمه مسجدي و مريم بيدگلي که در زمينه حقوق زنان در قم فعاليت مي کردند، روز گذشته بازداشت شدند. گفتني است، فاطمه مسجدي و مريم بيدگلي سالهاست در زمينه حقوق زنان و توانمندسازي زنان آسيب ديده در شهر قم فعاليت مي کنند. اين دو نفر اخيرا در جريان دفاع از حقوق يک دختر جوان که در معرض قتل ناموسي قرار گرفته بود، با برخي از متنفذين اين شهر، درگير شده بودند. (سايت ميدان زنان - 18/2/88)
در پي بازداشت شادي صدر، توسط لباس شخصي ها چند مأمور كه خود را پليس امنيت معرفي كرده اند، ساعتي پيش خانه و دفتر كار وي را به‌دقت تفتيش كرده و اوراق و اسناد و دو كيس كامپيوتر كه متعلق به‌دختر كوچك او و همسرش بوده است را از خانه خارج كرده اند. (سايت امير كبير- 27/4/88)

حكم روناک صفارزاده" از فعالان جنبش زنان مبني بر 6 سال و نيم زندان " توسط دادگاه تاييد شد. (ايران ب ب ب – 14/5/88)

مسئولين دانشگاه در تماس تلفني با سودابه سعيدي , پروانه رحماني و مهديه عليجاني , از اعضاي شوراي مرکزي واحد زنان انجمن اسلامي به آنان اعلام کرده اند که از اين بعد حق استفاده از خوابگاه و ديگر امکانات رفاهي دانشگاه را ندارند و بايد خوابگاه را تخليه کنند. در حالي که اين دانشجويان هنوز محل جديدي براي سکونت خود پيدا نکرده بودند مسئولين دانشگاه از ورود اين سه دانشجو حتي براي همان شب به خوابگاه جلوگيري کردند. (سايت امير كبير - 16/7/88)

جلوه جواهري، فعال کمپين يک ميليون امضاء، به اتهام ”اجماع و تباني با هدف اقدام عليه امنيت کشور“به شش ماه حبس تعزيري محکوم شد. (سايت امير كبير - 10/7/88)

نيروهاي امنيتي شماري از اعضاي کمپين يک ميليون امضا را در روز 13 آبان دستگير کردند. راحله عسگرزاده (رها) فعال حقوق زنان و عکاس و همچنين وحيده مولوي و ساناز غفوري-از فعالان اجتماعي- از جمله بازداشت شدگان روز 13 آبان هستند که از ميان آنان راحله عسگرزاده به قرنطينه بند 'متادون' منتقل شده‌است. (سايت موج سبز آزادي - 19/8/88)

ژينا مدرس گرجي که از فعالان حقوق زنان در سنندج است صبح روز جمعه در حالي که قصد سفر به خارج از کشور را داشت ممنوع الخروج شد. (خبرگزاري هرانا - 24/8/88)

وزير خارجه نورژ گفت كه ايران جايزه صلح نوبل شيرين عبادي را ضبط كرده است. (خبرگزاري فرانسه - 5/9/88)

وكيل هنگامه شهيدي, مشاور كروبي در امر زنان, گفت كه امروز براي پيگيري پرونده اش به شعبه 26 دادگاه انقلاب مراجعه كرد كه مدير دفتر شعبه حكم شش سال و سه ما حبس تعزيزي هنگامه را به او ابلاغ كرد. (ايلنا – 9/9/88)

صبا واصفي پژوهشگر ،فعال حقوق بشر و فعال جنبش زنان که از سال 1385 تاکنون در دانشگاه شهيد بهشتي مشغول به تدريس بود،صبح امروز، 30 دي ماه، از تدريس محروم و از دانشگاه اخراج شد. (سايت امير كبير - 1/11/88)

روز سه شنبه مورخ 13 بهمن ماه، سما بهمني، فعال حقوق بشر توسط نيروهاي امنيتي در شهر مهاباد بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل شد. (هرانا – 18/11/88)

سميه مومني روزنامه نگار و فعال کمپين يک ميليون امضا بامداد روز 18 بهمن در منزل خود بازداشت شد. (كميته گزارشگران حقوق بشر – 18/11/88)

زينب کاظم خواه خبرنگار يک خبرگزاري دولتي ساعت 3 بامداد امروز يکشنبه با يورش 9 تن از ماموران وزارت اطلاعات به محل سکونت وي بازداشت و به مکان نامعلومي منتقل شد. . (خبرگزاري هرانا - 18/11/88)

ساعت 1.5نيمه شب گذشته مهسا جزيني ، دانشجو ستاره دار در شهر اصفهان بازداشت شد. بنا به اين گزارش نيروهاي امنيتي علت بازداشت اين دانشجوي ستاره دار را فمنيست بودن وي عنوان کرده اند.گفتني است از شب گذشته مهسا جزيني به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده است. (سايت تغيير براي برابري - 18/11/88)

مريم قنبري وکيل دادگستري و از فعالان حقوق زنان امروز در ساعت 3 صبح در منزلش توسط ماموران امنيتي بازداشت شد. (كميته گزارشگران حقوق بشر – 19/11/88)

يك فعال حقوق کودک به نام هاي خانم سعيده ميرزائي 25 ساله فوق ليسانس شيمي از دانشگاه تهران از فعالين ان. جي. او. دنيايي بهتر که در حال کمک کردن به کودکان کار و خياباني بود با يورش مامورين وزارت اطلاعات دستگير و به نقطه نامعلومي منتقل شد. (سايت فعالين حقوق بشر و دمكراسي در ايران - 19/11/88)

در هفته منتهي به 22 بهمن در پي دستگيري هاي گسترده، حداقل 21 زن فعال در حوزه هاي مختلف خبري، هنري، فمينيستي و... بازداشت شده اند. (جرس – 24/11/88)

ژينوس سبحاني شهروند بهايي و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با گذشت بيش از يک ماه از بازداشت و نگهداري نامبرده در سلول انفرادي تا کنون با خانواده اش تماسي نداشته است. (هرانا – 30/11/88)

دستگيري هاي اجتماعي و مجازات و سركوب دختران به دليل ”بد حجابي“
اسماعيل احمدي مقدم», فرمانده نيروي انتظامي گفت كه ارشاد خانم هاي بدحجاب فقط به عهده پليس هاي زن گذاشته شده است. (ايرنا خبرگزاري رژيم – 16/1/88)

طرح «استتار مدارس دخترانه» در برخي از مدرسه‌هاي تهران به اجرا در آمد. بسياري از کارشناسان اين شيوه را رد کرده و آن را برخورد «زنداني‌‌وار» با دختران دانش آموز دانستند. بر اساس اين طرح ديوار‌هاي مدرسه بايد به قدري مرتفع مي‌شد تا اشراف بناهاي مجاور کاملاً منتفي شود. (خبرنامه اميركبير – 23/1/88)

صفارهرندي وزير ارشاد ضمن حمايت از طرح مبارزه با پوشش نامناسب دختران و پسران جوان با ابراز انتقاد از برخي رسانه ها که با ايجاد تفرقه باعث اخلال در کار نيروي انتظامي مي شوند گفت؛ اين قبيل رسانه ها مطمئن باشند تا حدي قابل تحمل هستند ولي در صورت ادامه آن با اقتدار با آنها برخورد مي شود.(روزنامه اعتماد – 25/1/88)

ماموران پليس امنيت تهران اقدام به دستگيري يک دختر به علت بد حجابي مي كنند اما دختر شروع به مقاومت ميكند , ماموران با ضرب و شتم او را سوار ماشين كرده وبا خود بردند, سپس ماموران به ميان جمعيت آمده و تمامي گوشي هاي همراه را گشته و کل گوشي ها را فرمت کردند که هيچگونه عکس يا فيلمي از آن محل خارج نشود. (آژانس ايران خبر – 2/2/88)

عزيزالله رجب زاده فرمانده انتظامي تهران گفت كه بناست كلانتري ويژه زنان تا پايان سال 88 به صورت آزمايشي در تهران راه‌اندازي شود كه بر اساس آن تمام كاركنان اين كلانتري را زنان تشكيل خواهند داد. وي كرد: در طرح امنيت اجتماعي 10 درصد از ماموريت‌ها مربوط به موضوع بدحجابي بود. (عصر ايران – 2/2/88)

يکي از دانشجويان دختر دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه رازي کرمانشاه بدون دليل و فقط به خاطر رعايت نکردن آنچه که آن استاد، حجاب اسلامي مي خواند مورد هتک حرمت يکي از اساتيد گروه ادبيات عرب قرار گرفت. اين استاد با به کار بردن الفاظي و نيز تهديد به ضرب و شتم اين دانشجوي دختر پافشاري بر گرفتن کارت دانشجويي اين دانشجو را داشت. (خبرنامه اميرکبير – 3/2/88)

مامورين گشت ارشاد مستقر در ميدان ونک دختر 20 ساله اي را به جرم بد حجابي در حضور مردم مورد ضرب و شتم قرار دادند ,ابتدا مامور زن او را صدا کرد و او را به سمت کيوسک پليس برد, دختر كه به شدت ترسيده بود التماس ميكرد كه با او كاري نداشته باشند اما مامورين با ضرب وشتم او را با خود بردند . (آژانس ايران خبر - 23/2/88)

يك روزنامه نگار زن را به بهانه مانتوي كوتاه مورد ضرب و شتم و رفتار غير انساني قرار دادند و به بازداشتگاه وزرا منتقل كردند. (روزنامه اعتماد - 26/2/88)

در مدارس دخترانه پوشيدن جوراب کوتاه و لباس هاي جين و آرايش و ممنوع شد. اينها از مصاديقي محسوب مي شوند که والدين به مدرسه احضار مي شوند. گفته مي شود همه مدارس دبيرستان در سطح شهرها کاملا پوشيده مي باشند و در مقابل پنجره نرده نصب شده و بر روي شيشه پنجره ها هم رنگ تيره کشيده شده است تا امکان ديد آن از بيرون وجود نداشته باشد. (ايران پرس نيوز 26/2/88)

حراست دانشگاه آزاد كاشان به بهانه سركوبگرانه نپوشيدن چادر مانع از رفتن يك دختر دانشجو به جلسه امتحان شد . حراست به او گفت كه بايد مثل يه دختر نجيب چادر سرت کني!! (آژانس ايران خبر – 30/2/88 )

مديران برخي از مدارس شهرستان تهران، اقدام به نصب دوربين‌هاي مداربسته در مدارس خود کرده‌اند.
دانش‌آموز يکي از اين مدارس در اين باره مي‌گويد: اين دوربين‌ها را مديران مدرسه از دو ماه پيش در مدرسه مان نصب کرده‌اند تا بتوانند هم دانش آموزان را کنترل کرده و هم بچه‌هايي را که تلفن همراه دارند شناسايي کنند! (خبرگزاري مهر - 9/2/88)

حكم 100 ضربه شلاق براي يك دختر 13 ساله در يك دادگاه اجراء شد. وي 10 روز بعد به دليل درد شديد به دكتر مراجعه كرده بود. (وبلاگ روز از نو - 10/3/88)

مامورين گشت انتظامي در اطراف ميدان ونك يک خودرو با 3 سر نشين دختر را پس از سيلي به گوش يكي از دختران به بازداشتگاه وزرا منتقل كردند. (آژانس ايران خبر – 14/3/88)

دهها تن از جوانان در مناطق شمالي ايران به بهانه بد حجابي و مبارزه با مفاسد اجتماعي از سوي نيروهاي سرکوبگر انتظامي رژيم بازداشت شده اند.
بر اساس اين گزارش ماموران رژيم مستقر در پليس راه محمود آباد در استان مازندران تنها در يک نوبت 4 پسر و 8 دختر جوان را به بهانه بدحجابي و عدم رعايت موازين اخلاق اسلامي دستگير و راهي بازداشتگاه نموده اند. (آژانس ايران خبر – 3/6/88)

خواجه سروي قائم مقام معاونت فرهنگي وزارت علوم از ابلاغ مصوبات و مراحل اجرايي راهکارهاي اجرايي گسترش عفاف و حجاب به دانشگاهها خبر داد.
کميته تخصصي در مورد حجاب و مسائل اخلاقي توسط وزارت علوم تشکيل شده که اين کميته وضعيت فعلي حجاب در دانشگاه‌ها را مورد بررسي و آسيب‌شناسي قرار داده است. (سايت امير كبير - 21/6/88)

ساعت 8 شب در تهران يك مامور گشت کلانتري 147 بنام ستوان دوم علي کياني به دختري که با اتومبيل پرايدي در خيابان 150 در حال تردد بود دستور ايست داد و اين دختر 20 ساله را با ضربات باتوم مورد ضرب و شتم قرار داد. وي علت ضرب وشتم دختر جوان را بدحجابي او عنوان كرد . (آژانس ايران خبر – 31/6/88)

در فلکه اول تهرانپارس, سه دختررا به جرم بدحجابي دستگير كردند و آنها را به کانکسي در فلکه اول تهرانپارس بردند ,سپس به خانواده هاي آنها زنگ زدند , خانواده هاي آنها مجبورشدند شناسنامه فرزندانشان را تحويل بدهند تا روزشنبه به ” مفاسد” واقع در خيابان وزرا بروند. (آژانس ايران خبر – 4/7/88)

زناني با پوشش چادر در گروههاي سه نفره در محوطه ي دانشگاه صنعتي شريف راه مي روند و به نحوه ي پوشش، آرايش، لاك ناخن، شكل مانتو، و مدل و رنگ موي دختران دانشجو تذكر مي دهند و از آنها تعهد كتبي مي گيرند كه ديگر با چنين ظاهري وارد دانشگاه نشوند. (خبرنامه امير كبير - 25/7/88)

دانشكده علوم سياسي واحد تهران مركزي اقدام به جدا كردن كلاس‌هاي دانشجويان دختر و پسر كرده است كه اين امر برنامه‌هاي كلاس‌ها را نيز با مشكل مواجه ساخته است. (سايت نوروز(رژيم) - 5/8/88)

در پي برگزاري پارتي مختلط در خيابان زعفرانيه طرقبه مشهد، نيروي انتظامي 50 دختر و پسر را در اين مراسم دستگير کرد. (سايت خبر آنلاين(رژيم)- 19/8/88)

رئيس پليس اطلاعات و امنيت عمومي يزد تصريح كرد: نيروي انتظامي با هرگونه مصاديق بي‌حجابي و بد پوششي زنان و مردان در كشور بويژه در استان دارالعباده يزد به شدت و به شکلهاي مختلفي ازجمله تذكر و ارشاد، دستگيري و انتقال به مقرهاي انتظامي، و ارجاع به مقام قضايي برخورد ميكند. اين مقام مسوول در پايان متذكر شد: در صورت مشاهده تكرار هنجارشكني با شما وفق رسيدگي به جرائم مشهود برخورد قانوني وشديدتري خواهد شد. (خبرگزاري هرانا 21/9/88)

قوانين ضد زن
مردي كه دختر 27 ساله اش را زنده زنده سوزانده بود به 10 سال زندان محكوم شد. مطابق ماده 220 قانون مجازات اسلا‌مي، پدر يا جد پدري در صورت كشتن فرزند از مجازات مرگ (قصاص نفس) معاف است. (روزنامه سياست روز - 20/1/88)

هتلها همچنان از پذيرش زنان خودداري مي کنند. مسئول پذيرش هتل جهان نماي تبريز نيز در پاسخ به همين سوال مي گويد: براي پذيرش زنِ تنها آوردن نامه از اداره اماکن شرط است. وي ادامه مي دهد: اين دستور اداره اماکن است و بايد وقتي دختر تنهايي در هتل پذيرش مي شود قبل از آن اداره اماکن از اين موضوع مطلع شود. (خبرگزاري ايلنا - 21/1/88)

يکي از اساتيد دانشگاه آزاد تبريز در گفتگو با خبرنگار آژانس ايران خبر،اظهار داشت: بر اساس بخشنامه سازمان مرکزي دانشگاه آزاد به کليه اساتيدابلاغ شده است که در کلاس هاي درس دانشجويان دختر و پسر را ازهم تفکيک کنند. (آژانس ايران خبر – 20/2/88)

نيره اخوان بي طرف يکي از نمايندگان زن در مجلس هشتم از اصفهان در رابطه با حضور زنان ايراني درشبکه هاي غير اخلاقي کشورهاي عربي گفت كه چنيني مسايلي در لايه هاي پنهان هر کشوري وجود دارد. اين که در چنين موقعيتي چنين اخباري منتشر مي شود براي آن است که بگويند در کشوري اسلامي که ادعاي اخلاقيات دارد، چنين اتفاقاتي مي افتد .
او هم مانند بقيه مسوولان از خريد و فروش زنان ايراني در امارات اظهار بي اطلاعي مي کند و مي گويد: بايد مسئولان و متوليان در اين رابطه پاسخگو باشند... (سايت هم ميهن – 21/2/88)

يکي از حاضرين در جلسه مشترک سپاه و نيروي انتظامي در اين رشتخوار با اعلام اين خبر گفت : از ابتداي سال جاري تا کنون بالغ بر هشتاد مورد تجاوز به عنف از سوي مردم گزارش شده است که در همين راستا نيز بيش از هفتاد نفر از نيروهاي درجه دار نظامي مرتکب اين عمل شده بودند .
در همين رابطه مدتي قبل در جلسه اي خصوصي در شهر بيرجند نيز يکي از حاضرين اعلام نموده بود که بيشترين تجاوزات جنسي نامشروع از نهاد نظاميان برميخيزد که نشانگر کم اعتقادي آنان است .(آژانس ايران خبر – 6/3/88)

دبير ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر استان اصفهان گفت: از نظر ما بدحجابي نخستين منكر و از قتل هم بدتر است چرا كه آلودگي كه از طريق بدحجابي صورت مي‌گيرد، فكري است. (خبرگزاري فارس - 10/3/88)

ري دهقان، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده در يزد گفت كه صدا و سيما با سريال‌ها و فيلم‌هاي خود فرهنگ خشونت عليه زن را در خانواده ترويج و تشديد مي‌کند. (شهرزادنيوز – 13/3/88)

زهره طبيب زاده نوري رئيس مرکز امور زنان رياست جمهوري چند ماه پيش از حضور زنان در عرصه هاي اجتماعي به شدت ابراز نگراني کرده و به مسوولان هشدار داده بود ”در حالي که ۷۰ درصد کرسي هاي پزشکي در دانشگاه ها را دختران اشغال کرده اند، فکر نمي کنيد آينده کشور چگونه تامين خواهد شد؟”
طبيب زاده پيوستن ايران کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان را زير سوال برد. (روزنامه دولتي اعتماد – 13/3/88)

يک زن زنداني پس از 9 سال تحمل زندان حکم قطعي اعدام خود را در زندان اروميه دريافت کرد.محبت محمودي زني متاهل داراي دو فرزند است که در سال 1379 براي دفاع از خويش در برابر مردي که قصد تجاوز به وي را داشت مرتکب قتل شد (فعالان حقوق بشر در ايران - 21/4/88)

زن جواني به اسم 'شراره' که متهم به قتل پسري جوان به نام 'کامران' مي باشد؛ در دادگاه کيفري خراسان شمالي به قصاص نفس (اعدام) محکوم شد.
شراره به دليل انتقام جويي از شاگرد مغازه اش، که پس از بيهوش کردنش به وي تجاوز کرده و مدت ها نيز او را تهديد به رسوايي مي کرده؛ کامران را کشته است. (خبرگزاري هرانا - 12/8/88)

يك دختر طراح به نام ريحانه, به دليل كشتن مردي كه قصد بيهوش كردن و تجاوز به او را داشت به اعدام محكوم شد. (روزنامه اعتماد – 6/9/88)

حميده نجفي, يك زن مسيحي در يك دادگاه در شهر مشهد به 3 ماه حبس خانگي و سلب سرپرستي از كودك از والدين به سازمان بهزيستي محكوم شد. وي تحت فشار و پس از اينكه همسرش را در مقابلش كتك زدند برگه اي را امضاء كرد مبني بر اينكه فاقد تعادل فكري و روحي مي باشد. دادگاه از همين موضوع سوء استفاده كرده و به دليل عدم تعادل روحي و عدم صلاحيت والدين سرپرستي كودك 10 ساله ايشان را به سازمان بهزيستي كشور سپرد. (خبرگزاري هرانا - 14/10/88)

پس از اينكه فرشته سموعي قائم مقام باشگاه ذوب آهن و مسئول امور بانوان اين باشگاه در ورزشگاه فولادشهر حضور پيدا كرده و به تماشاي بازي پرداخت, جانشين مدير حوزه علميه اصفهان گفت كه حضور يك خانم در ورزشگاه فولادشهر جاي تاسف و تاثر دارد، مسئولان باشگاه ذوب آهن بايد نسبت به اين اقدام خود پاسخگو باشند. (خبرگزاري حکومتي فارس – 28/10/88)

شرکت در تظاهرات11 ارديبهشت

اعلام آمادگي و حمايت دانشجويان تهراني و جوانان شهر رشت براي شرکت در تظاهرات11 ارديبهشت
آوريل 23, 2010

اعلام حمايت جمعي از دانشجويان دانشگاههاي تهران از
تجمع روز جهاني كارگر در 11ارديبهشت
من درد مشتركم مرا فرياد كن….
در شرايطي كه موج اخراج کارگران از کارخانهها و مراکز مختلف دولتي و خصوصي از اواخر سال 88 و در سال جديد، به طور گسترده افزايش مي يابد، ما دانشجويان دانشگاه هاي تهران در حمايت از كارگران و حقوق پايمال شده برادران و خواهرانمان روز 11ارديبهشت به خيابانها خواهيم آمد و خواسته هاي به حق مان را با فرياد آزاديخواهي، در سراسر ميهن طنين انداز خواهيم كرد.
وضعيت اسفبار اقتصادي براي اكثريت مردم ميهنمان شرايط را غير قابل تحمل كرده است. در سياستهاي ميهن بر باد دهِ اين نظام يزيدي ، ذره اي به منافع مردمش نمي انديشد و بجاي آن اموال اين مردم محروم را هزينه ساخت بمب اتمي و كمك مالي به حزب الله لبنان و حماس در فلسطين و القاعده در افغانستان و 9 بدر در عراق ميكند. بطور خاص بعد از شروع تحريمهايي كه از طرف جامعه بين المللي بخاطر همين سياستهاي ضد مردمي بر دولت كودتا اعمال شده، باعث به تعطيلي كشانده شدن بيش از نيمي از كارخانه ها و اخراج كارگران گشته است.
به نمونه هايي از آن كه البته مشتي است از خروار توجه كنيد:
در تهران،هزاران نفر از كارگران بدون دريافت هيچ مزايايي در حالي كه زمان بازنشستگي آنها هم نزديك بود، اخراج شدند كه ميتوان از كارگران کارخانه نوشابه ساسان، شرکت مترو، كاگران آشپز شرکت ايران خودرو ، شرکت تيتان، توليدکننده مانيتور، كارگران مجتمع مسکوني پرديسان ، شرکت سنگرکاران در جاده کرج اخراج گرديدند .
در خرمشهر، كارگران شرکت توليد نوشابه خرم نوش ، در اهواز كارگران کارخانه لولهسازي اهواز ، در تبريز، کارگران کارخانه کبريت توکلي، در قزوين، اکثر کارخانههاي شهرک صنعتي تعطيل شدهاند، در رشت، کارگران شرکت ايران بَرَک و همچنين کارگران شرکت پرنيان مرغ نيز به دنبال اعتراض به شرايط طاقت فرساي کار و عدم پرداخت حقوق و مزايايشان از کار اخراج شدند. کارگران مجبور به ۱۴ساعت کار بدون دريافت هيچگونه اضافه کاري هستند. در كرمان کارگر شرکت نساجي بافتههاي کرمان نيز از ديگر زحمتکشاني هستند که طي روزهاي اخير به خيل کارگران اخراجي پيوستهاند.
نظام حاكم با تاراج سرمايههاي ملت ايران، اموال مردم را صرف پروژههاي توليد تسليحات اتمي و كمك به قاتلان بين المللي مانند حماس و حزب الله لبنان و 9 بدر نموده است و با پرکردن جيب حاكمان ددمنش و مزدوران رنگارنگش در سپاه و بسيج و … مردم را در فقر و مسكنت زير انواع و اقسام فشارها قرار داده ، طوري كه كارگران محروم ميهن ، بعد از اخراج مجبور ميشوند براي مواجه نشدن با خانواده و فرزندان گرسنه و رنجورشان، دست به خودكشي بزنند و به اين زندگي سراسر درد و رنج كه دين فروشان حاكم بر ايران ، آنرا به ما تحميل كرده اند ، خاتمه دهند.
در چنين نظامي ، اختلاف طبقاتي بسيار زياد شده و درصد اندكي كه همگي از وابستگان به حاكميت كنوني اند ، در رفاه كامل بسر ميبرند و 90% مردم ايران، بطور خاص کارگران و زحمتکشان در زير فقري سنگين و كمرشكن دست و پا ميزنند و فرياد رسي را مي طلبند . حال بعد از قيامي 9 ماهه شرايط به جايي رسيده كه همه ي احاد ملت به خوبي دريافته اند كه چاره اين همه سياهي و تباهي نابودي كل نظام ولايت فقيه است.
دانشجويان آگاه دانشگاههاي تهران بر اين باورند كه وضعيت اسفبار كنوني، چه در اختناق حاكم بر مردم ، يا فشارهاي اقتصادي و اجتماعي و سياسي ، همگي از يك جنس است و ديكتاتورهاي زمانه استثمار ملتها و تاراج اموال و سرمايه هاي آنها ، را از طريق اختناق و سلب آزادي هاي سياسي و اجتماعي ، حاكم ميكنند. البته بدترين نوع ديكتاتوري ، ديكتاتوري ديني است كه با اسم دين و مذهب مردم را به سكوت و رضا وا ميدارند. پس ما جوانان آگاه ، ضمن اعلام همبستگي با كارگران و زحمتكشان ، اعلام ميكنيم كه ما بر عليه اينهمه تبعيض و نابرابري سكوت نخواهيم كرد و دست در دست كارگران شريف كشورمان روز جهاني كارگر را به اعتراض عليه اين همه نابرابري و تبعيض به خيابانها خواهيم آمد و فرياد آزادي سر خواهيم داد.
بشكند از غرش طوفانِ ملت، دارها
نيست خالي خاك ما از همتِ سردارها….
جمعي از دانشجويان دانشگاههاي تهران
27-1-89
اعلام آمادگي بچه هاي سبز رشت:
بچه هاي سبز شهر رشت:
توجه توجه
براي تجمع اعتراضي 11 ارديبهشت(روز کارگر) آماده بشيم.
قرار ما: رشت-خيابان نامجو-دانشگاه گيلان(علوم پايه)
ساعت:10:30 الي 11 صبح
هر کس از هر طيفي از مردم مي تونه بياد….
هر چقدر جمعيت بيشتر باشه تاثير گذاريش بيشتره…
ما گيلاني ها در اين حرکت تنها نيستيم…
بچه هاي دانشگاه هاي تهران هم اعلام آمادگي کردند.

براي آزادي همکلاسي هاي زنداني کيانوش اقدام کنيد

خانوادۀ کيانوش آسا خطاب به رئيس دانشگاه: براي آزادي همکلاسي هاي زنداني کيانوش اقدام کنيد
۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۹, ساعت ۱۲:۵۵ قبل از ظهر
به گزارش سامانه خبري تحول سبز، خانوادۀ آسا در نامۀ خود به رئيس دانشگاهِ علم و صنعت، ضمن بيان اين نکته که "در دانشگاهي که شما رياست آنرا بر عهده داشته و داريد تعدادي از دانشجويان به دليل انجام مراسم بزرگداشت براي کيانوش، به عنوان همکلاسي و دوست خود و از همه مهمتر فرزند اين ملت که بيگناه به خون غلطيد، مورد تهديد يا بازخواست قرار گرفته، بازداشت شده و يا ادامه تحصيل آنان با تعليق و محروميت مواجه شده است"، خاطرنشان ساختند "از شما مصرانه درخواست مي نماييم از تمامي امکانات و اختيارات خود و دانشگاه براي برداشتن اين محدوديت ها و شکستن احکام سنگين انظباطي که همانا رضايت خداوند، شادي روح کيانوش و تسلي خاطر خانواده آسا را به دنبال دارد از هيچ کوششي دريغ نورزيد و برخوردهاي سخت، غير اصولي و غيرمدبرانه اي که بعد از خرداد ماه تا کنون، عليه آن دانشگاهيان صورت گرفته اصلاح وجبران نماييد."
خانوادۀ آن شهيدِ اعتراضاتِ سبزِ مردم ايران، خطاب به رئيس دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان ساختند: "آقاي جبل عاملي! آيا بهتر نبود در جشن فارغ التحصيلي دانشجويان کارشناسي ارشد، که اگر آن جنايت رخ نمي داد کيانوش هم حاضر مي بود، از او به عنوان دانشجوي آن دانشگاه ياد نموده و همچنانکه در نامه اشاره داشتيد در راه تحصيل علم، تا آخرين لحظۀ حيات کوشا بود به احترام صندلي خاليش يک دقيقه سکوت مي کرديد؟! آيا صحيح بود که، مانع شُديد تنديس کيانوش در کنار تنديسهاي ديگر دانشجويان هم‌دوره اي خود قرار گيرد؟ غافل از اينکه تنديس او در روح و جان دانشگاهيان و هموطنانش به يادگار مي ماند. آيا تلاشهاي انجام شده از سوي برخي مديران آن دانشگاه در جهت حذف نام کيانوش در اکثر امور مربوطه عمل پسنديده‌اي بوده؟ و اين اعمال و رفتارها تا کنون نتايجي داشته است؟ به يقين رفتارهاي همه ما در هر شرايط و جايگاهي، يک پاسخگويي جدي نه صرفاً در برابر افراد، بلکه در برابر خداوند و وجدانهاي بيدار جامعه به دنبال خواهد داشت."
اين خانوادۀ داغدارِ خطۀ غرب کشور، در پايان اين نامه، تقدير و تشکر قلبي خود را از يکايک "اساتيدي که در طول شش سال دوران دانشجويي، که نقش ارزنده‌اي در رشد و بالندگي علمي، فکري و اجتماعي او بر عهده داشتند"، ابراز داشته و نوشتند:
" دلجوئيها و همدرديهاي آن بزرگواران و دوستان دانشگاهي را بر ديدگان خود قرار داده، دستان پر مهر آنان را به گرمي مي فشاريم و مديران دانشگاه علم و صنعت را به برخورد درست، منطقي و عاقلانه توأم با دورانديشي و بيان واقعيت فرا مي خوانيم. خداوند به همه ما توفيق گام نهادن و کوشيدن در راه حقيقت و پاکي عطا کند تا در گذر زمان نام نيک و ارزشمندي از ما بر جاي بماند."
شهيد کيانوش آسا متولد فروردين ۱۳۶۳در کرمانشاه،دانشجوي ترم چهارم کارشناسي ارشد رشته مهندسي شيميدر دانشگاه علم و صنعت ايرانبود. وي در جريان تظاهرات دوشنبه ۲۵خرداد۱۳۸۸در ميدان آزاديتهرانناپديد شد و روز سوم تير ماه ۱۳۸۸ در سردخانهٔ پزشکي قانوني توسط خانواده‌اش شناسايي شد، وي در اثر اصابت دو گلوله جان باخت.
جرس: در پي ارسالِ نامۀ دلجوئي دکتر جبل عاملي، رئيسِ دانشگاهِ علم و صنعت ايران به خانوادۀ شهيد کيانوش آسا، دانشجوي نخبۀ آن دانشگاه که در جريان اعتراضاتِ بعد از انتخابات رياست جمهوري به شهادت رسيد، آن خانواده طي نامه اي سرگشاده خطاب به آن رياست، از برخي عملکردها و مواضع دوگانۀ وي طي ماههاي اخير انتقاد کردند.

دستگير شدگان در مقابل زندان اوين

فعالين حقوق بشر ودمكراسي
تجمع شبانه تعداد زيادي از خانواده هاي دستگير شدگان در مقابل زندان اوين
بنابه گزارشات رسيده به "فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران" ده ها نفر از خانواده ها ي زندانيان سياسي در مقابل زندان اوين تجمع کردند و خواستار آزادي فوري و بي قيد وشرط عزيزان خود شدند.
روز شنبه 4 ارديبهشت ماه از حوالي ساعت 20:45 خانواده هاي زندانيان سياسي در مقابل زندان اوين تجمع کردند و خواستار آزادي عزيزان خود شدند . خانواده ها عليرغم بارندگي به تجمع اعتراضي خود ادامه دادند و هر لحظه که اين تجمع ادامه مي يافت بر تعداد تجمع کنندگان افزوده مي شد.
خانواده ها بدليل بارندگي در زير پل تجمع کرده بودند. تعداد زيادي از خانواده ها عليرغم سپردن وثيقه براي عزيزانشان ولي هفته ها است که از آزادي آنها خوداري مي کنند.همچنين در ميان زندانيان سياسي تعدادي هستند که زمان بسيار کوتاهي به پايان محکوميت آنها باقي مانده است ولي بازجويان وزارت اطلاعات از آزادي آنها ممانعت مي کنند.
تجمع اعتراضي خانواده ها تا لحظه انتشار خبر همچنان ادامه دارد و گفته مي شود اين تجمعات در روزهاي آينده ادامه خواهد يافت.
فعالين حقوق بشر ودمکراسي در ايران
04 ارديبهشت 1389 برابر با 24 آپريل 201

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

موج اخراج كارگران پارس الكتريك در يكسال اخير

نظام درادامه خصوصي سازي ها و تاراج كارخانه هاي بزرگ ايران كارگران كارخانه پارس الكتريك را كه بالغ بر 3500نفر بودند را به تدريج در يكسال اخير اخراج كرد كه الان اين كارخانه فقط 150نفر كارگر دارد و به گفته اعضاي شوراي اين كارخانه اكثرمتخصصين اخراج و ازكاربيكارشدند و فقط اشخاصي كه همسوبا اين رژيم و باندهاي آن و آقا زاده ها بودند باقي مانده اند ,كارگران شريف تلاش ميكنند به هرصورت ممكن اعتراض خود را به گوش همه برسانند .

گزارش كامل از کارخانه فارسيت دورود

گزارشی از کارخانه فارسيت دورود که در طول سالهای فعاليت خود به اندازه زلزله سال 85 شهرستان دورود تلفات جانی در پی داشته است

لرنا :آذر سالاروند- صديقه حسينی: کارخانه فارسيت شهرستان دورود که هنوز از ماده سرطان زا ”آزبست“ در توليدات خود استفاده می کند امروز بر اساس برخی آمار غير رسمی با گرفتن 67 قربانی هراسی در دل مردم اين شهرستان کاشته است تا هر روز منتظر قربانی جديد اين صنعت آلوده باشند. آزبست بعد از سرب و جيوه به عنوان خطرناک ترين ماده برای محيط زيست و سلامت انسان محسوب شده است. کارخانه فارسيت پرونده پزشکی کارگران را ارائه نمی کند

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، کارخانه فارسيت شهرستان دورود در برخی گزارشها از آن به نام ”زلزله آزبست“ نام برده شده است در طول سالهای فعاليت خود به اندازه زلزله سال 85 شهرستان دورود تلفات جانی در پی داشته است.

در حاليکه به دليل اثبات خطرات ”آزبست“ به لحاظ علمي، ٤٠ کشور دنيا آن را به طور کامل از محصولات خود حذف کرده اند ولی هنوز اين ماده خطرناک و سرطان زا همچنان در برخی صنايع ايران در توليد بسياری از محصولات استفاده می شود که کارخانه فارسيت شهرستان دورود يکی از اين صنايع است.

اين در حاليست که انتشار گزارشهای علمی مستند در مورد عوارض جبران ناپذير آزبست سبب تدوين مصوبه ای لازم الاجرا توسط شورای عالی محيط زيست در سال ١٣٧٩ به منظور حذف آزبست از ترکيبات و توليدات صنعتی و ساختمانی و جايگزينی ترکيبات کم خطر به جای آزبست شد ولی متاسفانه پس از گذشت نه سال، هنوز برخی صنايع ايران همچنان از آزبست استفاده می کنند.

بيماريهای خطرناک ناشی از تنفس آزبست

آزبست دارای الياف کوتاه، بلند و متوسط است که از الياف کوتاه در انواع مواد پلاستيکي، رنگها، آسفالت، گريس و روکش الکترودهای جوشکاری استفاده می شود.

از الياف متوسط در انواع ورقه ها، لوله های آزبست سيماني، لوله های فشارقوی به همراه الياف بلند، کف پوشها، کاغذها، لنت ترمز، روکش کلاج، عايقهای حرارتی در ترکيب با سيليکات کلسيم و منيزيم و عايق های آکوستيکی استفاده می شود

الياف بلند نيز در تهيه توليدات ضدآتش و محصولات مقاوم در برابر حرارت از قبيل پرده های تئاتر، لباس مأموران نجات و آتش نشاني، مأموران اطفای حريق چاههای نفت، انواع پيش بند، دستکش، لباسهای يکسره، کفش، مواد بسته بندي، واشر، درزگير، عايقهای حرارتی (مثل پوشش های ديگ بخار، لوله) عايق های الکتريکي، لنت ترمز و غشاء پيل های الکتريکی مورد استفاده قرار می گيرد.

امروز حتی در بعضی مراجع علمي، آزبست بعد از سرب و جيوه به عنوان خطرناک ترين ماده برای محيط زيست و سلامت انسان محسوب شده است.

”آزبستوس“ سرطان ريه و ”مزوتليوم“ از جمله بيماری های خطرناکی است که در نتيجه تأثيرات آزبست در انسان بروز می کند. آزبستوس نوعی بيماری ريوی است که در نتيجه تنفس الياف بسيار نازک آزبستی به وجود می آيد.

الياف آزبست بسيار پايدار است، بنابراين به آسانی حل نمی شود و تا ساليان متمادی در بافت ريه باقی می ماند و به مرور زمان منتهی به فيبروز ريه يعنی سفت شدن بافت ريه و تنگی نفس می شود.

بيماری آزبستوس قابل علاج نيست ولی با جلوگيری از تنفس بيشتر گرد و غبار آزبستی می توان سرعت پيشرفت اين بيماری را تا حدودی کند کرد.

غير از آزبستوس و سرطان ريه يکی ديگر از بيماريهايی که به دليل تنفس گرد وغبار آزبست به وجود می آيد، مزوتليوم است.

مزوتليوم نوعی سرطان بدخيم است که فقط از طريق تماس و تنفس آزبست به وجود می آيد. متأسفانه هنوز نحوه شکل گيری اين بيماری مشخص نشده ولی واضح است که الياف بسيار نازک آزبستي، به لايه نازک ريه می چسبد و سپس به مرور زمان در ريه پخش و به اين طريق باعث ايجاد سرطان می شود.

الياف آزبست مي‌تواند به ذرات بسيار ريز و غيرقابل رويتی تبديل شود. اين ذرات نامرئی که قطر آنها کمتر از 0.5 ميکرون است، در هنگام تنفس به اعماق ريه نفوذ مي‌کنند و برای هميشه در آن جا می مانند.

مصرف آزبست در دنيا متوقف شد/ ايران و ادامه مصرف آزبست

مصرف آزبست از حدود سال 1980 ميلادی در کشورهای صنعتی جهان به شدت کاهش پيدا کرده است. اين در حالی است که در بسياری از کشورهای در حال توسعه مصرف آن در حال افزايش است.

در سال ۱۹۹۶ نخست وزير فرانسه، فرمانی مبنی بر قدغن کردن استفاده از آزبست صادر کرد. اين فرمان شش ماده‌ای مقرر کرده بود که استفاده از آزبست در کليه محصولات تا سال ۲۰۰۱ محدود و سپس به طور کامل قطع شود تا از آلودگی زيست محيطی ناشی آزبست جلوگيری شود.

به طور کلی اروپائيان معتقدند که آزبست سمی است و اثرات مخرب آن کاملاً شناسايی شده‌است ولی کانادايي‌ها اعتقاد دارند که به صورت کنترل شده و با احتياط مي‌توان از آن استفاده کرد.

اين در حاليست که در برخی آمارهای منتشر شده غير رسمی ايران هفتمين کشور دنيا در زمينه استفاده از ماده ”آزبست“ محسوب می شود.

بر طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محيط زيست در دوم مرداد 1379، مصرف آزبست در ايران از اول مرداد 1386ممنوع اعلام شده است.

در تبصره اين مصوبه آمده است که در صورتی که پس از چهار سال محرز شود که برای توليد لوله‌های آزبست سيمانی از نظر فني، اقتصادی و زيست محيطی جايگزين مناسبی برای آزبست يافت نشده است، اين تصميم در مورد لوله‌های آزبست سيمانی قابل تجديد نظر خواهد بود.

به گفته تعدادی از کارگران کارخانه فارسيت دورود، با استناد به مدارک پزشکی قانونی تاکنون بيش از 67 نفر از کارگران اين کارخانه در اثر ابتلا به سرطان آزبستود جان باخته اند.

اعتراضات پی در پی شهروندان دورودی از وضعيت آلودگی کارخانه های سيمان و فارسيت اين شهر و وجود معضلات و سهل انگاريهای متعدد در کارخانه فارسيت و آلودگيهای زيست محيطی و آسيبهای جانی کارگران اين کارخانه در سخنان برخی قربانيان اين کارخانه در ذيل می آيد.

فرزند يک قربانی کارخانه فارسيت: پدرم بعد از 9 جلسه شيمی درمانی دوام نياورد

فرزند شفيع سالاروند، کارگر بازنشسته کارخانه فارسيت دورود و از جمله قربانيان اين کارخانه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حوادث رخ داده برای پدرش گفت: پدرم از سال 53 فعاليت خود را در کارخانه فارسيت آغاز کرد و سال 71 نيز بازنشسته شدند. در تيرماه سال 76 به دليل تنگی نفس به بيمارستان مراجعه کردند.حدود يکسال از تنگی نفس رنج می بردند.چهره وپوست صورتشان کبود شده بود و حال خوبی نداشتند.

وی افزود: يکی از پزشکان دورود علت بيماری را آب آوردن ريه تشخيص داده بودند. پدرم را به تهران منتقل و در بيمارستان امام خمينی (ره) بستری کرديم. پس از نمونه برداری از آب ريه نتيجه سرطان ريه را نشان داد. سه بار در آزمايشگاه پاتوبيولوژی مورد تست قرار گرفت و هرسه بار سرطان آزبستوس مورد تاييد قرار گرفت. پرونده بيماری پدرم را به 14فوق تخصص در داخل و خارج از کشور نشان دادم حتی برای پزشک ايرانی مقيم آمريکا نيز فرستادم اما همه قطع اميد کرده بودند.

سالاروند ادامه داد: پزشکان تصميم به جراحی گرفتند،هر چنداز بهبودی قطع اميد کرده بودند به ما اعلام کرده بودند در صورت جراحی نيز تنها يکسال زنده خواهند بود. جراحی روی پدرم انجام شد ولی بدليل اينکه ريه کاملا سرطانی شده وغدد لنفاوی نيز درگير شده بودند نتيجه ای بدنبال نداشت و پس از مدتی کوتاه ريه سمت راست نيز دچار مشکل شد و پس از 9جلسه شيمی درمانی پدرم در گذشتند.

وی با اعلام اينکه کليه مدارک و مستندات لازم از بيمارستان، پزشکان معالج، پزشکی قانونی ودر خصوص بيماری پدرم موجود است، گفت: مقالاتی از کشورهای مختلف به دست من رسيده که نشان می دهد آزبست تا 35 سال می تواند در بدن نهفته بماند وتا شعاع 5کيلومتری کارخانه را تحت تاثير قرار دهد؛ پس احتمال اينکه افراد بيشتری حتی از شهروندان دورودی به اين بيماری مبتلا باشند وجود دارد.

وی در پاسخ به صحت مدعايش به چند مورد اتفاق رخ داده در ميان کارگران بازنشسته، افراد ساکن حوالی کارخانه و همسران برخی از کارگران اشاره می کند که در اثر ابتلا به سرطان ريه در گذشته اند.

سالاروند تاکيد کرد: بدليل مشکلی که برای خانواده خودم پيش آمد اين موضوع را سالهاست که پيگيری می کنم و تاکنون اسامی 67نفر را که به سرطان ريه از نوع آزبستود مبتلا شده اند را يادداشت کرده ام.

برادر يک قربانی: اغلب افرادی که در کارخانه بودند دچار بيماريهای ريوی و تنفسی شدند

همچنين در اين رابطه غلامرضا لک نيز که برادرش را بر اثر همين سرطان از دست داده است گفت: برادرم حسن 30 سال در کارخانه فعاليت کرد که بدليل آلوده شدن به مواد سرطانی آزبست در سن 52 سالگی درگذشتند.

وی افزود: تائيديه های پزشکی وی موجود است و دادگاه بر اساس آنها 26ميليون تومان در سال 86 به خانواده اش پرداخت کرد.

لک که خود نيز 20سال در کارخانه فعاليت داشته است می گويد: تا چند سال گذشته به هيچ وجه مسائل ايمنی رعايت نميشد ولی الان نمی دانم در چه وضعيتی است.

وی تصريح کرد: اغلب افرادی که در کارخانه يا در اطراف آن بودند دچار بيماريهای ريوی و تنفسی بودند.

وی افزود: انسانها در مقابله با بيماريها شبيه هم نيستند چرا که برخی افراد 6 ماهه دوام نياوردند و فوت کردند و برخيها نيز سالها با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

يک کارگر اخراج شده کارخانه فارسيت دورود: هر اقدامی در جهت احقاق حق کارگران از ابتدا محکوم به شکست است

يک کارگر اخراج شده اين کارخانه نيز با انتقاد شديد از وضعيت کارخانه فارسيت اظهار داشت: متاسفانه وجود دو کارخانه سيمان و فارسيت در شهر دورود باعث ايجاد مشکلات و آلودگيهای زياد شده و بی توجهی و سهل انگاری مديران اين کارخانجات طی سالهای گذشته نيز به اين مشکلات افزوده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات زيست محيطی اين کارخانه افزود: عليرغم پيشرفت علوم در بخشهای مختلف متاسفانه اين کارخانه اززمان تاسيس آن در سال 47 تا کنون از مواد سمی آزبست در چرخه توليد استفاده می کند و مديران شرکت هيچگونه توجهی به آلودگی و اثرات منفی اين مواد نداشته اند.

وی يادآور شد: بر اساس آمار موجود تا کنون تعداد 52 نفر از کارگران و بازنشستگان اين کارخانه در اثر ابتلا به سرطان آزبست فوت کرده اند و قريب 30 نفر نيز دچار مشکلات تنفسی و ريوی هستند.

ين شهروند دورودی ادامه داد: کمی يايينتر از محل رها سازی فاضلاب آزبست در رودخانه مکان تفريح و شنا کردند تعداد زيادی از کودکان و جوانان دورودی است و بر سر راه اين رودخانه نيز روستاهای زيادی وجود دارد که در معرض آلودگی اين مواد قرار دارند.

اين کارگر کارخانه فارسيت دورود در ادامه تصريح کرد: کارگران اين کارخانه در سالهای گذشته به دليل اينکه تماس مستقيم با مواد آزبست داشته اند و عدم استفاده از امکاناتی از قبيل حمام، ماسک، لباسهای مخصوص و . با بدن و لباسهای آلوده به آزبست وارد شهر و منزل خود می شده و ديگران را نيز در خطر آلودگی به اين مواد قرار داده اند .

کارگر کارخانه فارسيت دورود :

کارگران کارخانه فارسيت در واقع بهای خونشان را هر ماهه دريافت می کنند

يکی ديگر از کارگران کارخانه فارسيت دورود نيز با تائيد موارد ياد شده عنوان کرد: محيط کارخانه فارسيت آلوده است و همواره طی سالهای گذشته و تاکنون شاهد مرگ تعداد زيادی از بازنشستگان اين کارخانه در اثر سرطان آزبست بوده ايم.

وی ادامه داد: تعداد زيادی از کارگران اين کارخانه بيمار هستند و دارو مصرف می کنند و هر ماهه شاهد بستری شدن چند نفر از آنها در بيمارستانهای استانهای همجوار يا تهران هستيم.

اين کارگر افزود: کارگران اين کارخانه حقوق نمی گيرند بلکه بهای خون و جانشان را هر ماهه دريافت می کنند!

وی يادآور شد: به دليل بالا بودن آمار بيکاری و نبود کار در شهر مجبور به کار در اين کارخانه و تن دادن به شرايط نامناسب کاری و حقوقی هستيم.

شهردار دورود: متاسفيم که توجيه جان انسانها، اشتغال شده است

شهردار دورود نيز در اين رابطه گفت: در دنيای امروز جای بسی تاسف است که به خاطر مسائل زيست محيطی جان انسانها در خطر می افتد و توجيه اين موضوع اشتغال شده است.

منوچهر حاجيوند افزود: به عنوان شهردار دورود نسبت به اين موضوع انتقاد دارم و خواستار توجه جدی تر مسئولان ذيربط هستم.

وی عنوان داشت: در حال حاضر بحث استفاده از آزبست در هيچ جای دنيا مطرح نيست و هر چه سريعتر بايد اين کارخانه به خارج از شهر منتقل شود.

مديرکل محيط زيست: در صورت عدم رعايت موازين زيست محيطی فارسيت پلمپ می شود

مديرکل حفاظت محيط زيست استان لرستان نيز در اين رابطه به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: متاسفانه کارخانه فارسيت دورود در حال حاضر از آزبست جهت توليد ورق و لوله‌های استوانه‌ای استفاده مي‌کنند که اين ماده سرطان زاست.

علی رحيم کاکاوند با تاکيد بر اينکه کارخانه فارسيت بايد استفاده از آزبست را متوقف کند، عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محيط زيست در سال 79 کارخانجاتی که از ماده آزبست استفاده مي‌کنند بايد آن را حذف و ماده جديد جايگزين آن کنند.

وی با بيان اينکه پرونده اين موضوع در دادگاه مفتوح است و پيگيرهای در اين زمينه ادامه دارد، خاطر نشان کرد: ما در سالهای اخير مدت زيادی به مسئولان کارخانه فارسيت مهلت داديم تا يا کارخانه را به خارج از شهر منتقل کند و يا استفاده از آزبست را متوقف کند.

مديرکل حفاظت محيط زيست استان لرستان عنوان کرد: ما در اين سالها با توجه به نرخ بالای بيکاری در استان لرستان و شهرستان دورود به منظور عدم بيکاری کارگران اين کارخانه اقدام به تعطيلی اين واحد صنعتی نکرده ايم ولی متاسفانه مسئولان اين کارخانه نيز تاکنون اقدامی در راستای حذف آزبست انجام نداده اند.

کاکاوند با تاکيد بر اينکه اگر مسئولان کارخانه نسبت به حکم محيط زيست تمکين نکنند اين واحد صنعتی پلمپ خواهد شد، يادآور شد: مسئولان اين کارخانه اعلام کرده اند که در حال انتقال فارسيت به خارج از شهر هستند ولی هنوز ما حرکت قابل قبولی در اين زمينه نديده ايم.

وی با تشريح مخاطرات اين صنعت برای مردم شهرستان دورود، افزود: اداره حفاظت محيط زيست استان مسئول سلامتی مردم است و هر اقدامی را در جهت تامين سلامت مردم انجام خواهم داد.

مدير کل حفاظت محيط زيست استان لرستان ادامه داد: اين کارخانه در صورتيکه اقدام به انتقال مکان به خارج شهر و حذف ماده آزبست از مراحل توليد خود نکند ما نيز عليرغم ميل باطنی مجبور به تعطيلی آن خواهيم بود.

کاکاوند با تاکيد بر اينکه نمی توان با سلامت مردم معامله کرد، ادامه داد: با توجه به وضعيت آزبست اين کارخانه و شهل انگاريهای صورت گرفته از سوی اين صنعت ما وظيفه داريم در جهت سلامت مردم اقدام به تعطيلی اين کارخانه کنيم.

ظهور علائم بيماری حتی در همسران برخی کارگران کارخانه!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان نيز در اين رابطه اظهار داشت: آزبست اثرات خطرناکی دارد که می تواند سالهای بعد اين اثرات در افراد پديدار شود.

علی اکبر ياراحمدی ادامه داد: به عنوان مثال کسی که شش ماه با آزبست سر و کار داشته باشد ممکن است 10 سال بعد اين خطرات خود را نشان دهد که انواع سرطانهای ريه از جمله تبعات آن است.

وی با بيان اينکه در دنيا بيش از 40 سال است روی محيط عاری از آزبست کار می شود، خاطر نشان کرد: در ايران نيز بيش از هشت سال است روی اين موضوع دارد تاکيد می شود.

ياراحمدی با تاکيد بر اينکه تاکنون به دليل اقتصاد استان از کنار اين موضوع گذشته ايم، بيان داشت: ولی متاسفانه در اين مدت ما موارد قابل تاملی از ابتلا به بيماری در حتی ”همسران“ کارگران هم داشته ايم.

کارخانه فارسيت پرونده پزشکی کارگران را ارائه نمی کند!

وی با تاکيد بر اينکه اين کارخانه يک پرونده سنگين در شبکه بهداشت و درمان دارد، عنوان کرد: متاسفانه عملکرد اين کارخانه به گونه ای است که حتی پرونده های پزشکی کارگران کارخانه در اختيار دانشگاه علوم پزشکی قرار نمی دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان با تاکيد بر اينکه ايمنی کارگران در اين کارخانه بايد تضمين شود، خواستار اقدام استاندار لرستان در راستای در اختيار گذاشتن پرونده پزشکی کارگران شد.

9 بند اصلاحی که کارخانه فارسيت عمل نکرد

مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان دورود نيز در اين زمينه عنوان کرد: کارخانه فارسيت در طول چند سال اخير تغييراتی در سيستم خود داده است ولی هنوز اين تغييرات کافی نيست.

سالاروند با اشاره به بحث اشتغال اين کارخانه، گفت: ما نيز علاقه ای به تعطيلی کارخانه نداريم و در اين راستا 9 بند اصلاحی را به کارخانه ارائه کرده ايم که بخشی از آنها را انجام نداده است.

وی يکی از مباحث مورد نظر را ضرورت بحث الياف سنجی در اين کارخانه عنوان کرد و گفت: چند سال پيش اين کار در کارخانه انجام شد که عدد الياف سنجی بين 2.5 تا 8 برآورد شد که اين ميانگين در مقايسه با متوسط کشوری که 0.2 است بسيار خطرناک محسوب می شود.

کارخانه فارسيت با 700 نفر کارگر کارشناس بهداشت ندارد

مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان دورود با بيان اينکه در سالهای اخير اجازه آزمايش الياف سنجی از سوی کارخانه داده نشده است، افزود: از سوی ديگر کارخانه فارسيت شهرستان دورود با بيش از 700 کارگر بايد يک کارشناس بهداشتی داشته باشد که تاکنون مسئولان کارخانه اقدام به جذب يک متخصص در اين زمينه نکرده اند.

سالاروند با اشاره به عدم استفاده از ماسک مناسب در اين کارخانه، افزود: همچنين عدم وجود رختکن برای تعويض لباس کار در کارخانه موجب انتقال الياف آزبست به خانه های کارگران و بيماری اطرافيان آنها شده است.

وی با اشاره به مشکل دفع فاضلاب و نخاله های اين کارخانه، افزود: بايد زباله های کارخانه به صورت اصولی دفع شود چرا که هر عدد از الياف آزبست می تواند تا چند کيلومتر را درگير کند.

مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان دورود در پاسخ به سوال مهر در مورد پرونده های پزشکی بيماران مرتبط با فارسيت، عنوان کرد: ما نمی توانيم رقمی را در اين زمينه اعلام کنيم چرا که به پرونده پزشکی کارگران دسترسی نداريم.

سالاروند در زمينه رقم 67 نفر قربانی در طول سالهای فعاليت کارخانه، گفت: ما نه اين رقم را تاييد می کنيم و نه تکذيب.

54 کارخانه کوچک و بزرگ کشور از آزبست استفاده می کنند

معاون شرکت فارسيت شهرستان دورود و مسئول فنی اين کارخانه نيز در اين رابطه با تشريح اقدامات انجام شده برای حذف آزبست در محصولات اين کارخانه، اظهار داشت: تاکنون آزبست از قسمت توليد لوله چهار گوش و تيزه سقفی اين کارخانه که 10 درصد توليد کارخانه را تشکيل می دهد حذف شده است.

حميد رضا بهزاديان با بيان اينکه پيش از اين ميزان آزبست در توليد ورق های اين شرکت 16 درصد بوده است، گفت: اين در حالی است که اکنون اين مقدار با کاهش 81 درصدی به 3 درصد رسيده است.

وی تصريح کرد: کاهش آزبست مصرفی در برخی محصولات اين شرکت موجب بالا رفتن هزينه توليد و آسيب پذيری شرکت فارسيت در بازار رقابت شده است.

معاون شرکت فارسيت شهرستان دورود و مسئول فنی اين کارخانه با تاکيد بر اينکه اين کارخانه تنها کارخانه ای نيست که هم اکنون در کشور از آزبست استفاده می کند، يادآور شد: در حال حاضر 43 کارخانه کوچک و 11 شرکت بزرگ در توليدات خود از آزبست استفاده می کنند.

بهزاديان با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای حفظ سلامت کارگران، خاطر نشان کرد: تمام سعی و تلاش ما در اين راستا است که آزبست را از کليه مراحل توليد محصولاتمان حذف کنيم.

مهلت سه ماهه استاندار لرستان به کارخانه فارسيت دورود

استاندار لرستان نيز در زمينه تعطيلی کارخانه فارسيت به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: ما هرگز خواستار تعطيلی کارخانه فارسيت در حال حاضر نيستيم ولی در صورت عدم عمل به تعهدات مجبور به اين کار خواهيم شد.

سيد حسين صابری با تاکيد بر بکار گيری کارشناس بهداشت حرفه ای در محل کارخانه، بيان داشت: کارخانه فارسيت بيشترين ضربه را به کارگران شاغل در کارخانه می زند که بايد مسئولان کارخانه در زمينه تهيه ماسک و لباس مخصوص برای کارگران اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به احتمال آلوده شدن محيط های دور از کارخانه توسط زباله ها و فاضلاب کارخانه، عنوان کرد: به اين کارخانه فرصت داده می شود حداکثر ظرف سه ماه آينده در زمينه رعايت ملاحظات زيست محيطی به تعهدات خود عمل کند.

استاندار لرستان با تاکيد بر ضرورت ارائه پرونده پزشکی کارگران کارخانه به دانشگاه علوم پزشکي، افزود: اگر کارخانه فارسيت تا آخر خردادماه سال آينده به موارد اصلاحی مورد تاکيد دانشگاه علوم پزشکی و محيط زيست عمل نکند تعيين تکليف نهايی در مورد آن انجام خواهد شد.

به هر حال آنچه جای تامل دارد اين است که تعطيلی اين صنعت با صدها کارگر در بيکارترين استان کشور دردی را دوا نخواهد کرد چرا که کارگران اين کارخانه با وجود آگاهی از مخاطرات آن برای اينکه شرمنده خانواده هايشان نشوند خود را به دستان مرگ سپرده اند.

پس به نظر می رسد مسئولان بايد راهکاری اتخاذ نمايند که با حذف اين ماده سرطان زا از مراحل توليد کارخانه آرامش به قلبهای مردم شهرستان دورود به عنوان ”پايتخت طبيعت ايران“ بازگردد و کارگران نيز با اطمينان خاطر در اين صنعت مشغول به کار باشند.